Δεν κοπάζει ο πανικός στη διεθνή αγορά πετρελαίου, μετά και τη χθεσινή ιστορική υποχώρηση των συμβολαίων Μαΐου ακόμη στα -37 δολάρια το βαρέλι, καθώς το θεμελιώδες πρόβλημα της αγοράς, η τεράστια ανισορροπία προσφοράς - ζήτησης που εξαντλεί ραγδαία τους αποθηκευτικούς χώρους, επιδεινώνεται συνεχώς και ήδη σήμερα ανακοινώθηκε ότι η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία αποθήκευσης πετρελαιοειδών έχει εξαντλήσει ολόκληρη τη χωρητικότητα των δεξαμενών της.
Το χθεσινό μοναδικό φαινόμενο στη διαπραγμάτευση των προθεσμιακών συμβολαίων του αμερικανικού αργού οφείλεται στον πανικό που προκάλεσε κυρίως σε μικρούς επενδυτές της αγοράς εμπορευμάτων η προοπτική να «κλειδωθούν» στα συμβόλαια παράδοσης αργού τον Μάιο, που λήγουν σήμερα, 21 Απριλίου. Δηλαδή, να υποχρεωθούν να εκτελέσουν τα συμβόλαια φυσικής παράδοσης αργού, τη στιγμή που είναι διαθέσιμοι ελάχιστοι αποθηκευτικοί χώροι, ενώ δεν υπάρχει ζήτηση για να απορροφήσει αυτές τις ποσότητες. Σημειωτέον ότι τα μεγάλα funds είχαν προλάβει να ρευστοποιήσουν τα συμβόλαιά τους και να μεταπηδήσουν στα συμβόλαια Ιουνίου, αφήνοντας τον... μουτζούρη σε μικρούς επενδυτές.
Όπως εξηγεί η Goldman Sachs σε σημείωμά της για τα χθεσινά γεγονότα, ένας επενδυτής που είχε μείνει χθες με ανοικτή θέση αγοράς σε συμβόλαιο Μαΐου ήταν υποχρεωμένος να πουλήσει σε οποιαδήποτε τιμή για να κλείσει τη θέση του πριν τη σημερινή εκκαθάριση, για να αποφύγει να βρεθεί παγιδευμένος στην υποχρέωση να βρει χώρο στις αποθήκες του Κούσινγκ της Οκλαχόμα, στις οποίες παραδίδεται βάσει των συμβολαίων το αμερικανικό αργό. Όπως τονίζει η Goldman αυτό που φοβήθηκαν οι επενδυτές ήταν ότι μέχρι να γίνει η φυσική παράδοση ίσως να είχαν εξαντληθεί οι χώροι στο Κούσινγκ, καθώς με στοιχεία της περασμένης Παρασκευής φαινόταν ότι οι δεξαμενές ήταν ήδη κατά 77% γεμάτες, με την προοπτική να καλυφθούν πλήρως ως την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου.
Ιδιαίτερα για ένα μικρό επενδυτή, ο οποίος μπαίνει στην αγορά για κερδοσκοπικούς λόγους, χωρίς να επιδιώκει ή να έχει την υποδομή να παραλάβει ένα φορτίο πετρελαίου και να το διαχειρισθεί, η προοπτική αυτή ήταν εφιαλτική, γι' αυτό και πολλοί προτίμησαν να πληρώσουν αγοραστές για να «ξεφορτωθούν» τα συμβόλαια του Μαΐου (αρνητικές τιμές στα συμβόλαια), παρά να τα κρατήσουν ως τη λήξη και να παραλάβουν τις ποσότητες αργού.
Η Goldman εκτιμά ότι η αγορά πετρελαίου, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, βρίσκεται μπροστά σε μια βίαιη αναπροσαρμογή. Καθώς οι αποθηκευτικοί χώροι εξαντλούνται, οι τιμές θα παραμείνουν σε ακραία μεταβλητότητα τις επόμενες εβδομάδες. Αλλά επειδή, σε κάθε περίπτωση, οι χώροι αποθήκευσης έχουν πεπερασμένα όρια, ο μόνος τρόπος για να επανέλθει η ισορροπία είναι να γίνουν μεγάλες μειώσεις παραγωγής, οι οποίες θα ανοίξουν το δρόμο για ισχυρή άνοδο των τιμών, όταν αρχίσει να εξομαλύνεται η ζήτηση. Αυτή η μεγάλη μείωση παραγωγής θα πάρει εβδομάδες, όχι μήνες, και η αγορά είναι πιθανό να επανέλθει σε ισορροπία πριν τον Ιούνιο, εκτιμά η Goldman.
Προς το παρόν, πάντως, η μεταβλητότητα χτυπάει όχι μόνο το αμερικανικό αργό, αλλά σήμερα παρασύρεται και το μπρεντ, που παρέμενε σχετικά προστατευμένο χθες, καθώς υπήρχε η εκτίμηση ότι ήταν μικρότερο το πρόβλημα των αποθηκευτικών χώρων για το πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας. Σήμερα, όμως, το μπρεντ υποχωρεί 17%, στα 21 δολ., την ώρα που τα αμερικανικό αργό για τα συμβόλαια Ιουνίου χάνει 20% και υποχωρεί στα 16 δολ.
Κύρια αιτία για αυτή τη μεγάλη πτώση του μπρεντ είναι η διαπίστωση από τους επενδυτές ότι οι χώροι αποθήκευσης εξαντλούνται πολύ γρήγορα σε όλο τον κόσμο και δεν υπάρχει κάποια περιοχή παραγωγής πετρελαίου που μπορεί να θεωρηθεί προστατευμένη. Είναι χαρακτηριστικό ότι γνωστοποιήθηκε εκ μέρους της κορυφαίας ανεξάρτητης (εκτός πετρελαϊκών ομίλων) εταιρείας αποθήκευσης πετρελαιοειδών, της Royal Vopak, που εδρεύει στο Ρότερνταμ, ότι έχει εξαντληθεί το σύνολο των αποθηκευτικών της χώρων για αργό και προϊόντα πετρελαίου.
Όπως δήλωσε στο Bloomberg ο Τζέραρντ Πολίντες, οικονομικός διευθυντής της Vopak, η διαθέσιμη δυναμικότητα στις εγκαταστάσεις της έχει σχεδόν εξαντληθεί. Υπογράμμισε, μάλιστα, ότι με βάση τις πληροφορίες που έχει, η Vopak δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει σε όλο τον κόσμο αυτό το πρόβλημα. Η εταιρεία επισπεύδει τη συντήρηση δεξαμενών για να απελευθερώσει κάποια χωρητικότητα, όπως ανέφερε ο Πολίντες. Σημειωτέον ότι διαθέτει εγκαταστάσεις στη Σιγκαπούρη, το Ρότερνταμ και την Φουτζάρα.
Σύμφωνα με το Bloomberg η αγωνία των εμπόρων πετρελαίου να βρουν αποθηκευτικούς χώρους είναι τέτοια, που έχει προκαλέσει εντελώς παράξενες κινήσεις μεγάλων δεξαμενόπλοιων, τα οποία χρησιμοποιούνται ως τελευταίο καταφύγιο για την αποθήκευση αργού. Για παράδειγμα, δύο τάνκερ που μετέφεραν ντίζελ στην Ευρώπη από την Ινδία άλλαξαν πορεία και έκαναν ένα μακρύ ταξίδι ως την Νέα Υόρκη, επειδή εκεί υπάρχουν περισσότεροι διαθέσιμοι αποθηκευτικοί χώροι. Τουλάχιστον ένα τάνκερ με αεροπορικά καύσιμα που κατευθυνόταν στην Ευρώπη άλλαξε πορεία για να ξεφορτώσει επίσης στη Νέα Υόρκη.