Έχοντας καταγράψει αύξηση 27% της επιβατικής κίνησης μεταξύ Ελλάδας και Αφρικής το 2023 έναντι του 2019, η αφρικανική αγορά αποτελεί αναδυόμενη δύναμη για το αεροδρόμιο της Αθήνας. Με την Ethiopian Airlines να βάζει τη χώρα μας στον αεροπορικό χάρτη της υποσαχάριας Αφρικής, η βιομηχανία του καφέ και ο κλάδος των κατασκευών κυριαρχούν στους λόγους που οι Έλληνες επισκέπτονται την Αιθιοπία, όμως οι χρονοβόρες διαδικασίες έκδοσης βίζα βάζουν φρένο στην ενίσχυση των τουριστικών ροών προς τη χώρα μας.
Οι πρώτοι πέντε μήνες του 2024, παρουσιάζοντας αύξηση 15% συγκριτικά με το 2019 προμηνύουν μία χρονιά ρεκόρ για την αφρικανική αγορά, με κρίσιμη τη συμβολή της Ethiopian. Η είσοδός της στην ελληνική αγορά στα τέλη του 2019, παρά τις μεγάλες δυσκολίες που ανέκυψαν τόσο με την πανδημία όσο και με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ουσιαστικά άνοιξε νέους ορίζοντες για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
«Η Ethiopian έκανε ένα γενναίο ξεκίνημα στην Αθήνα, παρά τις δυσκολίες που έφεραν δύο τρίμηνες διακοπές, μία το 2020 λόγω covid και μία το 2022 διότι η σύνδεση με τη Μόσχα που ήταν τότε ο τελικός σταθμός σταμάτησε εξαιτίας του πολέμου. Όμως η εταιρεία έδειξε μεγάλη επιμονή και συνεχίζει να μας δίνει ψήφο εμπιστοσύνης», είπε η διευθύντρια επικοινωνίας του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου. Η πτήση Αντις Άμπεμπα – Αθήνα διακίνησε 32.662 επιβάτες το 2023 από 19.351 το προηγούμενο έτος.
Δεδομένου ότι το αποτύπωμα της ελληνικής αγοράς δεν είναι μεγάλο στην Αφρική, η αεροπορική εταιρεία αποτελεί έναν πολύτιμο συνεργάτη για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», καθώς είναι η μοναδική που συνδέει την Αθήνα με την υποσαχάρια Αφρική. Βάσει των στοιχείων της αεροπορικής εταιρείας, το 2023 οι κορυφαίοι προορισμοί όσων ταξίδεψαν από την Αθήνα ήταν κατά 14% η Αντις Άμπαμπα, 12% το Γιοχάνεσμπουργκ, 11% το Κέιπ Τάουν και από 6% η Κινσάσα και η Ζανζιβάρη.
Νέα σύνδεση Αθήνα – Βαρσοβία
Όπως ανακοίνωσε εχθές, η area manager της Ethiopian, Tigist Seyoum, σε δημοσιογραφική εκδήλωση με «άρωμα» και γεύσεις Αιθιοπίας, η εταιρεία εγκαινιάζει από την 1η Ιουλίου τη νέα διαδρομή Αθήνα – Βαρσοβία, «ανοίγοντας» επί της ουσίας το υφιστάμενο δρομολόγιο σε Αντίς Άμπεμπα – Αθήνα – Βαρσοβία.
Σήμερα, η απευθείας πτήση γίνεται τέσσερις φορές την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ πρόθεση της εταιρείας είναι μετά το καλοκαίρι οι συχνότητες να αυξηθούν φτάνοντας ως και τις 6 εβδομαδιαίες πτήσεις. «Η Ethiopian Airlines έχει μεγάλη ιστορία με την Ελλάδα. Οι πτήσεις μας αποτελούν βασικό εργαλείο για τους κοινωνικο-οικονομικούς δεσμούς μεταξύ Αιθιοπίας και Ελλάδας», ανέφερε χαρακτηριστικά, κάνοντας λόγο για «τον δρόμο προς την Αφρική».
Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσοστό των Ελλήνων που ταξιδεύουν για business στην Αιθιοπία ανέρχεται στο αξιοσημείωτο 30%, όταν σε άλλους προορισμούς εξωτερικού αυτό το ποσοστό κινείται μεταξύ 10-15%. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η Tigist Seyoum, σημείωσε ότι κατά κύριο λόγο όσοι ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους από την Ελλάδα, κατευθύνονται κυρίως στη βιομηχανία του καφέ (στα νότια και δυτικά της Αιθιοπίας), καθώς και στον κλάδο των κατασκευών.
Σημειώνεται, ακόμα, ότι η εταιρεία παρέχει και cargo υπηρεσίες σε 68 διεθνείς προορισμούς, με βασικά προϊόντα τα φαρμακευτικά, ευπαθή είδη, ζώα, τιμαλφή, επικίνδυνα αγαθά και εμπορεύματα ηλεκτρονικού εμπορίου δια μέσου μίας state-of-the-art εγκατάστασης με αποκλειστική αποθήκη για διάφορους τύπους αποστολών.
Εμπόδια η γραφειοκρατία και η υποστελέχωση
Από την πλευρά του, ο Μιχάλης Φλεριανός, γενικός διευθυντής της Gold Star Aviation, που εκπροσωπεί την αεροπορική εταιρεία στη χώρα μας, υπογράμμισε ότι ενώ οι πληρότητες από την Ελλάδα είναι μεγάλες προς τρίτες χώρες και ειδικά την Αφρική), στην αντίστροφή πορεία εντοπίζεται μεγάλο πρόβλημα. «Αυτό έγκειται στον τρόπο που η ελληνική πολιτεία αντιμετωπίζει το ζήτημα της εισόδου ανθρώπων από τρίτες χώρες στην Ελλάδα», εξήγησε.
Έθεσε το ζήτημα των πολύπλοκων και χρονοβόρων διαδικασιών για την απόκτηση βίζα, σε συνδυασμό με την υποστελέχωση στις πρεσβείες μας σε αυτές τις χώρες. «Αυτό το ζήτημα με τη βίζα είναι κρίσιμο, διότι επηρεάζει την εταιρεία, που θέλει να κάνει έναν σχεδιασμό, αλλά και τη χώρα, διότι μας στερεί επισκέπτες», είπε.
Σήμερα, ένας Έλληνας ταξιδεύει στην Αιθιοπία, λαμβάνοντας μέσα σε δύο μέρες τη βίζα online με κόστος 15 δολάρια, ενώ η Σένγκεν βίζα μετά την πρόσφατη αύξηση ύψους 20% κοστίζει πάνω από 100 ευρώ. Όπως επισήμανε ο κ. Φλεριανός, υπάρχει μία τάξη και σε αυτές τις χώρες, που είναι μεν πιο φτωχές από την Ελλάδα, η οποία μπορεί να ταξιδέψει και να ξοδέψει. «Δημιουργείται ένα κλίμα απέναντι σε αυτούς τους λαούς, ότι έρχονται εδώ για να βρουν δουλειά και να μείνουν, όμως δεν θα έδινε κανείς 2-3 χιλιάδες ευρώ για να ταξιδέψει αεροπορικά, πληρώνοντας ακριβά ξενοδοχεία για αυτό το σκοπό. Χρησιμοποιούν άλλους διαδρόμους», σημείωσε.
Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που διατηρεί το αεροδρόμιο, οι ξένοι επισκέπτες από την υποσαχάρια Αφρική ταξιδεύουν στη χώρα μας σε ποσοστό 65% για τουρισμό και 20% για επαγγελματικούς λόγους. Αυτοί κάνουν κατά μέσο όρο πέντε ταξίδια τον χρόνο, με μέση διάρκεια τις 24 ημέρες. Οι κρατήσεις γίνονται κατά μέσο όρο 54 ημέρες πριν την πτήση. Αντίστοιχα, οι Έλληνες που ταξιδεύουν προς τα εκεί κάνουν 6 ταξίδια ετησίως, με μέση διάρκεια επίσης 24 ημέρες, και προχωρούν σε κράτηση 37 ημέρες πριν την πτήση.