Η εγχώρια αγορά ταχυμεταφορών παρουσιάζει συνεχή βελτίωση από το 2014 και έπειτα, με το 2022 να εμφανίζει σχεδόν διπλάσιες πωλήσεις σε σύγκριση με το 2013. Η πανδημία του Covid-19 συνέβαλε ουσιαστικά στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου ιδιαίτερα τη διετία 2020-2021, γεγονός που επηρέασε θετικά τον κλάδο, επιταχύνοντας τη μεγέθυνσή του.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της εταιρείας Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων, το μέγεθος της εγχώριας αγοράς ταχυμεταφορών παρουσίασε το 2022 αύξηση 6,8% σε σχέση με το 2021, ξεπερνώντας τα 550 εκατ. ευρώ.
Ο Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής (ΜΕΡΜ) διαμορφώθηκε σε 7,9% την περίοδο 2014-2022, ενώ όπως προσθέτει η υπεύθυνη των κλαδικών μελετών κυρία Κατερίνα Ματσούκα, η εν λόγω αγορά παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη την τριετία 2020-2022, με το Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) να διαμορφώνεται σε 11,3%.
Σημειώνεται ότι οι «όμοροι» κλάδοι υπηρεσιών Third Party Logistics - 3PL και διαμεταφοράς εκτιμάται ότι παρουσίασαν Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Αύξησης της τάξης του 3% την τριετία 2020-2022.
Όσον αφορά στο 2023, η Στόχασις εκτιμά ότι το μέγεθος της εγχώριας αγοράς ταχυμεταφορών θα παρουσιάσει επίσης αύξηση, σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2022.
Βελτιώνεται η χρηματοοικονομική εικόνα του κλάδου
Από πλευράς χρηματοοικονομικής ανάλυσης του κλάδου, όπως παρατηρεί η κυρία Βασιλική Κολπονδίνου, συντάκτρια της μελέτης, ο δείκτης Υποχρεώσεις/EBITDA παρουσιάζει βελτίωση τη διετία 2020-2021, από 5,7x σε 4,18x αναδεικνύοντας την προσπάθεια των επιχειρήσεων του κλάδου όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους.
Αντίστοιχα τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA), ως ποσοστό των πωλήσεων των επιχειρήσεων του κλάδου, κινούνται ανοδικά τη διετία 2020- 2021, παρουσιάζοντας το 2021 την υψηλότερη τιμή 7,57% επί των πωλήσεων κατά την περίοδο 2013-2021.
Σημειώνεται ότι η τιμή του δείκτη κάλυψης χρηματοοικονομικών δαπανών του κλάδου, παρά τις αυξομειώσεις που παρουσιάζει την περίοδο 2013-2021, δείχνει ότι ο κλάδος δεν είναι «ευπρόσβλητος» σε πιθανές μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος και παράλληλα προϊδεάζει αντίστοιχα το θετικό πρόσημο στα καθαρά αποτελέσματα.
Επιπρόσθετα, η βελτίωση του περιθωρίου καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων του κλάδου τα έτη 2020 και 2021 σε 7,74% και 5,18% αντίστοιχα σε σχέση με το 2019, οφείλεται κυρίως στη σημαντική αύξηση των εσόδων, ιδιαίτερα το 2020/2019, κατά υψηλότερο βαθμό σε σύγκριση με την αντίστοιχη αύξηση του κόστους πωλήσεων. Τα παραπάνω αποτυπώνονται στους χρηματοοικονομικούς δείκτες αποδοτικότητας ιδίων και απασχολούμενων κεφαλαίων την ίδια χρονική περίοδο.
Σε ότι αφορά στην παγκόσμια αγορά ταχυμεταφορών, σε αξία, προβλέπεται ότι θα ανέλθει σε 454,5 δισ. δολάρια το 2023, με Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) 6,1% την περίοδο 2020-2023.