ΓΔ: 1435.81 0.86% Τζίρος: 61.49 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Ekloges-Anapofasistoi
Φωτο: Shutterstock

Η μαγική εικόνα των αναποφάσιστων στις εκλογές: Υπάρχουν πραγματικά;

Με το κλείσιμο την ανάρτηση των τελικών αποτελεσμάτων, οι μέχρι πρότινος «αναποφάσιστοι» εξαφανίζονται και τη θέση τους παίρνουν τα «άκυρα» - «λευκά» ψηφοδέλτια και η αποχή.

Οι δημοσκόποι παραδοσιακά τους δίνουν μεγάλη σημασία και σχεδόν πάντα τους επιφυλάσσουν ένα ισχυρό διψήφιο ποσοστό, ικανό να στρέψει προς τη μια ή την άλλη πλευρά την πλάστιγγα ενός εκλογικού αποτελέσματος.

Οι «αναποφάσιστοι» των ερευνών κοινής γνώμης φιγουράρουν ως η τρίτη σε ποσοστά δύναμη των δημοσκοπήσεων, τόσο ικανή, που αν με κάποιον μαγικό τρόπο μπορούσε να πάρει τη μορφή πολιτικού κόμματος, τότε θα αποτελούσε παράγοντα διαμόρφωσης των πολιτικών συσχετισμών, με την τρίτη εντολή σχηματισμού κυβέρνησης -σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας- σίγουρα στο τσεπάκι της!

Είναι όμως έτσι τα πράγματα; 

Ας επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε τον γρίφο με την λογική, αλλά ταυτόχρονα και από την οπτική των κομμάτων.

Ειδικά αυτά, τα κόμματα δηλαδή, επιδίδονται σε κάθε προεκλογική περίοδο σε έναν ιδιότυπο αγώνα δρόμου για το ποιος θα κάνει το πληρέστερο «ψυχογράφημα» των εκλογέων που τοποθετούνται στο φάσμα των αναποφάσιστων, μπαίνοντας ταυτόχρονα σε μια άκρατη πλειοδοσία προτάσεων, ιδεών και υποσχέσεων, σαν να μην υπάρχει αύριο.

Ως δια μαγείας, με το κλείσιμο της κάλπης και την ανάρτηση των τελικών αποτελεσμάτων, οι μέχρι πρότινος «αναποφάσιστοι» εξαφανίζονται και τη θέση τους παίρνουν τα «άκυρα» και τα «λευκά» ψηφοδέλτια, καθώς και όσοι επέλεξαν να απέχουν.

«Τα μεγαλύτερα ψέματα λέγονται ύστερα από το κυνήγι, κατά τη διάρκεια του πολέμου και πριν από τις εκλογές», έλεγε ο Μπίσμαρκ. Αν βάλουμε στην εξίσωση και το ψάρεμα, τότε αυξάνονται οι πιθανότητες ώστε το περίπου 10% των ψηφοφόρων χωρίς ιδεολογική ταυτότητα, να πειστεί από τις επιτυχίες των «κυνηγών» και των «ψαράδων», όσο και από την «πολεμική» των προεκλογικών διλημμάτων.

Για να τους παρηγορήσω, προφανώς και όλοι θα θέλαμε να ψηφίσουμε τον καλύτερο, αλλά σχεδόν ποτέ δεν βάζει υποψηφιότητα και συνήθως η σύγκριση γίνεται με τον αμέσως προηγούμενο. 

Παρ’ όλα αυτά και τους εαυτούς μας μπορούμε να διαψεύσουμε και να ψηφίσουμε. 

«Γιατί οι κακοί πολιτικοί εκλέγονται από τους καλούς πολίτες που δεν πηγαίνουν να ψηφίσουν», που έλεγε και ο Φρανκ Μακίνι (Frank McKinney)

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα ονόματα στο μπλοκ του Μητσοτάκη και ο ανασχηματισμός μέσω Βρυξελλών

Συνεχείς οι διεργασίες για τις αλλαγές στην κυβέρνηση μετά το δυσμενές εκλογικό αποτέλεσμα. Πώς η αλλαγή της σύνθεσης της Κομισιόν μπορεί να φέρει καραμπόλες κορυφής στο ελληνικό κυβερνητικό σχήμα.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σε αχαρτογράφητα νερά η κυβέρνηση: Αλλαγές μετά το μήνυμα της κάλπης

Δυσάρεστη έκπληξη το ποσοστό της ΝΔ στις ευρωεκλογές, προβληματίζουν οι διαρροές στα δεξιά. Πιθανή η επίσπευση του ανασχηματισμού, εξετάζονται και αλλαγές πολιτικής. Φόβοι για περίοδο εσωστρέφειας στο κόμμα.
businessdaily-Mitsotakis-Posidonia
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η επόμενη ημέρα της κάλπης, ο ανασχηματισμός και το σχέδιο μεταρρυθμίσεων

Τα σενάρια ανασχηματισμού μετά τις εκλογές και ανάλογα με το εκλογικό αποτέλεσμα εξετάζει ο πρωθυπουργός. Ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις που θα μπουν σε πρώτη σειρά προτεραιότητας.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Ναι» Μητσοτάκη σε μειωμένο ΦΠΑ στον καφέ, «φρένο» στα επιδόματα

Ανοικτό ενδεχόμενο παράτασης του μειωμένου ΦΠΑ στον καφέ από τον πρωθυπουργό. Αρνητική στάση σε ευρύτερη μείωση ΦΠΑ και στην παροχή επιδομάτων. Μηδενικές οι ανατιμήσεις τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.