Η εξαγορά της Activision Blizzard εκτοξεύει τη Microsoft στην κούρσα της gaming βιομηχανίας, καθώς αποκτά τους χρήστες κινητών που εδώ και χρόνια προσπαθεί να προσελκύσει, ενώ ενισχύει την θέση της στον ανταγωνισμό με τις υπόλοιπες Big Tech στην εικονική πραγματικότητα (metaverse). Πλέον, το gaming αποδεικνύεται μια ιδιαίτερα κερδοφόρα επιχείρηση για τους τεχνολογικούς κολοσσούς, ενώ την ίδια στιγμή οι εταιρείες παιχνιδιών προσπαθούν να εντείνουν την παρουσία τους στο metaverse
«Το gaming είναι η πιο δυναμική και συναρπαστική κατηγορία ψυχαγωγίας σε όλες τις πλατφόρμες σήμερα και θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην ανάπτυξη των πλατφορμών metaverse», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Microsoft, Σάτια Ναντέλα σε μια δήλωση σχετικά με τη συμφωνία με την Activision Blizzard, προσθέτοντας πως «επενδύουμε έντονα σε περιεχόμενο παγκόσμιας κλάσης, στην κοινότητα και στο cloud για να εγκαινιάζουμε μια νέα εποχή gaming που βάζει τους παίκτες και τους δημιουργούς πρώτα και κάνει το παιχνίδι ασφαλές, χωρίς αποκλεισμούς και προσβάσιμο σε όλους».
Η επικείμενη εξαγορά σπάει κάθε ρεκόρ στην αγορά του gaming αλλά επίσης αποτελεί και την ακριβότερη κίνηση της Microsoft τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, η εξαγορά της Activision Blizzard θα στοιχίσει όσο οι πέντε τελευταίες εξαγορές που έχει πραγματοποιήσει η Microsoft, συμπεριλαμβανομένου και των 26 δισ. δολαρίων που είχε δαπανήσει για την απόκτηση του LinkedIn το 2016.
Υπενθυμίζουμε πως η Microsoft δαπάνησε πέρυσι 19,6 δισ. δολάρια για να αποκτήσει την Nuance Communications, ενώ είχε δώσει 7,5 δισ. δολάρια για την εταιρεία παραγωγής βιντεοπαιχνιδιών Zenimax Media. Το 2011 είχε δώσει 8,5 δισ. δολάρια για την απόκτηση της Skype και 7,5 δισ. δολάρια το 2018 για την GitHub.
Στα τέλη του περασμένου έτους η Activision Blizzard βρέθηκε υπό πίεση, καθώς ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μπόμπι Κότικ κατηγορούνταν πως γνώριζε για την σεξουαλικές επιθέσεις εντός της εταιρείας για χρόνια. Τότε μια ομάδα ανώτερων στελεχών της Microsoft πρότεινε στον επικεφαλής του Xbox, Φιλ Σπένσερ, να τσεκάρει την κατάσταση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Blizzard.
Στόχος ήταν να προσφέρει στήριξη σε έναν βασικό συνεργάτη της Microsoft, αλλά και να καταστήσει σαφές πως ο τεχνολογικός κολοσσός ανησυχεί για τον τρόπο που μεταχειρίζονται τις γυναίκες στην Activision. Επίσης ήταν και μια ένδειξη πως εάν υπήρχε ποτέ πρόθεση να πουληθεί η εταιρεία η Microsoft θα ήταν εκεί για να κάνει μια προσφορά. Ύστερα από μερικά τηλεφωνήματα,οι συζητήσεις συνεχίστηκαν και φάνηκε πως η Microsoft πράγματι ενδιαφέρεται για εξαγορά.
Η Microsoft είχε δείξει εδώ και καιρό τις προθέσεις της για νέες εξαγορές. Ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft έψαχνε από το καλοκαίρι του 2020 για μια εξαγορά που θα έδινε στην εταιρεία μια σταθερή πηγή καταναλωτών. Τον Νοέμβριο του 2021, ο Φιλ Σπένσερ είχε αναφέρει πως πάντα έχει ανοιχτές τις κεραίες του για νέες εξαγορές τονίζοντας πως η Xbox αναζητά συμφωνίες που να προσφέρουν πιο χαλαρά και κοινωνικά παιχνίδια, κάτι το οποίο διέθετε η Activision Blizzard, υπογραμμίζοντας πως η εταιρεία «έχει πολλές φιλοδοξίες».
Περίπου την ίδια περίοδο η πίεση αυξανόταν στην Activision μετά και από ένα δημοσίευμα της Wall Street Journal με λεπτομερείς καταγγελίες για βιασμό σε ένα από τα στούντιο της εταιρείας, αναφέροντας πως ο Κότικ είχε ενημερωθεί για τα περιστατικά που είχαν συμβεί το 2016 και 2017 καθώς και τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, παραλείποντας ωστόσο να τους αναφέρει στο συμβούλιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθετε η Wall Street Journal ο Κότικ γνώριζε τα πάντα ενώ περιλαμβάνονταν σημειώσεις στις οποίες ο Κότικ κατηγορείται για κακομεταχείριση.
Υπό το φως των αποκαλύψεων, ο Σπένσερ κυκλοφόρησε ένα email εντός της Microsoft αναφέροντας πως θα αξιολογηθούν οι σχέσεις με την Activision και θα υπάρξουν προσαρμογές, ενώ εξέφραζε την ενόχληση και τον προβληματισμό «από τα φρικιαστικά γεγονότα και ενέργειες» στην εταιρεία. Η Activision βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα καθώς συνεργάτες και επενδυτές ζητούσαν την παραίτηση του Κότικ. Από την πλευρά του ο Κότικ σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg ανέφερε πως η συμφωνία δεν είχε καμία σχέση με τη διαμάχη γύρω από την Activision ή την πίεση που τον ασκούσαν ως Διευθύνων Σύμβουλος.
Το δημοσίευμα έριξε την αξία της μετοχής της Activision τον ίδιο μήνα κατά 15% με την εταιρεία με την εταιρεία να προσπαθεί να διασώσει την φήμη της απέναντι σε παίκτες και επενδυτές, ωστόσο να μην ενδίδει στο πρέσινγκ της Microsoft. Παράλληλα προσπαθούσε να βρει κι άλλους ενδιαφερόμενους πλην της Microsoft. Σύμφωνα με το Bloomberg χτύπησε και την πόρτα της Facebook όμως δεν υπήρξε τελικά ενδιαφέρον από πουθενά για την εταιρεία. Τελικά, μετά από μια σκληρή παρτίδα πόκερ η Activision έκατσε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τη Microsoft με την συμφωνία να κλείνει μέσα στις γιορτές.
Το πλήγμα στον ανταγωνισμό
Η είδηση για την εξαγορά της Activision οδήγησε την Τετάρτη τις μετοχές της Sony σε υποχώρηση 13% και απώλειες 20 δισ. δολαρίων που ήταν και η μεγαλύτερη πτώση από τον Οκτώβριο του 2008 καθώς η Microsoft που αποτελεί τον μεγαλύτερο αντίπαλο της ασιατικής εταιρείας φέρνει σημαντικές αλλαγές στον ανταγωνισμό. Πλέον η Microsoft θα μπορεί να προσελκύσει πολύ περισσότερους συνδρομητές για την υπηρεσία Xbox Game Pass προσφέροντας μια σαφώς μεγαλύτερη γκάμα παιχνιδιών σε σχέση με το παραδοσιακό μοντέλο της Sony που περιλαμβάνει αποκλειστικούς τίτλους και πωλήσεις συσκευών. Πρέπει να σημειωθεί πως τα παιχνίδια και οι υπηρεσίες δικτύου αντιπροσωπεύουν περίπου το 30% των εσόδων της Sony.
Η Microsoft ανακοίνωσε την Τρίτη ότι έχει περισσότερους από 25 εκατ. συνδρομητές Game Pass και «θα προσφέρει όσα περισσότερα παιχνίδια της Activision Blizzard μπορεί στο Xbox Game Pass και στο PC Game Pass», περιλαμβάνοντας υπάρχοντες αλλά και νέους τίτλους, όπως εξήγησε ο επικεφαλής της Xbox Φιλ Σπένσερ.
Η αγορά από την πλευρά της σημειώνει πως η Sony βρίσκεται ενώπιων μιας μνημειώδους πρόκλησης να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό, καθώς με το Call of Duty να είναι πιθανό να προστεθεί στο ρόστερ του Game Pass, οι δυσκολίες για την ασιατική εταιρεία αναμένεται να γίνουν περισσότερες.
Πάντως οι μετοχές δημιουργών παιχνιδιών όπως της Capcom και της Square Enix που περιέχουν σημαντικούς τίτλους έχουν ενισχυθεί με τους αναλυτές να εκτιμούν ως πολύ θετική την κίνηση της Microsoft για τους δημιουργούς παιχνιδιών.
Η Sony για χρόνια διατηρούσε σταθερό προβάδισμα στις πωλήσεις και τα αποκλειστικά παιχνίδια σε σχέση με τις ανταγωνιστικές προσφορές της Microsoft, καθώς τo Playstation κέρδιζε εύκολα τον ανταγωνισμό από το Xbox. Ωστόσο η εξαγορά της Activision σηματοδοτεί την απόφαση της Microsoft να αυξήσει τις δαπάνες της σε εμπλουτισμό περιεχομένου με στόχο να κλείσει την ψαλίδα με την ασιατική εταιρεία, ενώ η αγορά αλλάζει και πολλοί gamers απομακρύνονται πλέον από την λογική του παιχνιδιού που βασίζεται σε μια κονσόλα μόνο.
Ποιες θα μπορούσαν να είναι οι επόμενες εξαγορές στο χώρο του gaming
Το στοίχημα είναι πλέον ποια θα είναι η επόμενη εταιρεία παιχνιδιών που θα μπορούσε να εξαγοραστεί. Αρκετοί στη Wall Street θεωρούν πως η Electronic Arts μπορεί να είναι ο επόμενος στόχος καθώς διαθέτει μια πλειάδα γνωστών τίτλων που έχουν αφήσει το στίγμα τους στην αγορά.
Η Electronic Arts πραγματοποίησε αρκετές εξαγορές το περασμένο έτος, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Playdemic, μιας εταιρείας που δημιούργησε ένα δημοφιλές παιχνίδι γκολφ για κινητά που άνηκε στη WarnerMedia.
Το mobile gaming εξελίσσεται επίσης σε έναν πολύ επικερδή κλάδο της αγοράς με το επενδυτικό ενδιαφέρον να μεγαλώνει καθώς οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται πραγματοποιούν συνεχώς νέες κινήσεις για την ενίσχυση των τίτλων τους, βάζοντας τις δημιουργούς εταιρείες στο στόχαστρο για εξαγορά.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε και την εξαγορά της Zynga που έχει δημιουργήσει το FarmVille έναντι 12,7 δις. δολαρίων από την Take-Two που ανακοινώθηκε πριν μερικές ημέρες. Καθώς περισσότεροι άνθρωποι θέλουν να παίξουν παιχνίδια στα τηλέφωνά τους, εταιρείες όπως η Electronic Arts, καθώς και η μικρότερη γαλλική εταιρεία ανάπτυξης παιχνιδιών Ubisoft, ενδέχεται να χρειαστεί να κάνουν περισσότερα για να ενισχύσουν την θέση τους στην αγορά του mobile gaming.
Η Microsoft ωστόσο δείχνει να μην σταματάει στην εξαγορά της Activision καθώς φημολογείται πως ο τεχνολογικός κολοσσός έχει στραμμένο το βλέμμα του και προς την πλατφόρμα Roblox που κυκλοφόρησε πέρυσι και ήδη έχει μετατραπεί σε ένα από τους μεγαλύτερους παίκτες του metaverse με αξία 46 δισ. δολαρίων.