Παρά το γεγονός ότι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν κερδίζουν –αντιθέτως καταγράφουν ζημιές– από online πωλήσεις, ωστόσο γίνεται πλέον κατανοητό, όπως φάνηκε στη διάρκεια της πανδημίας, ότι το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ είναι η επόμενη κανονικότητα στο λιανεμπόριο.
Ωστόσο συνεχίζουν να επενδύουν, ίσως με πιο αργό ρυθμό απ΄ ότι στο πρόσφατο παρελθόν. Και τούτο διότι καμία δεν έχει περιθώρια να ολιγωρήσει, λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού που επικρατεί μεταξύ τους. Η μία αλυσίδα παρακολουθεί την άλλη για να μη χάσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Το BD παρουσιάζει σήμερα μία έρευνα που παρουσιάστηκε προσφάτως, στο τελευταίο συνέδριο του ECR και αφορά τις on line πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Η έρευνα εκπονήθηκε από την εταιρεία Εxceed Consulting. Η έρευνα έγινε με τυχαία στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δείγμα 1.000 e - shoppers σε online grocery, άνδρες και γυναίκες, ηλικίας από 25 ως 55 ετών, σε όλη τη χώρα, υπεύθυνοι ή συνυπεύθυνοι στο νοικοκυριό για τις online grocery αγορές.
Σύμφωνα λοιπόν με τα ευρήματα της έρευνας, το προφίλ του μέσου Έλληνα καταναλωτή που κάνει online αγορές από σούπερ μάρκετ είναι κυρίως γυναίκες, σε ποσοστό 64,7%, ηλικίας από 25 ως 55 χρονών, με ανώτερο και ανώτατο μορφωτικό επίπεδο, κατά 83,2% και ετήσιο εισόδημα νοικοκυριού έως 30.000 ευρώ, σε ποσοστό 84,7%.
Η πλειοψηφία κάνει τις κύριες αγορές της μία φορά το μήνα ή και λιγότερο από μία φορά τον μήνα σε ποσοστό 52,1% και με την ίδια συχνότητα το 46,8% κάνει τις συμπληρωματικές του αγορές. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα οι σημαντικότεροι λόγοι για τους οποίους επιλέγουν ένα ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ είναι:
- η εξοικονόμηση χρόνου (68,8%),
- η ευκολότερη σύγκριση τιμών (34,4%),
- ο ευκολότερος εντοπισμός των προιόντων (31,2%) και
- η ευκολία που τους παρέχει το το συγκεκριμένο κανάλι πώλησης (55,7%).
Επίσης συγκριτικά με το φυσικό κατάστημα οι τέσσερις σημαντικότεροι λόγοι για την επιλογή ενός online καταστήματος είναι:
- «η εξοικονόμηση του χρόνου μου» κατά 74,9%,
- «η ευκολία στην πραγματοποίηση των αγορών μου» κατά 65,4%,
- «πολλαπλοί τρόποι παράδοσης των προϊόντων που αγόρασα (πχ παράδοση στο χώρο μου» κατά 57,4% και
- «η δυνατότητα σύγκριση τιμών των προϊόντων» κατά 50,9%.
Εν τω μεταξύ, τα σημαντικότερα γενικά κριτήρια για την επιλογή ενός online σούπερ μάρκετ από κάποιο άλλο είναι οι χαμηλές τιμές, οι προσφορές, η δυνατότητα διαφόρων επιλογών πληρωμής, η ποικιλία των προϊόντων και η επάρκεια των προϊόντων.
Όμως οι ερωτηθέντες καταναλωτές ως σημαντικότερα κριτήρια για την επιλογή του συγκεκριμένου σούπερ μάρκετ αξιολόγησαν ειδικότερα:
- «το πρόγραμμα πιστότητας και επιβράβευσης»,
- «να έχει app για το κινητό μου τηλέφωνο»,
- «να είναι επώνυμη αλυσίδα»,
- «να κρατάει ιστορικό των αγορών μου και να έχω τη δυνατότητα να επαναλαμβάνω τις ίδιες αγορές»,
- «να υπάρχουν σχόλια και κριτικές άλλων πελατών για το κάθε προιόν»
- και να παρέχεται η «δυνατότητα παραλαβής της online παραγγελίας μου από φυσικό κατάστημα της αλυσίδας».
Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει η αξιολόγηση των προσφορών που γίνονται από τα online σούπερ μάρκετ. Την υψηλότερη βαθμολογία απολαμβάνει η προσφορά «ένα συν ένα δώρο», ακολουθεί η έκπτωση στην αρχική τιμή του προϊόντος (πχ -30%), στην τρίτη θέση βρίσκονται οι σταθερά χαμηλότερες τιμές χωρίς περιστασιακές προσφορές και στην τέταρτη θέση το πακέτο συνδυαστικών προϊόντων με καλύτερη τιμή από την αγορά τους ως μεμονωμένα προϊόντα. Κι όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, οι online αγορές σε σούπερ μάρκετ γίνεται η επόμενη κανονικότητα και τα κριτήρια επιλογής του καταναλωτή είναι οι συμφερότερες αγορές.