Στη δεύτερη φάση ανάπτυξής του μπαίνει το πρόγραμμα της ευρωκορβέτας, καθώς, την περασμένη Δευτέρα στο πλαίσιο της έκθεσης Euronaval 2024, η γαλλική Naval Group, η ιταλική Fincantieri, η ισπανική Navantia και η γαλλοϊταλική κοινοπραξία Naviris, υπέγραψαν την αρχική συμφωνία που στοχεύει να ρυθμίσει την εκτέλεση της δεύτερης φάσης του προγράμματος.
Έχει προηγηθεί η επιλογή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάιο του 2024 της πρότασης που υποβλήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2023 από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που συμμετέχουν στο έργο. Το σημαντικό είναι ότι την κοινοπραξία των τεσσάρων εταιρειών αναμένεται να συμπληρώσει και μία ελληνική εταιρεία η HYDRUS.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Navantia, η δεύτερη φάση του έργου MMPC αποσκοπεί στην ολοκλήρωση του σχεδιασμού των κορβετών και στην ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογικών δομικών στοιχείων που θα επιτρέψουν στα σκάφη να φιλοξενούν διάφορα συστήματα και ωφέλιμα φορτία και να εκτελούν ένα ευρύτερο φάσμα καθηκόντων και αποστολών.
Επιπλέον, η δεύτερη φάση του έργου θα περιλαμβάνει την έναρξη της παραγωγής των δύο πρώτων πρωτοτύπων των κορβετών: μια έκδοση για αποστολές μεγάλου βεληνεκούς (LRM) και μια έκδοση για αποστολές πλήρους μάχης (FCM), οι οποίες θα αποτελέσουν τη βάση για τους μελλοντικούς εθνικούς στόλους προηγμένων κορβετών με απώτερο στόχο την επέκταση του επιπέδου κοινότητας, διαλειτουργικότητας και τυποποίησης μεταξύ των διαφόρων ναυτικών δυνάμεων των κρατών μελών και τη συμβολή σε πέντε βασικά στοιχεία για την ευρωπαϊκή αυτονομία: οικονομία, άμυνα, τεχνολογία, βιομηχανία και ασφάλεια.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει την πρόταση της κοινοπραξίας για την ευρωκορβέτα με μέγιστο προϋπολογισμό τα 154,5 εκατ. ευρώ. Η σχετική Συμφωνία Επιχορήγησης θα συζητηθεί με τον OCCAR (Οργανισμός Κοινής Συνεργασίας για τους Εξοπλισμούς), όπως έχει εξουσιοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Όπως αναφέρει η Navantia, για το νέο αυτό βήμα, η δέσμευση συγχρηματοδότησης της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Γαλλίας και της Ελλάδας θα αντικατοπτρίζει μια κοινή επένδυση στους κοινούς στόχους ασφάλειας και άμυνας που περιγράφονται από την PESCO και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Ελλάδα και η ευρωκορβέτα
Τόσο ο πόλεμος στην Ουκρανία όσο και στο Ισραήλ έχουν χτυπήσει για την Ευρωπαϊκή Ένωση «καμπανάκια» για την ανάγκη δημιουργίας μίας ισχυρής ευρωπαϊκής άμυνας και κατ' επέκταση μίας ισχυρής αμυντικής βιομηχανίας.
Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που έχουν επισημάνει την ανάγκη μίας τέτοιας «αφύπνισης» ώστε να μπορέσουν εγκαίρως να δημιουργηθούν νέα δεδομένα ασφάλειας της Ευρώπης. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας όποτε αναφέρεται στον αμυντικό σχεδιασμό της χώρας δεν παραλείπει να αναφερθεί και στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας.
Από το 2020 είναι γνωστό ότι η χώρα μας εξέτασε και ενδιαφέρθηκε για το πρόγραμμα κατασκευής της ευρωκορβέτας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι από την πρώτη στιγμή που συζητήθηκε το θέμα ήταν από τις χώρες που θέλησαν να πάρουν μέρος σε αυτό το εγχείρημα, καθώς πρόκειται για ένα σύγχρονο πολεμικό πλοίο, ενώ μέσα από αυτό θα μπορέσει να επωφεληθεί άμεσα και η εγχώρια αμυντική βιομηχανία, αφού έχουμε εταιρείες που συνεργάζονται ήδη με τις δύο μεγάλες εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με την ιταλική Fincantieri, ενώ πάνω από δέκα αμυντικές εταιρείες συνεργάζονται με τη γαλλική Naval Group για το πρόγραμμα των φρεγατών FDI Belharra.
Η ελληνική εταιρεία Hydrus
Η Hydrus που συμμετείχε στη μεγάλη διεθνή έκθεση στην Γαλλία, Euronaval, είναι η πέμπτη εταιρεία που συμμετέχει στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας, και είναι μια παγκόσμια εταιρεία μηχανικών που παρέχει τεχνολογίες και υπηρεσίες στους τομείς της ναυτιλίας, της ενέργειας, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Ιδρύθηκε τον Δεκέμβριο του 2009 και έχει αναπτυχθεί και επεκταθεί με την πάροδο των ετών, επιτυγχάνοντας ηγετική θέση μέσω της παροχής μεγάλου αριθμού και ευρέος φάσματος ολοκληρωμένων λύσεων και υπηρεσιών μηχανικής παγκοσμίως, που καλύπτουν διάφορους τομείς εφαρμογής στους εν λόγω τομείς.