Οι εντυπωσιακές επιδόσεις του «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά το πρώτο δίμηνο του 2024, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει άνοδο 14% σε ετήσια βάση, επισφραγίζουν τις θετικές προοπτικές που αναγνώρισε χθες η διοίκηση, στη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2023. Επενδύοντας στο άνοιγμα προς Ανατολάς, με την Κίνα να εκτιμάται πως θα κάνει ολική επαναφορά εντός του 2024 και με το βλέμμα στη Ινδία, το αεροδρόμιο υπολογίζει στα αναπτυξιακά σχέδια των Aegean και SKY express, καθώς και στην επέκταση κατά 60% των εμπορικών χώρων για να επιτύχει μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), κ. Γιάννης Παράσχης, τα ρεκόρ του αεροδρομίου, που έφτασε το 2023 σε ιστορικά υψηλά με 28,2 εκατ. επιβάτες και έσοδα 603,7 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με την πλήρη ανάκαμψη στις βασικές αγορές μετά την πανδημία, κατέστησαν το «Ελευθέριος Βενιζέλος» αεροδρόμιο – τρόπαιο. Αυτό αποτυπώθηκε, πριν ένα μήνα, στην εντυπωσιακή συμμετοχή στο IPO που άνοιξε στο ΔΑΑ την πόρτα του Χρηματιστηρίου.
Για το 2023, τα έσοδα του ΔΑΑ αυξήθηκαν κατά 126,8 εκατ. ευρώ (+26,6%) σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ακολουθώντας αντίστοιχο ρυθμό με την αύξηση της επιβατικής κίνησης που κινήθηκε στο +24%. Δυναμική ανάπτυξη επέδειξαν τα έσοδα από εμπορικές δραστηριότητες, που αποτελούν και τη μερίδα του λέοντος στα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες, που ανήλθαν σε 134,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 23,2%. Το προσαρμοσμένο EBITDA ήταν 367,2 εκατ. ευρώ, με άνοδο 16,7% σε σύγκριση με το 2022, ενώ το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 62,9%.
Προκειμένου να διατηρήσει τα έσοδά του σε υψηλά επίπεδα, το αεροδρόμιο της Αθήνας, εφόσον μειωθεί -όπως προβλέπεται- το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου από 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη σε 3 ευρώ, θα προσαρμόσει τις αεροπορικές χρεώσεις για να αναπληρώσει την απώλεια.
MAP33: Η χρηματοδότηση της επέκτασης
Η αναπτυξιακή τροχιά στην οποία επανήλθε το αεροδρόμιο της Αθήνας, ανακάμπτοντας από την πανδημία, ενεργοποίησε και την υποχρεωτική επέκταση των εγκαταστάσεων, ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει περισσότερους επιβάτες. Η πρώτη φάση των έργων επέκτασης θα αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στους 33 εκατ. επιβάτες από τα 26 εκατ. που είναι σήμερα.
Όπως προβλέπεται στο εγκεκριμένο masterplan του αεροδρομίου, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την επέκταση του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τ.μ., με αύξηση και των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%. Ακόμη, θα αναπτυχθεί μία νέα περιοχή στάθμευσης αεροσκαφών με 32 θέσεις και συναφείς υποδομές και θα κατασκευαστούν ένα πολυώροφο κτήριο στάθμευσης οχημάτων, ένας αεροσταθμός VIP και άλλες απαραίτητες υποδομές.
Επί του παρόντος, όπως ενημέρωσε ο κ. Παράσχης, η προετοιμασία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Έχει μπει στην τελική ευθεία η διαδικασία επιλογής του αναδόχου για τον σχεδιασμό της επέκτασης. Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2028.
Παράλληλα, όμως, προκειμένου να βελτιωθεί ο χώρος και η λειτουργία του αεροδρομίου ώστε να υποδέχεται με υψηλού επιπέδου υπηρεσίες τους επιπλέον επιβάτες στο μεσοδιάστημα, σχεδιάζονται πρόσθετα μέτρα και εργασίες. Σημειώνεται ότι βάσει του εγκεκριμένου masterplan δεν προβλέπεται απόκτηση νέας γης ή ανάγκη νέου διαδρόμου προσγειώσεων - απογειώσεων.
Ήδη, ο ΔΑΑ έχει ξεκινήσει επαφές με τις τράπεζες -με θετική ανταπόκριση- για τη χρηματοδότηση της επέκτασης, καθώς και των έργων που θα χρειαστούν στο μεσοδιάστημα. Πρόκειται για το 100% της χρηματοδότησης της πρώτης φάσης του masterplan, ύψους 650 εκατ. ευρώ σε τιμές 2022, καθώς και του 50% περίπου των μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας των υφιστάμενων εγκαταστάσεων για τα επόμενα τρία χρόνια. Δηλαδή περί τα 110 εκατ. από τα συνολικά 220 εκατ. ευρώ.
Μεγάλες προσδοκίες για την κινεζική αγορά
Η ανάπτυξη νέων αγορών αποτελεί στρατηγική κατεύθυνση του ΔΑΑ με στόχο να συνεχίσει την ανοδική πορεία. Έχοντας ανακτήσει το 90% της κίνησης από την Κίνα, μόνο μέσα στο 2023, καθώς οι πύλες της ασιατικής χώρας άνοιξαν δειλά περί τα τέλη Απριλίου μετά την πανδημία, το 2024 εκτιμάται ότι μπορεί να είναι «η χρονιά του Δράκου» για το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Προ πανδημίας, η αγορά της Κίνας είχε εξελιχθεί σε ιστορία επιτυχίας για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», καθώς από το 2017 που καθιερώθηκε η απευθείας πτήση της Air China Αθήνα - Πεκίνο διπλασίασε την αγορά μέσα σε δύο χρόνια. Το 2019, η απευθείας κίνηση αυξήθηκε κατά 22%συγκριτικά με το 2018, ενώ η έμμεση κίνηση κατά 21%.
Η Κίνα μπήκε στο top 20 των αγορών του αεροδρομίου της Αθήνας το 2018 και έναν χρόνο αργότερα έφτασε στη 15η θέση. Η περίοδος ρεκόρ ήταν από το 2013 ως το 2019, οπότε η κινεζική αγορά αυξήθηκε κατά 166%, με ρυθμό υψηλότερο από τη συνολική κίνηση του αεροδρομίου που είχε ανάπτυξη 104%.
Η στροφή προς την Κίνα δεν είναι βεβαίως τυχαία, αφού είναι μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά για ταξίδια. Μόλις στο διάστημα 10-17 Φεβρουαρίου 2024, διάστημα κατά το οποίο εορτάστηκε η κινεζική Πρωτοχρονιά, στο εξωτερικό ταξίδεψαν 6,83 εκατ. Κινέζοι, ενώ καταγράφηκαν 474 εκατ. ταξίδια στην ενδοχώρα, που αντιστοιχούν σε δαπάνη 82 δισ. ευρώ.
Κατά τη θερινή σεζόν του 2024, με ημερομηνία έναρξης την 1η Απριλίου, η Air China αυξάνει κατά δύο απευθείας πτήσεις την εβδομαδιαία της παρουσία στο αεροδρόμιο της Αθήνας, φτάνοντας συνολικά τις πέντε. Όπως είπε χθες, σε εκδήλωση για τα μέσα ενημέρωσης, ο Fan Heyun, γενικός διευθυντής της αεροπορικής εταιρείας, ενώ η αύξηση των συχνοτήτων από την Κίνα προς την Ευρώπη θα κινηθεί φέτος 2% πάνω από το 2019, η αύξηση για την Ελλάδα είναι της τάξεως του 67%. Σε εβδομαδιαία βάση, οι διαθέσιμες θέσεις στο απευθείας δρομολόγιο Αθήνα – Πεκίνο θα αυξηθούν κατά 128%.
Φέτος τον Απρίλιο θα ξεκινήσει και η απευθείας πτήση Αθήνα – Σανγκάη από την Juneyao Air, η οποία ενέταξε την Ελλάδα στους τρεις ευρωπαϊκούς της προορισμούς, λόγω των πλούσιων τουριστικών ροών, καθώς και των όλο και πιο στενών εμπορικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών. Το δρομολόγιο θα πραγματοποιείται τρεις φορές την εβδομάδα.