Ο στρατηγικός σχεδιασμός για τις αστικές συγκοινωνίες περιλαμβάνει ενίσχυση του στόλου με περισσότερα οχήματα και οδηγούς, πυκνότερα δρομολόγια, αυστηρότερη επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων και νέα υπηρεσία τηλεματικής για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού.
Αυτά παρουσίασε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ενημερώνοντας την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου σχετικά με τη νέα σύμβαση για την προμήθεια 125 ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων 12 μέτρων, έπειτα από πρόσφατο ηλεκτρονικό διαγωνισμό.
Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, η προμήθεια των 125 οχημάτων αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας ανανέωσης του στόλου που ξεκίνησε το 2019. Τότε, η πλειονότητα των λεωφορείων ήταν κατασκευής της δεκαετίας του 1990, γεγονός που υπογράμμιζε την ανάγκη εκσυγχρονισμού.
Όπως ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός, ακολουθείται ενιαία στρατηγική για την ανανέωση του στόλου σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
Στην Αττική κυκλοφορούν ήδη 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου Iveco, 200 Menarini, 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα, καθώς και άλλα 100 Midi, 100 18μετρα και 100 12μετρα ηλεκτρικά λεωφορεία. Επιπλέον, στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν 110 λεωφορεία Euro6.
Με την προσθήκη των 125 νέων ηλεκτρικών οχημάτων και 200 επιπλέον της Κοινοπραξίας, ο συνολικός αριθμός νέων λεωφορείων στην Αττική ανέρχεται σε 1.050, καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες των ωρών αιχμής σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ.
Στη Θεσσαλονίκη, ο αριθμός των οχημάτων έχει υπερδιπλασιαστεί από το 2019, φθάνοντας τα 500, εκ των οποίων πάνω από το 50% είναι καινούρια.
Ο κ. Κυρανάκης δεσμεύτηκε ότι το καλοκαίρι που έρχεται, κανένα λεωφορείο στην Αθήνα δεν θα κυκλοφορεί χωρίς κλιματισμό. Στόχος είναι, μέχρι το 2027, να υπάρχουν περίπου 1.500 λεωφορεία νέας τεχνολογίας στην Αθήνα και να αυξηθεί ο αριθμός των οδηγών στους 3.200 από τους 2.500 που απασχολούνται σήμερα στην ΟΣΥ (εκτός Κοινοπραξίας).
Για τον διαγωνισμό των 125 νέων λεωφορείων, εφόσον η σύμβαση υπογραφεί ως το τέλος Νοεμβρίου και ολοκληρωθούν οι παραγγελίες εγκαίρως, η παράδοση αναμένεται το αργότερο έως το Πάσχα. Σε περίπτωση καθυστερήσεων, θα εφαρμοστούν ποινικές ρήτρες, όπως έχει ήδη συμβεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις.
Μέχρι τον Μάρτιο του 2025, το ενεργό δυναμικό οδηγών στην ΟΣΥ ανέρχεται σε 3.100, με 700 να δηλώνουν πρόβλημα υγείας. Μετά από ελέγχους, ο αριθμός αυτός μειώθηκε στους 390. Επιπλέον, σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, όσοι δεν μπορούν να οδηγούν για λόγους υγείας χάνουν το δίπλωμα οδήγησης, ώστε να διασφαλιστεί η οδική ασφάλεια.
Αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 300 νέων οδηγών, οι οποίοι, αφού εκπαιδευτούν, θα προσληφθούν άμεσα. Για το 2026 προγραμματίζεται η πρόσληψη επιπλέον 418 οδηγών, ώστε να καλυφθεί ο στόχος των 3.200 οδηγών και να μειωθούν οι χρονο-αποστάσεις των δρομολογίων έως και 40%.
Η ΟΣΥ θα καλύψει το κόστος εκπαίδευσης νέων οδηγών, με τη δέσμευση αυτοί να εργάζονται για τουλάχιστον πέντε χρόνια στον οργανισμό. Αν αποχωρήσουν νωρίτερα, θα πρέπει να επιστρέψουν το κόστος εκπαίδευσης. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη διαβούλευση με το Υπουργείο Οικονομικών για πιθανή αύξηση μισθών, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων οδηγών.
Για τις υποδομές φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων, η ΟΣΥ διαθέτει ήδη 70 + 50 φορτιστές και θα προστεθούν άλλοι 50 με τη νέα προμήθεια. Έχουν ολοκληρωθεί οι συμβάσεις με ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΗ, ενώ η τεχνική εκπαίδευση του προσωπικού έχει προηγηθεί.
Τα αμαξοστάσια θα διαθέτουν επαρκείς σταθμούς φόρτισης και το προσωπικό είναι ήδη εκπαιδευμένο για τη συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Εξασφαλίζεται επίσης εγγύηση αντικατάστασης μπαταριών για 99 μήνες (περίπου 9,5 χρόνια).
Σχετικά με τα τρόλεϊ, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι το λειτουργικό κόστος τους είναι σημαντικά υψηλότερο από αυτό των ηλεκτρικών λεωφορείων. Η σταδιακή κατάργηση του εναέριου δικτύου καλωδίων θα ξεκινήσει από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά, ενώ σε βασικές λεωφόρους με νεότερο δίκτυο καλωδίων θα διατηρηθεί.
Τα παλαιά τρόλεϊ που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους θα αποσυρθούν, ενώ τα υπόλοιπα θα συνεχίσουν να εκτελούν δρομολόγια με αυξημένη συχνότητα. Δεν προβλέπεται μείωση δρομολογίων, αλλά αντίθετα αύξηση με χαμηλότερο κόστος.
Για τις λεωφορειολωρίδες, έχουν τοποθετηθεί οι πρώτες δέκα κάμερες για ηλεκτρονικό έλεγχο παραβάσεων και προγραμματίζεται η προμήθεια 600 ακόμη καμερών. Παράλληλα, αναμένεται η αναβάθμιση της εφαρμογής τηλεματικής, ώστε οι επιβάτες να ενημερώνονται αξιόπιστα για τις αφίξεις και τα δρομολόγια των λεωφορείων.
Κατά τη συνεδρίαση, βουλευτές της αντιπολίτευσης εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με τη διαχείριση του στόλου, τη συντήρηση των οχημάτων, τη νομοθεσία για τα συνεργεία, την επάρκεια των υποδομών φόρτισης και την αντικειμενικότητα των τεχνικών προδιαγραφών.
Ειδικότερα, τέθηκαν θέματα για τη λειτουργικότητα των αμαξοστασίων, την επάρκεια του προσωπικού, την ανάγκη ολοκληρωμένου σχεδιασμού και τη διαφάνεια στη διαχείριση των διαγωνισμών.
Επιπλέον, υπήρξαν ερωτήματα για την οικονομικότητα της μίσθωσης μέσω leasing, τη συμβατότητα των νέων οχημάτων με τις κλιματικές συνθήκες της χώρας και τη δυνατότητα εν κινήσει φόρτισης.
Παράλληλα, ζητήθηκε διευκρίνιση για τις προοπτικές προμήθειας νέων τρόλεϊ τεχνολογίας In Motion Charging και για τις στρατηγικές αποφάσεις σχετικά με το μέλλον του δικτύου τρόλεϊ.
Η κυβέρνηση καλείται να διασφαλίσει την επάρκεια και την ποιότητα των αστικών συγκοινωνιών, ενισχύοντας τα κίνητρα για οδηγούς, διασφαλίζοντας τη συντήρηση του στόλου και επενδύοντας σε σύγχρονες υποδομές, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και τη μείωση του κόστους λειτουργίας.