ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Έρχονται νέα πρόστιμα σε βιομηχανίες για τον «πληθωρισμό απληστίας»

Η κυβέρνηση ανησυχεί για τη διάθεση των επιχειρήσεων να διευρύνουν τα περιθώρια κέρδους. Η προ ημερών επιβολή προστίμου σε αλευροβιομηχανία ήταν το μήνυμα που εστάλη στην αγορά για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.

Στη διεύρυνση του περιθωρίου κέρδους των επιχειρήσεων οφείλεται ο υψηλός πληθωρισμός στα τρόφιμα (στο 12,2% τον Μάιο), όπως αναγνωρίζει πλέον και η κυβέρνηση -στο θέμα είχε αναφερθεί έγκαιρα το BD, σημειώνοντας ότι οι επιχειρήσεις καλύπτουν απώλειες κερδών της περυσινής χρονιάς, κρατώντας υψηλές τιμές, παρά τη μείωση στις τιμές πρώτων υλών και ενέργειας.

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης εγκατέλειψε πλέον την θέση ότι η ακριβεια στα τρόφιμα οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες. Στη συνέντευξη που έδωσε στο τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι επίμονος. Και υπάρχει πράγματι μία λογική υποψία ότι πια δεν είναι αποτέλεσμα αυξήσεων στους συντελεστές παραγωγής, οι οποίοι μειώνονται, ας πούμε το κόστος ενέργειας έχει μειωθεί, αλλά αποκτά χαρακτηριστικά τα οποία τελικά έχουν να κάνουν με την ενίσχυση του περιθωρίου κέρδους των επιχειρήσεων. Αυτό το οποίο κάποιοι αποκάλεσαν "πληθωρισμό απληστίας"».

Το BD εγκαίρως είχε επισημαίνει, εξηγώντας την εμπορική πολιτική της βιομηχανίας και γενικότερα των προμηθευτικών επιχειρήσεων, ότι οι συνεχιζόμενες υψηλές ανατιμήσεις οφείλονται κατά κύριο λόγο σε επιχειρηματικές επιλογές, προκειμένου να αναπληρωθούν απώλειες κερδών του 2022.

Τούτο μάλιστα θα φανεί στους ισολογισμούς των εταιρειών που θα δημοσιευτούν τον επόμενο χρόνο για τη χρήση 2023. Εξ αυτού μάλιστα του λόγου, τόσο οι προμηθευτές, όσο και οι λιανέμποροι, αποδέχθηκαν αδιαμαρτύρητα την εξάμηνη παράταση τόσο του «καλαθιού του νοικοκυριού», όσο και του καθορισθέντος περιθωρίου κέρδους στα επίπεδα του Σεπτεμβρίου του 2021. Μάλιστα – και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία – το υπουργείο Ανάπτυξης με το μόνο «εργαλείο» που διαθέτει, την ΔΙΜΕΑ προχωρά σε ελέγχους, αυτή τη φορά κυρίως για το περιθώριο κέρδους στις προμηθευτικές επιχειρήσεις.

Η προ ημερών επιβολή προστίμου σε – μη κατονομαζόμενη – αλευροβιομηχανία ήταν και το μήνυμα που εστάλη στην αγορά για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Σύμφωνα με πληροφορίες του BD έρχονται και άλλα πρόστιμα σε βιομηχανικές επιχειρήσεις, σύντομα. Σχετικά με αυτό έγραψε πριν από λίγες ημέρες το BD -και το επιβεβαίωσε στην προαναφερόμενη συνέντευξη του ο κ. Μητσοτάκης- σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «έχουμε πια έναν ενιαίο μηχανισμό ο οποίος κάνει ελέγχους. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα έχετε ανακοινώσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης για τον τομέα αυτό».

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε την ελπίδα ότι όπου υπάρχει ανταγωνισμός οι τιμές θα συγκρατηθούν: «Σίγουρα εκεί που έχουμε περισσότερο ανταγωνισμό με διαφάνεια των τιμών, αυτό (σ.σ.: οι αυξήσεις τιμών) σε κάποια στιγμή θα διορθωθεί. Νομίζω ότι κάποιοι μπορεί να αισθάνονται ότι "δεν βαριέσαι θα πάμε να κερδίσουμε ένα, δύο, τρεις μήνες ακόμα ό,τι μπορούμε"». Δηλαδή οι επιχειρήσεις προϊόντων ευρείας κατανάλωσης θεωρούν ότι μπορούν να εκμεταλλευτούν την τουριστική περίοδο για να βελτιώσουν ακόμη περισσότερο την κερδοφορία τους, ενώ από τον Σεπτέμβριο –πιθανόν από τα τέλη του μήνα– θα αυξήσουν τις προσφορές στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρέσινγκ από την κυβέρνηση στις πολυεθνικές για μειώσεις τιμών στα ράφια

Την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τη ΔΙΜΕΑ ενεργοποιεί η κυβέρνηση, ενώ η Κομισιόν ανταποκρίθηκε θετικά στην πρωτοβουλία Μητσοτάκη. Σε ποια προϊόντα καταγράφονται ήδη μειώσεις τιμών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίθεση σε δύο μέτωπα από την κυβέρνηση για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ

Περισσότεροι έλεγχοι και πολύ βαριά πρόστιμα, έως 6 εκατ. ευρώ. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ερευνήσει αν οι πολυεθνικές επιβάλλουν ακριβότερες τιμές στην Ελλάδα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.