Την πρώτη βολή στον πόλεμο τιμών που πρόκειται να ξεσπάσει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έριξε η Tesla, καθώς ο Έλον Μασκ έχει καταστρώσει το επόμενο πλάνο του ενόψει της οικονομικής επιβράδυνσης που έρχεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του. Ο Μασκ, γνωρίζοντας πως η Tesla κυριαρχεί προς το παρόν στην αγορά, βλέπει τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και τις κινεζικές να αντεπιτίθενται και θέλει να μειώσει το κόστος σε όλα. Από τα εξαρτήματα έως τα logistics, διατηρώντας παράλληλα την πίεση στους ανταγωνιστές με τις προσφορές.
Σήμερα, ο ανταγωνισμός στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μεγάλος και οι κατασκευαστές συνεχώς επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο ο έντονος ανταγωνισμός δεν είχε φέρει μέχρι τώρα πτώση των τιμών, παρά το γεγονός ότι το κόστος των μπαταριών, αλλά και των υλικών που μειώνεται συνεχώς, μέσω των νέων τεχνολογιών που εφαρμόζονται στα διάφορα εργοστάσια.
Η Tesla είχε μικτό κέρδος 15.653 δολάρια ανά όχημα στο τέλος του 2022, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια για μείωση των τιμών. Τα κέρδη της Tesla από κάθε όχημα ήταν διπλάσια από τη Volkswagen, τέσσερις φορές περισσότερα από την Toyota και πέντε φορές περισσότερα από τη Ford. Δηλαδή οι κερδοφορίες όχι μόνο της Tesla, αλλά και των υπόλοιπων αυτοκινητοβιομηχανιών σε κάθε μοντέλο μπορούν να θεωρηθούν μεγάλες έως πολύ μεγάλες, με αρκετά περιθώρια μείωσης της τιμής.
Μείωση του κόστους παραγωγής έως και 20%
Ο Μασκ και άλλα στελέχη της εταιρείας περιέγραψαν πρόσφατα σε αναλυτές τα σχέδια για την αναμόρφωση της βάσης κόστους, μετά τη μείωση των τιμών έως και 20%. Μέρος του σχεδίου είναι η επέκταση της παραγωγής στα νεότερα εργοστάσια της Tesla στο Βερολίνο και στο Όστιν του Τέξας και η αύξηση της εσωτερικής παραγωγής μπαταριών της εταιρείας, καθώς αποφέρει εξοικονόμηση πόρων.
Όμως ο οικονομικός διευθυντής Ζάκαρι Κέρκορν δήλωσε ότι η εταιρεία θα «επιτεθεί επίσης σε κάθε άλλο τομέα κόστους και θα εξαλείψει τις αυξήσεις κόστους που δημιουργήθηκαν για πολλά χρόνια αστάθειας που σχετίζονται με το COVID».
Αυτό θα σήμαινε ότι τα εργοστάσια της Tesla θα λειτουργούσαν πιο λιτά, με λιγότερα υλικά σε αποθέματα, θα περικόπτονταν τα έξοδα logistics και θα διαπραγματευόταν χαμηλότερες τιμές για τα εξαρτήματα. Κάτι το οποίο έθεσε τους προμηθευτές της Tesla σε επιφυλακή. Αυτή τη στιγμή η Tesla αγοράζει μπαταρίες από την ιαπωνική Panasonic και την κινεζική CATL και προμηθεύεται τις τεράστιες πρέσες που χρησιμοποιεί για να μειώσει το κόστος και την πολυπλοκότητα της παραγωγής από την ιταλική IDRA Group.
Η Tesla μειώνει επίσης το κόστος με τον επανασχεδιασμό στοιχείων των συστημάτων μπαταρίας και ηλεκτροκινητήρων, αφαιρώντας χαρακτηριστικά που οι ιδιοκτήτες δεν χρησιμοποιούν, με βάση τα δεδομένα που συλλέγονται από τα Model 3 και τα SUV Model Y στο δρόμο.
Ο Μπιλ Ρούσο, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων Automobility, δήλωσε ότι η Tesla έχει ήδη επιτύχει κέρδη στην ανταγωνιστικότητα του κόστους με απλοποιημένα σχέδια για τα υλικά στα ηλεκτρικά της οχήματα, παίρνοντας παράδειγμα από τους κατασκευαστές καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών. «Το πλήγμα στα περιθώρια κέρδους μπορεί να αντισταθμιστεί από τις οικονομίες κλίμακος και την απλούστερη ηλεκτρονική αρχιτεκτονική», σημείωσε και επισήμανε ότι «με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν να κερδίσουν το παιχνίδι».
Εν τω μεταξύ, το κόστος του λιθίου στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων -το πιο ακριβό συστατικό - θα είναι υψηλότερο το 2023 από ό,τι πέρυσι, δήλωσε ο Κέρκορν, μια πίεση που θα πλήξει περισσότερο τους ανταγωνιστές της Tesla που εξακολουθούν να χάνουν χρήματα από τα ηλεκτρικά οχήματα.
Νέος στόχος το προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Η Tesla θα επενδύσει περισσότερα από 3,6 δισ. δολάρια για να επεκτείνει το εργοστάσιο της στη Νεβάδα και να αυξήσει την παραγωγή κυψελών μπαταρίας, ώστε να μπορεί να παράγει εκεί τόσες ώστε να τροφοδοτεί 2 εκατ. οχήματα ετησίως. Η εταιρεία έχει προβλέψει ότι θα πουλήσει 1,8 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα φέτος, κάτι που θα σήμαινε αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 37%. Αυτός ο ετήσιος αριθμός θα μπορούσε να φθάσει τα 2 εκατομμύρια οχήματα, εκτός αν υπάρξει κάποιο εξωτερικό σοκ, όπως είχε αναφέρει ο Μασκ.
Ο ιδιοκτήτης της Tesla, ξεκίνησε τον πόλεμο των τιμών, χρησιμοποιώντας ως όπλο τα μεγάλα περιθώρια που του δίνει η κερδοφορία της μάρκας. Το θέμα είναι αν ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες που προφανώς και αυτές έχουν «γράψει» μεγάλες κερδοφορίες το προηγούμενο διάστημα, άσχετα αν τους τελευταίους μήνες οι πωλήσεις τους είναι μειωμένες λόγω των προβλημάτων που παρουσιάζουν οι παραγωγές στα εργοστάσια.
Η Tesla είχε μέσο κέρδος σχεδόν 9.100 δολάρια ανά όχημα το τέταρτο τρίμηνο, μειωμένο κατά 6% σε σχέση με ένα τρίμηνο νωρίτερα, αλλά ακόμα πολύ περισσότερο από τους καθιερωμένους ανταγωνιστές. Το κέρδος της Tesla κατά το τρίτο τρίμηνο ανά αυτοκίνητο ήταν περισσότερο από επτά φορές υψηλότερο από την Toyota για παράδειγμα που κυριαρχεί στην αγορά ωστόσο έχει μείνει πολύ πίσω στον ανταγωνισμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η Tesla μείωσε τις τιμές κατά 20% νωρίτερα αυτό το μήνα, μια κίνηση που διεύρυνε το εύρος της γκάμας της που πληροί τις προϋποθέσεις για επιστροφές φόρων ύψους 7.500 δολαρίων ανά όχημα στις ΗΠΑ. Αλλά οι αναλυτές έχουν επικεντρωθεί στο πόσο καλά η Tesla μπορεί να διατηρήσει ένα βασικό επίπεδο κερδοφορίας, το μικτό περιθώριο κέρδους στις πωλήσεις αυτοκινήτων, εξαιρουμένων των επιστροφών φόρων.
Ο Κέρκορν δήλωσε ότι η Tesla αναμένει να δει αυτό το επίπεδο πάνω από το 20% για το 2023 με τη μέση τιμή των οχημάτων της πάνω από 47.000 δολάρια, ακόμη και μετά τις εκπτώσεις που δίνονται. Συγκριτικά, η μέση τιμή ενός νέου οχήματος ήταν λίγο πάνω από 49.500 δολάρια στην αμερικανική αγορά τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με την Kelley Blue Book.
Η μείωση του κόστους είναι επίσης το κλειδί για την επόμενη φάση της επέκτασης της Tesla, την οποία ο Μασκ έχει αφήσει να εννοηθεί ότι θα παρουσιάσει τον Μάρτιο και θα αναφέρεται σε ένα προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που οι αναλυτές περιμένουν ότι η τιμή του θα είναι κάτω από τα 35.000 δολάρια.
«Ενώ ο ανταγωνισμός στο χώρο των ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζει να εντείνεται, η εστίαση της Tesla στην ηλεκτρική αποδοτικότητα και η επένδυση στην τεχνολογία μπαταριών πιθανόν να την κάνει ακόμα πιο δύσκολο για κάποιον να την κυνηγήσει» σύμφωνα με τους αναλυτές της Cowen and Company.
Η Tesla σχεδιάζει επίσης να παρουσιάσει μια ανανεωμένη έκδοση του Model 3 sedan αργότερα φέτος με την κωδική ονομασία "Highland", δίνοντας εν μέρει έμφαση στη μείωση του κόστους παραγωγής. Το μέσο κόστος της εταιρείας ανά όχημα, συμπεριλαμβανομένων όλων των κατηγοριών των δαπανών της, ήταν σχεδόν 44.000 δολάρια το τέταρτο τρίμηνο.
«Η τιμή έχει πραγματικά σημασία. Νομίζω ότι υπάρχει απλά ένας τεράστιος αριθμός ανθρώπων που θέλουν να αγοράσουν ένα Tesla αλλά δεν μπορούν να το αντέξουν οικονομικά», υπογραμμίζει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, Έλον Μασκ.