ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Γιατί θα παραμείνει ακριβό το γάλα, παρά την πτώση της πρώτης ύλης

Κάτω από τα 50 λεπτά το κιλό έχει πέσει η τιμή της πρώτης ύλης. Όμως, πηγές της βιομηχανίας αναφέρουν ότι η πρώτη ύλη αντιπροσωπεύει μόλις το 60% της τελικής τιμής, ενώ άλλα στοιχεία κόστους παραμένουν πολύ υψηλά.

Η γαλακτοβιομηχανία βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Ο όγκος των πωλήσεων συνεχίζει να μειώνεται, αλλά οι ίδιες δεν έχουν μεγάλα περιθώρια να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών, εκτός από τις ασθενικές προσφορές στις οποίες προχωρούν κατά καιρούς. Πηγές της αγοράς, μιλώντας προς το BD, έλεγαν πως η τιμή της πρώτης ύλης έχει πέσει στα 45 με 49 λεπτά το κιλό, αλλά αυτό δεν αντιπροσωπεύει παρά μόνο το 60% της τιμής πώλησης του προϊόντος, το υπόλοιπο 40% αφορά το μεταφορικό κόστος, τα υλικά συσκευασίας, τα χρηματοοικονομικά έξοδα, την ενέργεια και όλα τα υπόλοιπα κοστολογικά στοιχεία της επιχείρησης.

Ως εκ τούτου τα περιθώρια είναι περιορισμένα, πόσο μάλλον που η πλειονότητα των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου της γαλακτοβιομηχανίας - έτσι κι αλλιώς - έχουν υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος -η άνοδος των επιτοκίων έχει άμεση επίπτωση παραγωγής και λειτουργίας της επιχείρησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI) που έχει στη διάθεση του το BD, ο Ιούλιος παρ΄ ότι βρίσκεται στην «καρδιά» της τουριστικής περιόδου, συνεχίζει να εμφανίζει πτώση του όγκου των πωλήσεων έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2022 -που επίσης είχε πτώση έναντι του 2021. Αυτό πρακτικά σημαίνει και υψηλές επιστροφές που είναι ο αστάθμητος κοστολογικός παράγοντας στη διαμόρφωση της τιμής του γάλακτος.

Βέβαια από την άλλη πλευρά η αξία των πωλήσεων συνεχίζει να «τρέχει» με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, γεγονός που σημαίνει ότι οφείλεται στις ανατιμήσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων, έναντι του Ιουλίου του 2022. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η μόνη κατηγορία που έχει θετικό πρόσημο, έστω και οριακά, στον όγκο των πωλήσεων είναι το γιαούρτι. Όλες οι άλλες κατηγορίες κινούνται αρνητικά.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεση του BD, η κατηγορία του λευκού γάλακτος έχασε τον Iούλιο το 3,4% του όγκου της, ενώ η αξία της αυξήθηκε κατά 11%! Από τις υποκατηγορίες, το παστεριωμένο γάλα έχασε 2,2% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 10,1%, ενώ το γάλα υψηλής παστερίωσης έχασε το 3,2% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 10,8% έναντι του Ιουλίου του 2022. Το γάλα εβαπορέ είχε την μεγαλύτερη πτώση με 6% του όγκου του και με αύξηση των πωλήσεων κατά 13,4%, γεγονός που σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις στο συγκεκριμένο προϊόν είναι θηριώδεις!

Πτωτικά επίσης κινείται και η κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων, με χαμηλότερους όμως ρυθμούς πτώσης. Συγκεκριμένα η κατηγορία των τυριών έχασε τον περασμένο Ιούλιο το 2,4% του όγκου των πωλήσεων, ενώ αυξήθηκε η αξία κατά 12,4% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2022. Αναλυτικότερα, ο όγκος της υποκατηγορίας των κίτρινων τυριών είχε πτώση κατά 1,9%, ενώ οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 8,6%, ενώ των λευκών τυριών - το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά στη φέτα - ο όγκος μειώθηκε κατά 3,1% και η αξία αυξήθηκε κατά 17,3%. Πρακτικά η ανατίμηση των λευκών τυριών έναντι του Ιουλίου του 2022 ξεπερνά το 20%! Η μικρότερη πτώση των κίτρινων έναντι των λευκών τυριών οφείλεται στο γεγονός ότι τα κίτρινα είναι κυρίως φθηνότερα από τα λευκά τυριά.

Όπως προαναφέρθηκε, η μόνη κατηγορία που έχει - οριακά βεβαίως - αύξηση του όγκου της είναι του γιαουρτιού. Σύμφωνα με τα της Circana, τον Ιούλιο ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 0,2%, ενώ η αξία τους κατά 12,2%. Μάλιστα το στραγγιστό γιαούρτι είχε αύξηση κατά 0,7% στον όγκο και κατά 13,9% στις πωλήσεις. Η αγορά της κρέμας γάλακτος έχασε τον ίδιο μήνα το 2,3% του όγκου της, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της κατά 15,4%. Και η κατηγορία του βούτυρου έχασε το 6,1% του όγκου της και αύξησε κατά 7,7% τις πωλήσεις της.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

giaourti-yogurt-galaktokomika-trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγοράζουν λιγότερο γάλα οι Έλληνες: Κόπωση από τις υψηλές τιμές

Μείωση όγκου πωλήσεων έως 1,7% καταγράφηκε το 2023 στις επιμέρους κατηγορίες γάλακτος. Οι κατηγορίες γιαουρτιού και κρέμας γάλακτος είχαν αύξηση του όγκου των πωλήσεων με μικρότερες ανατιμήσεις.
feta-galaktokomika
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκιά στο success story της ελληνικής φέτας: Γιατί μειώνονται οι εξαγωγές

Κατά 3,5% υποχώρησαν το 2023 οι εξαγωγές φέτας στην Ευρώπη εξαιτίας της αύξησης των τιμών και του ανταγωνισμού από το λευκό τυρί από αγελαδινό γάλα. Πώς επηρεάζουν οι καταστροφές στη Θεσσαλία.