Την έξοδο της από την κινεζική αγορά προωθεί η πλατφόρμα πολυτελών ειδών μόδας Yoox - Net-a-Porter (ΥΝΑΡ), η οποία λειτουργεί τα ομώνυμα e-shops καθώς και τα Outnet και Mr Porter, έχοντας αποφασίσει να εστιάσει στις πιο προσοδοφόρες αγορές.
Ο πιο ιστορικός e-tailer και ψηφιακός προορισμός για τους λάτρεις ειδών μόδας διεθνώς ανήκει στο χαρτοφυλάκιο του ελβετικού ομίλου Richemont και βρίσκεται εδώ και καιρό σε περιδίνηση, καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις πολυτελών ειδών βρίσκονται σε πτώση μετά την “ευφορία” που η πανδημία σηματοδότησε για το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπων της Richemont, η στόχευση της ΥΝΑΡ πλέον θα είναι σε πιο ώριμες γεωγραφικές περιοχές, με την προσδοκία να ανακάμψουν οι πωλήσεις και να καταστεί κάποια στιγμή κερδοφόρα. Να σημειωθεί ότι ο ελβετικός όμιλος ενέγραψε ζημίες ύψους 128 εκατ ευρώ από την δραστηριότητα της ΥΝΑΡ το πρώτο εξάμηνο φέτος, με πληθώρα μετόχων του να ζητούν εμφατικά την πώληση του 47,5% που κατέχει.
Είναι γνωστό επίσης ότι η Richemont αναζητούσε αγοραστή εδώ και αρκετό καιρό για την ΥΝΑΡ, έχοντας φθάσει προ διετίας σε συμφωνία με την ανταγωνιστική πλατφόρμα Farfetch, λίγο προτού κι αυτή καταρρεύσει, για να εξαγοραστεί με την σειρά της στις αρχές του χρόνου από τον κορεατικό όμιλο Coupang. Πλέον, ο γερμανικός ανταγωνιστικός e-tailer, MyTheresa.com, εμφανίζεται ως σοβαρός ενδιαφερόμενος αγοραστής, όντας σε συναγωνισμό με τα funds Bain Capital και Permira.
Η ΥΝΑΡ είχε εισέλθει στην κινεζική αγορά το 2013, αρχικά αυτόνομα και πέντε χρόνια αργότερα σε κοινοπραξία με τον κολοσσό του εμπορίου στην Κίνα, Alibaba. Στα πλαίσια εκείνης της συμφωνίας, περισσότερα από 130 πολυτελή brands της μόδας απέκτησαν παρουσία στον κορυφαίο κινεζικό προορισμό ηλεκτρονικών αγορών, Tmall Luxury Pavilion. Αυτή ακριβώς η συνεργασία έρχεται τώρα να τερματιστεί, καθώς κρίθηκε ότι δεν αποφέρει τα αναμενόμενα.
Η “έξοδος” της ΥΝΑΡ από την Κίνα φαίνεται να συνδέεται με την επιβράδυνση των πωλήσεων πολυτελών αγαθών στην ασιατική χώρα ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 κι έως σήμερα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις πωλήσεις πολυτελών τσαντών, οι οποίες υποχωρούν 6% σε ετήσια βάση. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση τα προβλήματα που ταλανίζουν τις πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών μόδας είναι αρκετά, έχοντας καταστεί σχεδόν ανυπέρβλητα την τελευταία διετία, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, την αύξηση του κόστους διαβίωσης διεθνώς και τον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος μεγάλης μερίδας εν δυνάμει πελατών της βιομηχανίας της μόδας να ψαλιδίζουν τα έσοδα τους.
Ο πονοκέφαλος των επιστροφών
Είναι χαρακτηριστικό δε ότι μόλις πριν λίγες ημέρες το e-shop της Yoox (μέλος της ΥΝΑΡ) ενημέρωσε τους πελάτες του ότι πλέον θα χρεώνει ένα μικρό ποσό για τις επιστροφές ειδών του, σε μία προσπάθεια να περιοριστούν τα συγκεκριμένα κόστη. Είναι το πρώτο πολυσυλλεκτικό e-shop που τολμά να χρεώσει τις επιστροφές αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα είναι το τελευταίο.
Οι μαζικές επιστροφές ειδών αποτελούν έναν ακόμη πονοκέφαλο για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, με το ζήτημα να διχάζει τα στελέχη της βιομηχανίας της μόδας, δεδομένου ότι διακινδυνεύουν να χάσουν μερίδα των πελατών τους, εφόσον τους επιβαρύνουν με τα κόστη των επιστροφών τους.
Η δωρεάν παροχή εξάλλου της συγκεκριμένης υπηρεσίας αποτελεί διαχρονικά ισχυρό κίνητρο για αρκετούς καταναλωτές να ρισκάρουν να κάνουν πολλαπλές αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, δεδομένου ότι δεν έχουν την δυνατότητα να τα δοκιμάσουν. Το κατά πόσο η κίνηση θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στον τζίρο της Yoox μένει πλέον να φανεί και είναι σίγουρο ότι πολλοί ανταγωνιστές θα παρακολουθήσουν με ενδιαφέρον το “πείραμα”, προκειμένου να αποφασίσουν εάν θα το υιοθετήσουν.