Έτοιμοι για τη στροφή προς τα υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα εμφανίζονται οι Έλληνες καταναλωτές. Περίπου ένας στους δυο δηλώνει ότι θα εξέταζε την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ η πλειονότητα θα στρεφόταν πρώτα σε ένα υβριδικού τύπου αυτοκίνητο.
Συγκεκριμένα οι Έλληνες αν και προβληματίζονται για το υψηλό κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και αγχώνονται για την διάρκεια της μπαταρίας, θεωρούν πως οι επιδοτήσεις που δίνονται αποτελούν ένα ισχυρό πλεονέκτημα, ενώ παράλληλα πιστεύουν πως θα υπάρχουν χαμηλότερα λειτουργικά κόστη.
Σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari, το 63% των Ελλήνων θα εξέταζε την αγορά ενός υβριδικού αυτοκινήτου, με τα πετρελαιοκίνητα/diesel να έρχονται δεύτερα με 52% και 51% θα προτιμούσαν ένα συνηθισμένο που λειτουργεί με βενζίνη. Ωστόσο το 47% θα επέλεγε ηλεκτρικό ενώ το 44% θα επέλεγε αυτοκίνητο που κινείται με υγροποιημένο φυσικό άεριο ή άλλες μορφές.
Τουλάχιστον ένα πλεονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκει το 85% των ερωτηθέντων, ενώ 15% δεν βρίσκει πως υπάρχει κανένα. Ωστόσο και το 90% των ερωτηθέντων βρίσκει τουλάχιστον ένα μειονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μόλις ένας στους δέκα να μην βρίσκει κανένα αρνητικό.
Αυτό όμως που απογοητεύει, είναι το γεγονός πως ενώ έχει ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, μόλις ένας στους τέσσερις γνωρίζει αρκετά σχετικά με τα οικονομικά κίνητρα που δίνει το κράτος για την αγορά και συντήρησή τους, ενώ η πλειονότητα σε ποσοστό 49% έχει απλά ακουστά και το 26% δεν γνωρίζει καθόλου.
Τα συν και πλην των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Αξιοσημείωτο αποτελεί το γεγονός πως οι Έλληνες μετά την πανδημία εμφανίζουν μια πιο συνειδητοποιημένη στάση απέναντι στο περιβάλλον, με την βιωσιμότητα του πλανήτη να εμφανίζεται στις προτεραιότητες τους. Για αυτό και η προστασία του περιβάλλοντος, σε συνδυασμό με την βελτίωση στην ποιότητα ζωής αποτελούν από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τους Έλληνες.
Χαρακτηριστικά, το 65% κατατάσσει πρώτο σαν πλεονέκτημα πως ωφελεί το περιβάλλον, ενώ το 57% θεωρεί πλεονέκτημα την επιδότηση που δίνεται από το κράτος και οι φοροαπαλλαγές που έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το 53% θεωρεί πλεονέκτημα τα χαμηλότερα λειτουργικά κόστη, και το 47% το θεωρεί εξασφάλιση για το μέλλον. Με την Αθήνα να αποτελεί μια από τις πλέον πολύβουες πρωτεύουσες της Ευρώπης, ο λιγότερος θόρυβος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για το 39% των ερωτηθέντων, ενώ και οι δυσκολίες που γνωρίζουν στο παρκάρισμα οι κάτοικοι του κέντρου, έφερε το 29% να θεωρεί πλεονέκτημα τον συνδυασμού parking και φόρτισης.
Το 28% θεωρεί πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν καλύτερη αναλογία κόστους αξίας, και το 19% πιστεύει πως σαν πλεονέκτημα έχουν την καλύτερη απόδοση που προσφέρουν σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα. Το 18% θεωρεί πλεονέκτημα τα μοντέλα που προσφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ το 17% πιστεύουν πως έχουν καλή αξία μεταπώλησης. Πάντως το 9% θεωρούν πως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο προσθέτει κύρος στον κάτοχο του.
Στα αρνητικά περιλαμβάνονται τα λίγα σημεία φόρτισης, η ανησυχία για τη διάρκεια της μπαταρίας, τα ψηλά κόστη αγοράς και φόρτισης, καθώς και η περιορισμένη γκάμα μαρκών και μοντέλων που υπάρχουν στην αγορά.
Συγκεκριμένα, το υψηλό κόστος αγοράς προβληματίζει το 69% των ερωτηθέντων με το 64% να θεωρεί μειονέκτημα τα λίγα σημεία φόρτισης, ενώ το 61% αναφέρουν πως θα είχαν άγχος για την διάρκεια της μπαταρίας και το 41% πιστεύει πως το κόστος φόρτισης στο σπίτι θα είναι υψηλό.
Το 36% των ερωτηθέντων θεωρούν πως είναι μειονέκτημα το γεγονός ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα, ενώ το 26% δεν γνωρίζει αν θα υπάρχουν οικονομικά οφέλη στην επιλογή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το 21% θεωρεί πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν συγκριτικά χαμηλότερη απόδοση σε σχέση με τα συμβατικά, ενώ το 20% πιστεύει πως είναι περιορισμένη η ποικιλία μοντέλων. Η διαφορά στον ήχο αποτελεί μειονέκτημα για το 5% των ερωτηθέντων, ενώ το 4% δεν εγκρίνει τον σχεδιασμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στην Ευρώπη αντίστοιχα, το 51% θεωρεί πλεονέκτημα το γεγονός πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ωφελούν το περιβάλλον, και το 27% ενδιαφέρεται για την επιδότηση που δίνεται από το κράτος και τις φοροαπαλλαγές. Τα λειτουργικά κόστη αποτελούν πλεονέκτημα για το 31%, και το 29% το θεωρεί εξασφάλιση για το μέλλον. Καθώς η ηχορύπανση δεν είναι τόσο έντονη στους δρόμους της Ευρώπης μόλις το 13% θεωρεί πλεονέκτημα τον λιγότερο θόρυβο, ενώ το 20% εξετάζει τον συνδυασμού parking και φόρτισης.
Το 11% θεωρεί πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν καλύτερη αναλογία κόστους αξίας, και μόλις το 7% θεωρεί πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν καλύτερη απόδοση. Το 10% εξετάζει τα μοντέλα που προσφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ το 17% πιστεύουν πως έχουν καλή αξία μεταπώλησης. Επίσης οι Ευρωπαίοι ερωτηθέντες σε ποσοστό 9% θεωρούν πως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δίνει πρεστίζ.
Αντίστοιχα, το υψηλό κόστος αγοράς αποτελεί μειονέκτημα για το 52% των ερωτηθέντων στην Ευρώπη με το 62% να προβληματίζεται για τα λίγα σημεία φόρτισης, ενώ το 58% αναφέρουν πως θα είχαν άγχος για την διάρκεια της μπαταρίας και το 32% πιστεύει πως το κόστος φόρτισης στο σπίτι θα είναι υψηλό.
Τα διαθέσιμα μεταχειρισμένα αποτελεί μειονέκτημα για το 24% των ερωτηθέντων, ενώ το 26% επίσης όπως στην Ελλάδα, δεν γνωρίζει αν θα υπάρχουν οικονομικά οφέλη στην επιλογή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το 19% θεωρεί πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν συγκριτικά χαμηλότερη απόδοση σε σχέση με τα συμβατικά, ενώ το 15% πιστεύει πως είναι περιορισμένη η ποικιλία μοντέλων. Η διαφορά στον ήχο αποτελεί μειονέκτημα για το 6% των ερωτηθέντων, και το 5% δεν εγκρίνει τον σχεδιασμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Ολιστικό πλέγμα κινήτρων»
«Χάρη στο πλαίσιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης που έχουμε θεσπίσει, η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται σήμερα στις 8 χώρες της Ε.Ε. που παρέχουν ένα ολιστικό πλέγμα κινήτρων, άμεσων και έμμεσων, με στόχο την αντικατάσταση των παλαιών, γηρασμένων και ρυπογόνων οχημάτων. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής ήταν να δούμε μια θεαματική αύξηση στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2020, με αποκορύφωμα τον Δεκέμβριο που το ποσοστό έφτασε στο 10%».
Αυτό σημείωσε, μεταξύ άλλων, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλώντας στη διαδικτυακή εκδήλωση «Ηλεκτροκίνηση: τεχνολογικές εξελίξεις και προοπτικές ελληνογερμανικής συνεργασίας».
Όπως ανέφερε, οι μέχρι σήμερα πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη δράση «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», έχουν οδηγήσει σε μείωση του κόστους αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος κατά 30% περίπου, καθιστώντας το πιο προσιτό.
«Όραμά μας είναι να εγκαταστήσουμε στη χώρα παραγωγικές μονάδες της αλυσίδας της ηλεκτροκίνησης, να αναπτύξουμε βιομηχανία και να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας» επισήμανε, σημειώνοντας ότι παρέχονται ήδη γενναία οικονομικά κίνητρα για τη δημιουργία γραμμών παραγωγής με στόχο την κατασκευή και συναρμολόγηση, για παράδειγμα ηλεκτρικών σκούτερ, αυτοκινήτων ή φορτιστών.
Επίσης, προκειμένου να αναπτυχθεί ένα επαρκές εθνικό δίκτυο υποδομών φόρτισης, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη από τους Δήμους της χώρας η χωροθέτηση σημείων φόρτισης σε όλη την επικράτεια.
Αντίστοιχες είναι οι τάσεις που επικρατούν στην Ευρώπη. Ενδεικτικά οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γερμανία πλησίασαν τις 400.000 το 2020 έναντι των 110.000 του 2019, ενώ οι δημόσια προσβάσιμοι φορτιστές ξεπερνούν σήμερα τους 40.000, εκ των οποίων οι 9.000 είναι γρήγοροι φορτιστές.