Η θέσπιση του ανώτατου ορίου ταχύτητας στα 130 χλμ./ώρα στην πλειονότητα των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων που σήμερα δεν έχουν όριο, θα μπορούσε να αποφέρει οικονομικά οφέλη τουλάχιστον 950 εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο, σύμφωνα με έρευνα, που έγινε για λογαριασμό του Eυρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών.
Οι συγγραφείς της μελέτης καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το κέρδος από την εισαγωγή του ορίου ταχύτητας των 130 χλμ./ώρα, σύμφωνα με την πιο συντηρητική εκτίμηση, θα αποφέρει τουλάχιστον κέρδος 950 εκατ. ευρώ ετησίως. Υπό το πρίσμα των γερμανικών νόμων για την κλιματική αλλαγή, οι οποίοι αναγκάζουν την κυβέρνηση να μειώσει τις εκπομπές ρύπων, το όριο ταχύτητας θα πρέπει να θεωρείται μια πολιτική που είναι εφικτή να χρησιμοποιηθεί κυρίως με περιβαλλοντικούς στόχους.
Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση του Eυρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, ο κίνδυνος θανάτου σε γερμανικό αυτοκινητόδρομο είναι περίπου διπλάσιος από ό,τι σε βρετανικό ή δανικό. Σήμερα αρκετοί φορείς βλέπουν θετικά τη θέσπιση ορίων ταχύτητας στους δρόμους της Γερμανίας, ενώ σε πολλές περιπτώσεις γίνονται εκστρατείες για να εφαρμοστεί το ανώτατο όριο των 130 χλμ./ώρα.
Τα οφέλη της σωστής οδηγικής συμπεριφοράς
Ο τρόπος οδήγησης μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου μέχρι και κατά 15%. Αρκεί ο οδηγός να εφαρμόσει κάποιες απλές πρακτικές κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Επιλέγοντας τη σωστή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων βελτιστοποιεί την κατανάλωση. Αν και μερικές φορές μπορεί να χρειαστεί να διατηρήσει σταθερή ταχύτητα, εν τούτοις οι χαμηλές στροφές βοηθούν στην οικονομία. Με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, πρέπει να επιλέγεται η μεγαλύτερη ταχύτητα. Εάν το αυτοκίνητο έχει ένδειξη αλλαγής ταχυτήτων, πρέπει να διατηρηθεί η μεγαλύτερη δυνατή σχέση με τις λιγότερες δυνατές στροφές του κινητήρα. Όταν ο κινητήρας λειτουργεί σε χαμηλές στροφές καταναλώνει λιγότερο, ακόμη και αν δίνει την εντύπωση ότι ζορίζεται.
Ο οδηγός πρέπει να χρησιμοποιεί το πεντάλ του γκαζιού με ηρεμία επιλέγοντας την καταλληλότερη για τη συγκεκριμένη στιγμή, σχέση μετάδοσης. Στα 50 χλμ./ώρα η οδήγηση με 5η και όχι με 3η ταχύτητα επιφέρει μείωση της κατανάλωσης που κυμαίνεται από 20% έως και 25%. Όταν το αυτοκίνητο είναι ακίνητο, π.χ. σε ένα φανάρι ο οδηγός θα πρέπει να έχει νεκρά. Εάν το αυτοκίνητό σας είναι εφοδιασμένο με σύστημα Stop & Start, ο κινητήρας θα σβήσει αυτόματα. Η λειτουργία αυτή προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων κυρίως μέσα στην πόλη.
Νευρική ή επιθετική οδήγηση, με απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, αυξάνουν δραματικά και χωρίς λόγο την κατανάλωση. Η οδήγηση πολύ κοντά στο μπροστινό αυτοκίνητο κουράζει τόσο τον κινητήρα όσο και τα φρένα.
Στο ταξίδι αν το αυτοκίνητο έχει cruise control ή περιοριστή ταχύτητας, καλό είναι ο οδηγός να το χρησιμοποιήσει προκειμένου να διατηρήσει μια σταθερή ταχύτητα. Επίσης το φρενάρισμα να μην είναι της τελευταίας στιγμής, με την επιβράδυνση να γίνεται με τον κινητήρα. Όταν το αυτοκίνητο «ρολάρει» με ταχύτητα στο κιβώτιο, τότε θα έχει μηδενική κατανάλωση.
Όσο βαρύτερο είναι το αυτοκίνητο τόσο πιο δύσκολο είναι το έργο του κινητήρα και τόσο πιο πολύ αυξάνεται η κατανάλωση. Πράγματα και αντικείμενα που δεν είναι απαραίτητα πρέπει να βγαίνουν από το αυτοκίνητο. Το φόρτωμα στην οροφή έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αεροδυναμική, καθώς και στην κατανάλωση καυσίμου. Ακόμα και οι μπάρες στην οροφή αυξάνουν την αεροδυναμική αντίσταση, άρα και την κατανάλωση.
Όταν τα ελαστικά έχουν μειωμένη πίεση, η αντίσταση κύλισης είναι υψηλότερη από το κανονικό. Ο κινητήρας έχει να επιτελέσει δυσκολότερο έργο και αυτό προκαλεί αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου. Το ξεφούσκωτο λάστιχο μπορεί να υπερθερμανθεί, να χειροτερέψει το κράτημα στο δρόμο και φθαρεί σε σημείο που να οδηγήσει σε κλατάρισμα. Οι αλλαγές στη θερμοκρασία του περιβάλλοντος προκαλούν διακυμάνσεις στην πίεση των ελαστικών. Για παράδειγμα, η πίεση πέφτει με το κρύο (μετάβαση από το καλοκαίρι σε χειμώνα). Η πίεση πρέπει να συμβαδίζει με τις οδηγίες του κατασκευαστή, ενώ ο έλεγχος πρέπει να γίνει όταν τα ελαστικά όταν είναι κρύα. Τα χειμερινά ελαστικά αυξάνουν σημαντικά την αντίσταση κύλισης σε στεγνό έδαφος. Από την άλλη συμβάλλουν στην ασφάλεια σε άσχημες καιρικές συνθήκες.
Πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός της διαδρομής, ενώ καλό είναι ο οδηγός να αποφύγει την μετακίνησή του σε ώρες αιχμής. Αν το αυτοκίνητο πρέπει να σταματήσει για λίγα λεπτά, ο κινητήρας καλό είναι να σβήσει. Το ίδιο συμβαίνει όταν ο οδηγός θέλει να σταματήσει για λίγα λεπτά.
Όσο πιο κρύο είναι το αυτοκίνητο τόσο περισσότερη ενέργεια χρειάζεται για να κινηθεί. Στις σύντομες διαδρομές κατά τη χειμερινή περίοδο, η κατανάλωση καυσίμου του αυτοκινήτου μπορεί να αυξηθεί έως και 50%. Όταν ο οδηγός βάζει μπροστά, δεν πρέπει να αφήνει τον κινητήρα στο ρελαντί για να ζεσταθεί. Αρκεί να ξεκινήσει αμέσως, αλλά οφείλει να κινηθεί με μικρή ταχύτητα μέχρι να ζεσταθεί ο κινητήρας. Ο κινητήρας ζεσταίνεται πιο γρήγορα όταν το αυτοκίνητο κινείται.
Η οδήγηση με ταχύτητες πάνω από 50 χλμ./ώρα με ανοιχτό παράθυρο ή την ηλιοροφή αυξάνει σημαντικά την αεροδυναμική αντίσταση. Αυτό ισχύει επίσης και για τα ανοιχτά αυτοκίνητα. Όταν είναι κλειστά τα παράθυρα υπάρχει εξοικονόμηση καυσίμου. Το σύστημα κλιματισμού είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό όταν το αυτοκίνητο κινείται με μεγάλη ταχύτητα. Όλα τα ηλεκτρικά συστήματα τροφοδοτούνται από τον κινητήρα, άρα αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου.
Ο κλιματισμός χρησιμοποιεί ενέργεια από τον κινητήρα. Όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές, η κατανάλωση μπορεί να αυξηθεί μέχρι και 25%, αν ο οδηγός προσπαθήσει και «παγώσει» το εσωτερικό. Αν το αυτοκίνητο είναι παρκαρισμένο στον ήλιο για μεγάλο χρονικό διάστημα, πρέπει ο οδηγός πρώτα να κινηθεί με χαμηλή ταχύτητα, με όλα τα παράθυρα ανοιχτά ώστε να φύγει η «λάβρα» από την καμπίνα και κατόπιν να βάλει τον κλιματισμό.
Τέλος, για να κρατήσει το αυτοκίνητο τη μέγιστη αποδοτικότητά του, πρέπει να είναι άριστα συντηρημένο. Το λάδι του κινητήρα, για παράδειγμα, λιπαίνει, αλλά επίσης συμβάλλει στην απόδοση του κινητήρα. Αυτό ισχύει για τα περισσότερα από τα αναλώσιμα που χρησιμοποιούνται στο αυτοκίνητο.