Έτοιμο για νέα ρεκόρ είναι το «Ελευθέριος Βενιζέλος», που αναμένεται να κλείσει το 2024 με διψήφιο ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης, αλλά χαμηλότερο από το 16% με το οποίο «πέταξε» τους πρώτους έξι μήνες. Για ένα ιστορικό πρώτο εξάμηνο, έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι οι καλές επιδόσεις θα αποτυπωθούν και στο ταμπλό, ενώ προέβλεψε πως το περιθώριο κερδοφορίας θα ξεπεράσει κι εφέτος το 60%.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, η κίνηση στο εξάμηνο ανήλθε σε 14,01 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 16% συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2023, με τις οικονομικές επιδόσεις να ακολουθούν αντίστοιχη πορεία. Συνολικά τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 42,3 εκατ. ευρώ (+16,8%), φτάνοντας σε 293,6 εκατ. ευρώ, με εκείνα από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες να καταγράφουν καλύτερες επιδόσεις, παρουσιάζοντας βελτίωση της τάξης του 19,2%.
Ακόμα, το προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 183,4 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 16,6% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ το περιθώριο προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 62,5%. Όπως σχολίασε ο κ. Παράσχης, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, τα παραπάνω μεγέθη επιβεβαιώνουν το guidance που δόθηκε για την είσοδο στο Χρηματιστήριο, που ήταν το πιο εμβληματικό γεγονός του πρώτου εξαμήνου.
Οι αντιδικίες για τον ΦΠΑ και το «σπατόσημο»
Ειδική αναφορά έκανε ο επικεφαλής του ΔΑΑ σε δύο μέτωπα στα οποία σημειώθηκαν σημαντικές εξελίξεις εντός του πρώτου εξαμήνου. Με κερδισμένη την εταιρεία του αεροδρομίου, «κλείνει» σταδιακά το σίριαλ της αντιδικίας με το ελληνικό Δημόσιο για την επιβολή ΦΠΑ. Οι πέντε από τις δέκα υποθέσεις που εκκρεμούσαν για τα έτη 1998-2003 και 2010-2011, συνολικού ύψους 155,1 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των προσαυξήσεων), εκδικάστηκαν, δικαιώνοντας την εταιρεία για ποσό 149,5 εκατ. ευρώ., ενώ έχει γίνει εν μέρει δεκτή και προσφυγή ποσού 390.000 ευρώ για το 2002.
Έγιναν, βεβαίως, δεκτές και ορισμένες εφέσεις του Δημοσίου για τα έτη 1998 και 1999, συνολικού ύψους 531.000 ευρώ. Εκκρεμούν, δε, διεκδικήσεις ύψους 4,7 εκατ. ευρώ από την εταιρεία.
Αναφερθείς στο ζήτημα των αεροπορικών χρεώσεων, που έλαβαν το «πράσινο φως» από την ΑΠΑ, ο κ. Παράσχης τόνισε πως «το αποτύπωμα θα είναι ουδέτερο και για τις αεροπορικές εταιρείες και για τους επιβάτες». Μετά από διαβούλευση, η οποία ξεκίνησε στις 28 Μαρτίου και ολοκληρώθηκε στις 7 Ιουνίου, η εταιρεία του αεροδρομίου αποφάσισε να διατηρήσει αμετάβλητες τις αεροπορικές χρεώσεις, με εξαίρεση το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών.
Επί της ουσίας, προκειμένου να διατηρήσει τα έσοδά του σε υψηλά επίπεδα το αεροδρόμιο της Αθήνας, από τη στιγμή που μειώνεται, βάσει της σύμβασης, το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου, γνωστό ως «σπατόσημο», από 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη σε 3 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, προσαρμόζει ισοδύναμα το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών από την 1η Νοεμβρίου για να αναπληρώσει την απώλεια.
On track η πρώτη επέκταση
Όσο για την πρόοδο της πρώτης επέκτασης των υποδομών του αεροδρομίου της Αθήνας, ο Γιώργος Καλλιμασιάς, γενικός διευθυντής Στρατηγικής του ΔΑΑ, σημείωσε πως η προετομασία προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος, με επιτυχή εκτέλεση μέχρι σήμερα των σχετικών μελετών και της έναρξης διαγωνισμών.
Εντωμεταξύ, για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού πλάνου 33MAP αρχικού ύψους 650 εκατ. ευρώ, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2028, ο κ. Παράσχης ενημέρωσε τους αναλυτές ότι οι συζητήσεις εξελίσσονται με ιδιαίτερη επιτυχία, τόσο σε όρους διαθεσιμότητας κεφαλαίων, όσο και ως προς τις χρεώσεις. Ως το τέλος του έτους, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το χρηματοδοτικό μείγμα.