Ψηφιακός βοηθός, τεχνητή νοημοσύνη για την αντιμετώπιση ακραίων κλιματικών φαινομένων, αναβαθμισμένο wallet για τα προσωπικά έγγραφα των πολιτών, Προσωπικός Αριθμός για την αναγνώριση των πολιτών στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες: Αυτές είναι ορισμένες από τις ψηφιακές καινοτομίες που εισάγονται πλέον στην καθημερινή ζωή μας και για τις οποίες μιλά στο BD ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Στη συνέντευξή του στο BD, ο κ. Παπαστεργίου εξηγεί πώς ο ψηφιακός βοηθός θα βοηθήσει τους πολίτες στην καθημερινή επαφή τους με τις ψηφιακές υπηρεσίες του Δημοσίου, τονίζει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλά πεδία πολιτικής, από την πολιτική προστασία ως την Υγεία και τη Δικαιοσύνη, αναφέρει ποια επιπλέον έγγραφα θα προστεθούν στην εφαρμογή wallet και προαναγγέλλει θεσμική παρέμβαση για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας.
Σε ό,τι αφορά τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές της χώρας, αναγνωρίζει ότι υπάρχουν υστερήσεις, αλλά τονίζει ότι στόχος είναι έως το 2027 να έχει φτάσει στο 94% ο βαθμός κάλυψης της χώρας από το δίκτυο 5G και να υπάρχει οπτική ίνα.
- Πρόσφατα παρουσιάσατε τον «ψηφιακό βοηθό» mAIgov, με την είσοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης στο Δημόσιο. Εξηγήστε μας πώς θα βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών.
Το gov.gr υπήρξε μια πραγματική μεταρρύθμιση για το Ελληνικό Δημόσιο και έφερε επανάσταση στην καθημερινότητα των πολιτών. Είναι τεράστια αλλαγή το να μπορείς από το κινητό σου ή το τάμπλετ σου να αλληλεπιδράς με το κράτος, να μην χρειάζεται να τρέχεις σε δημόσιες υπηρεσίες. Πλέον, ήρθε η ώρα το gov.gr να περάσει σε μια νέα εποχή, σε αυτήν της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες σε ευρωπαϊκό επίπεδο που υιοθετεί στο Δημόσιο αυτήν την τεχνολογία. Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάσαμε τον ψηφιακό βοηθό, που λειτουργεί ως ένας φιλικός προς τον χρήστη οδηγός, απλοποιώντας την πρόσβαση σε πληροφορίες μεταξύ των 1.613 (έως σήμερα) ψηφιακών υπηρεσιών του gov.gr ή των 3.270 (έως σήμερα) διαδικασιών του MITOS. Ο πολίτης θέτει ερωτήματα γραπτά ή προφορικά και το mAIgov ψάχνει στο gov και στο MITOS ώστε να του δώσει σωστές πληροφορίες και καθοδήγηση. Αν δεν το έχετε δοκιμάσει μέχρι στιγμής, σας συνιστώ να το κάνετε, και εσείς και οι αναγνώστες σας. Θα εκπλαγείτε πολύ ευχάριστα! Δεκάδες χιλιάδες πολίτες το έχουν δοκιμάσει, μέχρι στιγμής, και τα αποτελέσματα τους κάνουν να νιώθουν πολύ αισιόδοξοι για τις δυνάμεις και τις δυνατότητες του Ελληνικού Δημοσίου να εξελίσσεται και να πρωτοπορεί.
- Ως Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε ποιους άλλους τομείς θεωρείτε ότι μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να βοηθήσει;
Αναμφίβολα, δεν υπάρχει πεδίο που να μην μπορεί να εφαρμοστεί η Τεχνητή Νοημοσύνη. Όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πρόσφατα, πρέπει να την αξιοποιήσουμε σε κάθε τομέα της πολιτικής. Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να φέρει επανάσταση με άμεσες και πρακτικές λύσεις, από την Πολιτική Προστασία για την αντιμετώπιση πυρκαγιών ή πλημμυρικών φαινομένων ή την Υγεία, μέχρι τη Δικαιοσύνη για την ταχύτερη απονομή της. Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώσει αυτούς τους τομείς αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα και βελτιώνοντας την καθημερινότητα των πολιτών. Μπορεί ακόμη να συμβάλλει για ένα αποτελεσματικό και δίκαιο φορολογικό σύστημα αλλά και σε πολλούς άλλους τομείς όπως η κυβερνοασφάλεια, οι μεταφορές, η ασφάλεια των πολιτών, η ακόμη ταχύτερη και ακριβέστερη απονομή συντάξεων, ο Πολιτισμός, η απλοποίηση των διαδικασιών.
- Όσο αυξάνονται οι ψηφιακές υπηρεσίες και μπαίνουμε πιο «βαθιά» στον ψηφιακό κόσμο, οι πολίτες νιώθουν μια μεγαλύτερη ανησυχία. Ποιες πρωτοβουλίες θα πάρετε για να νιώθουμε και να είμαστε πιο ασφαλείς στον κυβερνοχώρο;
Κυρία Νικόλτσιου, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός του Δημοσίου απαιτεί ασφάλεια, εξελιγμένα συστήματα και φυσικά προσεκτική προσέγγιση ζητημάτων ιδιωτικότητας αλλά και συνεργασία με άλλες χώρες. Σε λίγες ημέρες παρουσιάζεται το σχέδιο νόμου στο οποίο περιλαμβάνεται η σύσταση της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας που θα επιβλέπει φορείς της χώρας ως προς την κυβερνοασφάλειά τους. Ενσωματώνουμε την οδηγία ΝΙS2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κάνουμε ένα κομβικό βήμα για την ανταπόκριση στις εθνικές ανάγκες και τις δεσμεύσεις της ΕΕ, αυξάνοντας το συνολικό επίπεδο εποπτείας και υποστήριξης στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.
- Ποια άλλα έγγραφα θα δούμε στο ψηφιακό μας πορτοφόλι; Τι άλλο φέρνει για το wallet το 2024;
Αυτήν τη στιγμή στο wallet περιλαμβάνονται η αστυνομική ταυτότητα, το δίπλωμα οδήγησης, η κάρτα δακτυλίου, η κάρτα αναπηρίας και η κάρτα ΔΥΠΑ για την ανεργία. Προσθέτουμε την Κάρτα Αιμοδότη, καθώς και τα έγγραφα του "myAuto", δηλαδή άδεια και τέλη κυκλοφορίας, ΚΤΕΟ και στοιχεία ασφάλισης που σχετίζονται με τα οχήματά μας. Επιπλέον, η εξέλιξη του wallet στοχεύει στη διευκόλυνση των αλληλεπιδράσεων με φορείς που χρειάζονται κάποια έγγραφα ή στοιχεία από εμάς. Μάλιστα, θα αρκεί από εμάς μια απλή έγκριση μέσω του wallet προκειμένου κάποιος φορέας να «τραβήξει» κάποια αναγκαία στοιχεία για τη διεκπεραίωση μιας συναλλαγής που επιθυμούμε. Δεν θα απαιτείται να βγει pdf ή έγγραφο. Θα γίνεται πολύ απλά η όλη διαδικασία, με απόλυτη ασφάλεια και θα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη μείωση της γραφειοκρατίας.
- Έχετε ανακοινώσει ότι σύντομα όλοι θα έχουμε Προσωπικό Αριθμό. Πώς θα συμβάλλει αυτός ο νέος αριθμός στην απλοποίηση των συναλλαγών μας με τους δημόσιους φορείς;
Πολύ σύντομα θα γίνει και αυτό το βήμα. Οι πολίτες, αντί να διαχειρίζονται τέσσερις διαφορετικούς αριθμούς σε διάφορα μητρώα, θα έχουν πλέον έναν μόνο Προσωπικό Αριθμό. Αυτό το ενοποιημένο σύστημα αναγνώρισης στοχεύει στην εξάλειψη πιθανών σφαλμάτων που προκύπτουν από τις πολλαπλές εγγραφές ή τις αλλαγές κατά τη διάρκεια των ετών. Ο Προσωπικός Αριθμός θα ενσωματωθεί επίσης στις νέες ταυτότητες. Αυτό το μοναδικό αναγνωριστικό έχει σχεδιαστεί για να βελτιώνει την αποτελεσματικότητα και την ακρίβεια, διασφαλίζοντας ότι οι δημόσιες υπηρεσίες θα μπορούν να μας αναγνωρίζουν γρήγορα και με ακρίβεια με βάση τον Προσωπικό μας Αριθμό.
- Η Ελλάδα παίρνει συνεχώς χαμηλές βαθμολογίες για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στη σχετική έρευνα της Κομισιόν. Είστε ικανοποιημένος από τον ρυθμό υλοποίησης των επενδύσεων που κάνουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι σε αυτό τον τομέα; Πότε υπολογίζετε ότι θα έχουμε φθάσει στους ευρωπαϊκούς μέσους όρους;
Κι όμως, η Ελλάδα προχωρά στο κομμάτι των τηλεπικοινωνιών, ενώ θα ήθελα να αναφέρουμε ότι στην κινητή τηλεφωνία βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο με βάση τα σχετικά στοιχεία. Στη σταθερή, πράγματι, ακόμη δεν έχουμε το επίπεδο που θα θέλαμε. Ωστόσο, υπάρχουν τέσσερα μεγάλα έργα αυτή τη στιγμή για τη βελτίωση της τηλεπικοινωνιακής υποδομής της χώρας μας. Πρόκειται για το Ultra-Fast Broadband, το Smart Readiness, το Gigabit Voucher και το WiFi4GR, συν φυσικά το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ με τις δυσκολίες που έχει και πλέον φαίνεται να ξεπερνιούνται. Αυτά τα έργα, με προϋπολογισμό άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ έχουν στόχο να φέρουν την οπτική ίνα σε περίπου ένα εκατομμύριο νοικοκυριά, να ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα σε δημόσιους χώρους και να επιδοτήσουν το Internet υψηλής ταχύτητας.
Η επίτευξη των ευρωπαϊκών μέσων όρων απαιτεί συνεχείς προσπάθειες και συνεργασία μεταξύ της Κυβέρνησης και των τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Στόχος είναι έως το 2027 να καλύπτεται το 94% της χώρας με 5G και όλα τα κτίρια να έχουν οπτική ίνα. Αυτό θα φέρει τη μεγάλη αλλαγή στο τηλεπικοινωνιακό τοπίο.