Η ανοδική πορεία της Tesla συνεχίζεται, με την χρηματιστηριακή αξία του τεχνολογικού κολοσσού κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων να καταφέρνει να ξεπεράσει παραδοσιακές δυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίας. Όμως η Tesla έχει πολλά εμπόδια ακόμα μπροστά της για να μπορεί να συγκαταλέγεται στους μεγάλους «παίκτες» της αυτοκινητοβιομηχανίας με τους αναλυτές να παραμένουν επιφυλακτικοί.
Με την μετοχή της Tesla να πραγματοποιεί άλμα 5% την Τετάρτη και να κλείνει σε τιμή ρεκόρ 492,14 δολαρίων η κεφαλαιοποίηση της έφτασε σχεδόν τα 89 δισ. δολάρια. Ένα ποσό που είναι κατά 2 δισ. δολάρια μεγαλύτερο από το σύνολο της χρηματιστηριακής αξίας της General Motors που είναι 50 δισ. δολάρια και της Ford που ανέρχεται σε 37 δισ. δολάρια.
Η εκπληκτική πορεία των κερδών το τρίτο τρίμηνο, η πρόοδος που καταγράφεται στο νέο εργοστάσιο στην Κίνα και η καλύτερη του αναμενομένου παράδοση αυτοκινήτων στο τέταρτο τρίμηνο, έχουν δώσει ώθηση στην μετοχή της Tesla που υπερδιπλασιάστηκε τους τελευταίους τρείς μήνες.
«Είναι ξεκάθαρο πως η Tesla έχει επιστρέψει για να γίνει μια χρηματιστηριακή ιστορία και υπάρχουν πολλά καλά νέα για την εταιρεία» σημείωσε ο Ντέιβιντ Κούντλα της MainStay Capital Management στο πρακτορείο Reuters. Πρόσθεσε επίσης: «Αλλά υπάρχουν ακόμα μερικά προβλήματα με το κυριότερο να είναι τι θα μπορεί να διατηρήσει την κερδοφορία και πότε θα ξεκινήσει να αξιολογείται σαν αυτοκινητοβιομηχανία και όχι σαν εταιρεία τεχνολογίας».
Η πρόοδος που έχει καταγράψει ο Έλον Μασκ αψήφησε τις προβλέψεις χρηματιστών και βραχυπρόθεσμων πωλητών που περίμεναν πως η Tesla στο τέλος θα δει τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η GM και η Ford να την ξεπερνούν. Οι επενδυτές εμπιστεύτηκαν τον Έλον Μασκ, την μελλοντική ανάπτυξη της εταιρείας και την χρηματιστηριακή της αξία που έχει ξεπεράσει τους Αμερικανούς ανταγωνιστές της.
Αυτοί που κάποτε στέκονταν επιβλητικοί μπροστά στην Tesla βλέπουν την τεχνολογική εταιρεία να τους ξεπερνά, παρά το γεγονός πως GM και Ford παρέδωσαν η κάθε μια περισσότερα από 2 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ το περασμένο έτος, με την Tesla να παραδίδει 367.500 οχήματα παγκοσμίως.
Ενώ η πρόσφατη πρόοδος της Tesla έχει ενθαρρύνει τους υποστηρικτές της, πολλοί αναλυτές και επενδυτές παραμένουν απαισιόδοξοι σχετικά με την ικανότητα της εταιρείας να συνεχίσει να αποδίδει συνεχώς κέρδη και κεφαλαιακή ροή. Η εταιρεία έχει επανειλημμένα αποτύχει να πιάσει τους στόχους της τα τελευταία χρόνια και η ασταθής συμπεριφορά του Μασκ έχει βρεθεί στο επίκεντρο ερευνών από ρυθμιστικές αρχές και μετόχους της Tesla.
Οι παραδοσιακές βιομηχανίες αντεπιτίθενται
Ταυτόχρονα οι περισσότερες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες εντείνουν την προσπάθεια για νέες γενιές ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν σχεδιαστεί να ανταγωνιστούν τον συνδυασμό στυλ, τεχνολογίας και αποδόσεων της Tesla. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen, Daimler και BMW από την πλευρά τους έχουν υποσχεθεί να φέρουν πλήρη ηλεκτρικά μοντέλα υψηλής ποιότητας.
Η Cadillac της GM ετοιμάζεται να παρουσιάσει νέες σειρές από ηλεκτρικά SUV και αυτοκίνητα, ενώ τον Νοέμβριο παρουσιάστηκε το ηλεκτρικό Mach-E από την Mustang που ανήκει στην Ford και θα μπορεί να ανταγωνιστεί το Model X της Tesla όπως και το Model Y που αναμένεται να κυκλοφορήσει και αυτό σύντομα. Παράλληλα Ford και GM καθώς και οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν ηλεκτρικά pick up για να ανταγωνιστούν το φουτουριστικό Cybertruck.
Θέλουν να πετύχουν εκεί που απέτυχαν τα ανταγωνιστικά ηλεκτρικά μοντέλα από την Audi, την Jaguar και την Porsche που δεν κατάφεραν να σταθούν ανταγωνιστικά απέναντι στην αυτονομία μεταξύ των φορτίσεων της Tesla και να αμφισβητήσουν την θέση της στην αγορά.
Σύμφωνα με τα Rifinitiv data, οι περισσότεροι αναλυτές αξιολογούν την Tesla σε «sell» από «buy» που είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο για εταιρείες της Wall Street. Συγκεκριμένα, 11 αναλυτές προτείνουν την αγορά της μετοχής της Tesla και 13 προτείνουν πώληση ενώ ακόμα 9 είναι ουδέτεροι.
Την ίδια στιγμή οι μετοχές της GM παραμένουν σταθερές τον τελευταίο χρόνο, ενώ της Ford ενισχύθηκαν κατά 10%, με τις δυο αυτοκινητοβιομηχανίες να καταγράφουν χαμηλότερες επιδόσεις από την αγορά, καθώς η επιβράδυνση στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα προβλημάτισε τους επενδυτές.