Για «σκληρή μάχη» με στόχο την διατήρηση της Αττική Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων προετοιμάζεται η διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ, θεωρώντας «κλειδί» το στρατηγικό αυτό έργο για το μέλλον και την ανάπτυξη του ομίλου.
H Ελλάκτωρ εργάζεται εντατικά για τη διεκδίκηση της Αττική Οδού, διαγωνισμός που βρίσκεται σε εξέλιξη, σε συνεργασία με την ΑΒΑΞ. Η εξασφάλιση της διαχείρισης του μεγάλου αυτοκινητόδρομου και για τα επόμενα 25 χρόνια θεωρείται κρίσιμης σημασίας για την Ελλάκτωρ, «κλειδώνοντας» μεγάλες και εν πολλοίς σταθερές για πολλά χρόνια χρηματοροές και κερδοφορία.
Μάλιστα η διοίκηση της Ελλάκτωρ έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης μετοχικού κεφαλαίου στην περίπτωση που ο όμιλος κερδίσει τον διαγωνισμό παραχώρησης.
Ο σχετικός διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττική Οδού για διάστημα 25 ετών βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ και το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολύ μεγάλο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα εμφανιστούν τουλάχιστον επτά υποψήφιοι χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα καταθέσουν όλοι προσφορές, ενώ σε ότι αφορά το τίμημα εκτιμάται ότι θα κυμανθεί από 2 έως 3 δισ. ευρώ.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει ο όμιλος από την εκμετάλλευση του έργου όλα αυτά τα χρόνια δημιουργεί ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην Ελλάκτωρ σε σχέση με τους άλλους διεκδικητές για τη σωστή τιμολόγηση του έργου και την αποτελεσματική εκτίμηση του κινδύνου.
«Κλειδί» για την ανάκαμψη του ομίλου
Η Αττική Οδός σε συνδυασμό με τους άλλους αυτοκινητοδρόμους που διαχειρίζεται (Μορέας, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου) αλλά και άλλες παραχωρήσεις όπως η Μαρίνα Αλίμου (πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων) θωρακίζουν τα έσοδα και την κερδοφορία του ομίλου, δημιουργώντας μεγαλύτερα περιθώρια κινήσεων τόσο για την αντιμετώπιση του «ακριβού» πράσινου ομολόγου, ύψους 600 εκατ. ευρώ, που είχε εκδώσει η προηγούμενη διοίκηση το 2019, όσο και για την ανάκαμψη του τομέα της κατασκευής αλλά και την ενίσχυση των επενδύσεων του ομίλου στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Σημειώνεται ότι τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου διαμορφώθηκαν το 2021 στα 164,9 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 142,8 εκατ. ευρώ ήταν η συνεισφορά του τομέα παραχωρήσεων, τα 84,4 εκατ. ευρώ της ενέργειας, τα 16,7 εκατ. από τον τομέα περιβάλλοντος, τα 6,2 εκατ. ευρώ από το real estate ενώ ο τομέας των κατασκευών, ο μεγάλος ασθενής του ομίλου εμφάνισε αρνητικά EBITDA ύψους 42,9 εκατ. ευρώ. Η αντιμετώπιση του ακριβού ομολόγου και η εξυγίανση του τομέα των κατασκευών (σημειώνεται ότι στο 4ο τρίμηνο του 2021 το EBITDA της Άκτωρ διαμορφώθηκε σε οριακά αρνητικά επίπεδα) θα μπορούσαν να κάνουν μεγάλη διαφορά στην κερδοφορία και την αποδοτικότητα του ομίλου τα επόμενα χρόνια.
Δύσκολη μάχη
Ο όμιλος μπορεί να γνωρίζει από την καλή και την ανάποδη την Αττική Οδό, γεγονός που του δίνει ένα προβάδισμα, ωστόσο για την απόκτηση του αυτοκινητόδρομου θα δοθεί σκληρή μάχη από πολλούς και ισχυρούς παίχτες.
Μεταξύ των διεκδικητών περιλαμβάνεται η αυστραλιανή Macquarie η οποία έχει αποκτήσει στρατηγική συμμετοχή στον ΔΕΔΜΗΕ, η Mytilineos σε συνεργασία με τη γαλλική Vinci, η ΓΕΚ Τέρνα, η Intrakat, η πορτογαλική Brisa κ.α.
Όπως εκτιμούν πηγές της κατασκευαστικής αγοράς το τίμημα θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ και είναι πιθανό να προσεγγίσει ακόμα και τα 3 δισ. ευρώ. Αν δεν υπάρξει παράταση η λίστα με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές μπορεί να δημοσιοποιηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ εντός της εβδομάδας ενώ η κατάθεση των προσφορών αναμένεται να γίνει στο τέλος του έτους ή αρχές του 2023.
Η ακτινογραφία του έργου
Η Aττική Οδός αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), συνδέοντας την Εθνική Οδό Αθηνών - Πατρών με την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας και παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.
Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος, έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα διασταυρούμενα μεταξύ τους τμήματα, τη Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων (Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ., καθώς και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ.), μήκους περίπου 13 χλμ., ενώ περιλαμβάνει και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω μήκους περίπου 5 χλμ.
Συνολικά η Αττική Οδός έχει 70 χλμ. μήκος και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 29 ανισόπεδους κόμβους, 25 οδικές γέφυρες, 38 γέφυρες σιδηροδρομικών γραμμών, 56 σήραγγες και πλήρως υπογειοποιημένα τμήματα (Cut & Cover) συνολικού μήκους 12,6 χλμ.
Σημειώνεται ότι στην κοινοπραξία Αττική Οδός η οποία ανέλαβε το 1996 την κατασκευή και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου μετέχουν η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.) και κατέχει ποσοστό 65,75%, η ΑΒΑΞ Α.Ε. που κατέχει ποσοστό 24,19%, η ΕΤΕΘ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΑΒΑΞ Α.Ε.) με ποσοστό 10,02% και η Γαλλική EGIS PROJECTS S.A. με 0,04%.