ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φώτο: Shutterstock

Το απίστευτο ράλι της Tesla: Άνοδος 395% σε οκτώ μήνες

Στα 167 δισ. δολ. εκτινάχθηκε χθες η χρηματιστηριακή αξία της Tesla, καθώς οι επενδυτές προεξοφλούν ότι η καινοτομική βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα περάσει φέτος για πρώτη φορά σε κέρδη.

Κόβει την ανάσα η επιτάχυνση της μετοχής της Tesla στις πρώτες συνεδριάσεις του Φεβρουαρίου, καθώς τα κέρδη της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Έλον Μασκ προσεγγίζουν το 40% και της δίνουν χρηματιστηριακή αξία άνω των 167 δισ. δολ., μεγαλύτερη από κάθε παραδοσιακή βιομηχανία αυτοκινήτου, με μοναδική εξαίρεση την Toyota.

Το όραμα του Μασκ για μια καινοτομική εταιρεία παραγωγής μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκόσμιας εμβέλειας είχε αμφισβητηθεί από πολλούς, ενώ τα προβλήματα που αντιμετώπισε η Tesla στην παραγωγική διαδικασία την έφεραν στο παρελθόν στα πρόθυρα κατάρρευσης.

Όμως, η Tesla φαίνεται ότι διαψεύδει τους επικριτές του επιχειρηματικού μοντέλου της και γίνεται ο μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» των αυτοκινητοβιομηχανιών, κάτι που αντικατοπτρίζεται στο απίστευτο ράλι της μετοχής της. Στις αρχές Ιουνίου 2019, βρισκόταν στο χαμηλό δωδεκαμήνου, στα 179 δολ., ενώ χθες «χτύπησε» ενδοσυνεδριακά και τα 962,5 δολ., για να κλείσει στα 886 δολ., με ημερήσια άνοδο 13,55%. Έτσι, σε σχέση με τα 179 δολ. των αρχών Ιουνίου, η μετοχή έχει σχεδόν πενταπλασιάσει την τιμή της μέσα σε οκτώ μήνες (άνοδος κατά 395%).

Tesla: Η «απογείωση» της μετοχής

tesla_stock

Η Tesla, που συμμετέχει στον τεχνολογικό δείκτη Nasdaq, έχει αντιμετωπίζεται από τους επενδυτές ως μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας και όχι ως μια απλή βιομηχανία, κάτι που εξηγεί τις μεγάλες προσδοκίες που αναπτύσσονται και την αποτίμησή της χωρίς τους περιορισμούς δεικτών όπως η τιμή προς τα κέρδη (P/E), που εφαρμόζονται σε εταιρείες της «παλιάς οικονομίας».

Πίσω από το ράλι της μετοχής κρύβονται πολλές καλές ειδήσεις, που έκαναν τους επενδυτές να σπεύσουν να αγοράσουν: η εταιρεία, που δεν έχει φθάσει ως τώρα σε κερδοφόρα χρήση, ανακοίνωσε κέρδη 105 εκατ. δολ. το δ' τρίμηνο του 2019, που ήταν και το δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο με κέρδη, με σημαντική αύξηση πωλήσεων, γεννώντας την προσδοκία ότι το 2020 θα είναι το έτος μετάβασης σε κερδοφορία, κάτι που αλλάζει όλους τους υπολογισμούς για την αξία της μετοχής.

Επιπλέον, το ηλεκτρικό, φουτουριστικό φορτηγάκι Cybertruck αποδεικνύεται πολύ δημοφιλές, φέρνοντας έσοδα 10 δισ. δολ. από το στάδιο των αρχικών παραγγελιών, ενώ η Panasonic ανακοίνωσε ότι πέρασε σε κέρδη η θυγατρική μπαταριών της στις ΗΠΑ, κάτι εξαιρετικά σημαντικό για την Tesla, επειδή είναι ο προμηθευτής μπαταριών για τα οχήματά της, αλλά και για το σύστημα ηλεκτρικής τροφοδοσίας κατοικιών, Tesla Powerwall.

Όλα αυτά κάνουν να φαίνεται πολύ μακρινό ένα φιάσκο που συνέβη μόλις πριν από δύο μήνες. Ήταν 2 Δεκεμβρίου 2019 όταν η διαπραγμάτευση της μετοχής της Tesla στη Wall Street ξεκινούσε στα 329,4 δολάρια. Είχε προηγηθεί η παρουσίαση-φιάσκο του Cybertruck με τον Έλον Μασκ να παρακολουθεί αμήχανος τα θωρακισμένα τζάμια του οχήματός του να σπάνε κατά τη διάρκεια επίδειξης.

Η συγκεκριμένη αποτυχία είχε ως αποτέλεσμα τη «βουτιά» της μετοχής, με τον εκκεντρικό δισεκατομμυριούχο να χάνει μέσα σε μια μέρα 768 εκατ. δολάρια, με τις ζημιές να αυξάνονται τα αμέσως επόμενα εικοσιτετράωρα.

Φυσικά, λίγο αν έχει μελετήσει κάποιος τον χαρακτήρα του Μασκ είναι εύκολο να καταλάβει ότι δύσκολα τον πτοεί μια αποτυχία. Την ώρα που οι φωνές αμφισβήτησης εναντίον του, ακόμα και μέσα στην εταιρεία του, δυνάμωναν, εκείνος ετοίμαζε την αντεπίθεσή του.

Και τι αντεπίθεση. Στις 22 Ιανουαρίου 2020 η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας της ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 100 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας ονόματα-θρύλους όπως εκείνα της Volkswagen, της Daimler και της Ferrari. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla βρίσκεται πίσω μόνο από την Toyota η οποία έχει χρηματιστηριακή αξία που ξεπερνά τα 230 δισ. δολ.

Η ανησυχία σε άλλες εταιρείες είναι τόσο έντονη, που ο διευθύνων σύμβουλος της ομάδας Volkswagen Herbert Diess στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας φρόντισε να στείλει ένα μήνυμα με αποδέκτη τον Έλον Μασκ λέγοντας πως: «Έρχομαι για την Tesla!».

Κάπως έτσι, οι μεγάλες περικοπές στο προσωπικό και οι δυσκολίες από τους εξαντλητικούς ελέγχους στο σύστημα αυτόματου πιλότου μετά τα δυστυχήματα που προκάλεσαν τον θάνατο τριών ανθρώπων, μοιάζουν μακρινό παρελθόν.

Σημαντικό ρόλο στην ανοδική πορεία της εταιρείας διαδραμάτισε φυσικά η επίλυση των μεγάλων προβλημάτων παραγωγής που αντιμετώπισε στο παρελθόν. Μάλιστα, το 2019 ταξινομήθηκαν πάνω από 367.500 αυτοκίνητα σε όλον τον κόσμο, δηλαδή 50% περισσότερα από το 2018, ενώ τα 105.000 από αυτά κατασκευάστηκαν το διάστημα Οκτωβρίου έως Δεκεμβρίου 2019.

Επέκταση σε Κίνα και Ευρώπη

Με την μελλοντική ζήτηση να αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη η Tesla προετοιμάζεται προκειμένου να παρουσιαστεί έτοιμη για την επόμενη ημέρα.

Έτσι, έχει ανακοινώσει την κατασκευή της επόμενης μονάδας παραγωγής αυτοκινήτων Gigafactory, κοντά στο Βερολίνο. Τα σχέδιά της μάλιστα δεν άλλαξαν ούτε μετά τις επτά αμερικανικές βόμβες από την εποχή του Παγκοσμίου Πολέμου οι οποίες βρέθηκαν στον χώρο που πρόκειται να κατασκευαστεί το εργοστάσιο.

Φυσικά, γερμανικές εταιρείες με τεράστια ιστορία δεν πρόκειται να μείνουν απαθείς, με τις BMW, Mercedes-Benz και Audi να ετοιμάζονται για νέες επενδύσεις.

Ακόμα, στις αρχές του 2020, ο Μάσκ εγκαινίασε το νέο εργοστάσιο της Tesla στην Σανγκάη, το οποίο κατασκευάστηκε σε λιγότερο από έναν χρόνο και κόστισε αρκετά δισ. δολάρια. Η κίνηση αυτή έχει ως σκοπό την παγκόσμια επέκταση της εταιρείας, η οποία στοχεύει στον θρόνο των κατασκευών ηλεκτρικών οχημάτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Tesla εισέρχεται στην αγορά της Κίνας με τιμές που δεν ξεπερνούν ιδιαιτέρως τις προτάσεις των εγχώριων κατασκευαστών, όπως η NIO Inc. και η Xpeng Motors, ενώ είναι χαμηλότερες των τιμών που προσφέρουν γνωστές εταιρείες όπως η BMW και η Daimler.

Ακόμα, τα αυτοκίνητα της εταιρείας θα εξαιρούνται από τον φόρο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, που ανέρχεται σε 10%

Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, η παραγωγική διαδικασία εξελίσσεται κανονικά, ενώ στόχο αποτελεί η κατασκευή 150.000 Model 3 και επιπλέον 100.000 Model Y εντός του 2020.

Απαντώντας στους επικριτές

Ο Έλον Μασκ διαθέτει σίγουρα μια ιδιαίτερη προσωπικότητα, όπως όλοι οι μεγάλοι πρωτοπόροι. Η ζωή ανθρώπων όπως εκείνος δύσκολα έχουν μόνο επιτυχίες. Αυτό που αποδεικνύει πάντως είναι ότι έχει τη δύναμη να επιστρέφει εντυπωσιακά.

Η πρόσφατη ανακοίνωση εταιρικών κερδών ήταν μια δικαίωση για τον Μασκ και μια απάντηση στους επικριτές του. Τα κέρδη της Tesla διαμορφώθηκαν στα 2,14 δολάρια ανά μετοχή, έναντι εκτίμησης για 1,72 δολάρια ανά μετοχή, με τα έσοδα να φθάνουν στα 7,38 δισ. δολάρια, ενώ οι αναλυτές είχαν προβλέψει ότι θα άγγιζαν τα 7,02 δισ. δολάρια.

Η εταιρεία ανακοίνωσε πως το κέρδος ανά πωληθέν όχημα αυξήθηκε κατά 19% το τελευταίο τρίμηνο, με το περιθώριο λειτουργικού κέρδους να ανέρχεται πλέον στο 4,9%, ενώ τα νέα εργοστάσια αποδεικνύουν ότι πρόκειται για μια προσπάθεια που ξεφεύγει από τα όρια των ΗΠΑ.

Ο δισεκατομμυριούχος Έλον Μασκ, που εξακολουθεί να κρατά συμμετοχή 22% στην Tesla, φαίνεται ότι έχει όλες τις προϋποθέσεις να κερδίσει μία από τις πρώτες θέσεις στη λίστα του Forbes τα επόμενα χρόνια, ιδιαίτερα αν επιβεβαιωθούν οι αναλυτές που εκτιμούν ότι η μετοχή μπορεί να ξεπεράσει τα 6.000 δολάρια.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Musk, Tesla, ilektrika autokinita
ΔΙΕΘΝΗ

Πόλεμος τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όχημα με 35.000 δολ. φέρνει ο Μασκ

Τα μεγάλα περιθώρια κέρδους της αξιοποιεί η Tesla για να αυξήσει τα μερίδιά της στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ τον Μάρτιο θα παρουσιάσει ένα νέο μοντέλο, προσιτό σε περισσότερους. Αναμένεται απάντηση από τις καθιερωμένες βιομηχανίες.
ΔΙΕΘΝΗ

Στην τελική ευθεία η κατασκευή του giga factory της Tesla στη Γερμανία

Οι γερμανικές Αρχές έδωσαν στη Tesla μια δέσμη 400 όρων που θα πρέπει να έχουν εκπληρωθεί πριν την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου. Μέχρι την τελική αδειοδότηση, εξετάστηκαν 800 ενστάσεις από μεμονωμένα άτομα και οργανώσεις.
ΔΙΕΘΝΗ

Βυθίζεται η μετοχή της Mercedes Benz από τον «εφιάλτη της Κίνας»

Ο γερμανικός κολοσσός έχει να αντιμετωπίσει το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον της Κίνας καθώς και την στροφή των καταναλωτών σε εγχώριες μάρκες αυτοκινήτων που διαθέτουν πιο προηγμένη ψηφιακή τεχνολογία.