Η φημολογία περί νέων διοικητικών αλλαγών στην κορυφή της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και της θυγατρικής ΑΚΤΩΡ, που διαψεύστηκε κατηγορηματικά από τη διοίκηση της εισηγμένης, οδήγησε χθες σε βουτιά της μετοχής στο limit down (-29,97%). Η μετοχή του κατασκευαστικού ομίλου βρέθηκε σε επίπεδα αρκετά κάτω από το ένα ευρώ (0,825 ευρώ).
Τον περασμένο Αύγουστο, εν μέσω αισιοδοξίας για την έκβαση της προσπάθειας αναδιάρθρωσης και βελτίωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων του κορυφαίου κατασκευαστικού ομίλου, η τιμή της μετοχής είχε φθάσει στο υψηλό 12μήνου των 2,25 ευρώ και κρατήθηκε κοντά στα 2 ευρώ ως τα τέλη Ιανουαρίου, αλλά έκτοτε υποχωρεί συνεχώς, με αποτέλεσμα οι απώλειες από το υψηλό 12μήνου να είναι της τάξεως του 63%, με βάση τη χθεσινή τιμή κλεισίματος.
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Η πορεία της μετοχής
Το 1,10 ευρώ ήταν το κατώφλι κάτω από το οποίο οι βασικοί μέτοχοι της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ενδέχεται να κληθούν να παράσχουν πρόσθετες εξασφαλίσεις στην Farallon και τα άλλα ξένα funds που στήριξαν τους αδελφούς Καλλιτσάντση στη μάχη για τη διοίκηση της εισηγμένης, το καλοκαίρι του 2018. Τότε η πλευρά Καλλιτσάντση είχε επικρατήσει του διδύμου Λεωνίδα Μπόμπολα και Δημήτρη Κούτρα στη διαμάχη για το ποιος θα ελέγξει την ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε χθες πως «κατόπιν επικοινωνίας της με το βασικό μέτοχο της εταιρείας ο τελευταίος δήλωσε κατηγορηματικά την πλήρη στήριξή του προς τη διοίκηση του ομίλου και των βασικών θυγατρικών του και διέψευσε επίσης κατηγορηματικά οποιαδήποτε φήμη περί χρηματοδοτικής αδυναμίας του σχήματός του». Επίσης, «θεωρεί ότι η κυκλοφορία των ανωτέρω ανυπόστατων φημών είναι μεθοδευμένη και έχει ως στόχο την υπονόμευση της τιμής της μετοχής» και δηλώνει πως «θα προβεί σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια που τυχόν κριθεί αναγκαία προς προάσπιση των συμφερόντων της εταιρείας και των μετόχων της».
Οι φήμες για διοικητικές αλλαγές ήταν η αφορμή για τις μαζικές πωλήσεις που εκδηλώθηκαν χθες, λένε στη χρηματιστηριακή αγορά. Όμως, οι πιέσεις στη μετοχή, που έχει υποχωρήσει σημαντικά από το υψηλό των 2,3 ευρώ του τελευταίου δωδεκαμήνου, έχουν άλλη αιτία: Συνδέονται περισσότερο με την ανησυχία των επενδυτών επειδή τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου παραμένουν σε αρνητικό πρόσημο. Η προσπάθεια συμμαζέματος που ξεκίνησε από τον Ιούλιο του 2018 είχε πράγματι σημαντικά αποτελέσματα που απεικονίστηκαν στην καθημερινή λειτουργία του ομίλου. Όμως προέκυψαν πολύ μεγαλύτερες ζημιές από συμβάσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, σε σχέση με όσα προέβλεπε η αρχικά η διοίκηση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Στο εννεάμηνο ο όμιλος παρουσίασε έσοδα 1,101 δισ. από 1,38 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2018. Οι ζημιές, μετά φόρων, περιορίστηκαν σε μόλις 4,7 εκατ. από τα 102,8 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2018, όταν η διοίκηση είχε προχωρήσει σε πολύ μεγάλες διαγραφές για να ξεκαθαρίσει την εικόνα σε αρκετά ζημιογόνα έργα. Οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις έφταναν το 1,5 δισ. ευρώ πριν την έκδοση του ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2019. Ο όμιλος απασχολούσε στα τέλη Νοεμβρίου σχεδόν 5.900 εργαζόμενους.
Στην αγορά κατασκευών παρακολουθούν από πολύ κοντά τις εξελίξεις στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, καθώς διατηρεί τεράστιο αποτύπωμα στην αγορά κατασκευών, ενέργειας και συμβάσεων παραχώρησης. Ο όμιλος έχει τέσσερα σημαντικά περιουσιακά στοιχεία. Πρώτα και κύρια την Αττική Οδό, στην οποία ελέγχει την πλειοψηφία και απολαμβάνει, τουλάχιστον μέχρι το 2024, ετησίων μερισμάτων κοντά στα 50 εκατ. ευρώ. Δεύτερο, τις υπόλοιπες συμβάσεις παραχώρησης όπως οι άλλοι οδικοί άξονες (Ολυμπία Οδός, Μαλιακός – Κλειδί, Ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου και Μορέας) που προσφέρουν επίσης μερίσματα που θα αυξηθούν όσο ωριμάζουν. Τρίτο, τα αιολικά πάρκα όπου είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος όμιλος στην Ελλάδα και, τέταρτο, την ισχυρότατη παρουσία στα έργα περιβάλλοντος, όπως στη διαχείριση απορριμμάτων.
Το δυστύχημα είναι πως τα τελευταία χρόνια η ΕΛΛΑΚΤΩΡ δεν μπορεί να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματά της, αφού, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν προχώρησε κάποιο σημαντικό έργο. Παράλληλα, καταγράφονται καθυστερήσεις σε κρίσιμες συμβάσεις για τη στήριξη των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων, όπως η γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, η διαχείριση της Ψυττάλειας και ορισμένα έργα ΣΔΙΤ.
Στον κατασκευαστικό κλάδο γνωρίζουν πως τα περιουσιακά στοιχεία του ομίλου είναι αρκετά για να αντιμετωπίσουν αρνητικές εκπλήξεις από τα υφιστάμενα έργα, όπως και αποδείχθηκε μέχρι σήμερα. «Η δύναμη πυρός υπάρχει», όπως εξηγούν. Το ερώτημα είναι βέβαια πώς ακριβώς θα αξιοποιήσει αυτή τη δύναμη πυρός η διοίκηση τους επόμενους μήνες, καθώς είναι δύσκολο να υπογραφούν σημαντικά έργα. Μία από τις μεγαλύτερες εκκρεμότητες είναι η σύμβαση παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου, ενώ κρίσιμης σημασίας για τον όμιλο είναι και η επικράτηση στο διαγωνισμό διαχείρισης της Ψυττάλειας.
Πάντως, θεωρείται σίγουρο πως μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξουν πρωτοβουλίες ώστε να αντιμετωπιστεί και η ανυπόστατη, κατά τη διοίκηση, φημολογία για αλλαγές σε επίπεδο ανωτάτων στελεχών θυγατρικών ή για αποχωρήσεις από το διοικητικό συμβούλιο της μητρικής.