ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:42:38 DATA
Kalathi-Noikokyrioy-Super-Market-Trofima
Φωτο: Menelaos Myrillas / SOOC

Ποιες αγορές «ψαλίδισαν» οι καταναλωτές εν μέσω του υψηλού πληθωρισμού

Έτοιμα γεύματα, κρασιά, μπύρα - οινοπνευματώδη και σνακ ήταν οι κύριες κατηγορίες όπου μειώθηκε η κατανάλωση. Αλλάζουν οι συνήθειες, στροφή σε φθηνότερα προϊόντα και προσφορές, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου.

Το «καλάθι του νοικοκυριού» το επιλέγουν κατά κύριο λόγο άνδρες και γυναίκες άνω των 50 ετών, εν αντιθέσει με μικρότερες ηλικίες των καταναλωτών που επιλέγουν το ηλεκτρονικό κατάστημα και δεν τους ενδιαφέρει η συγκεκριμένη επιλογή. Αυτό, μεταξύ των άλλων, προκύπτει από την έρευνα που πραγματοποίησε από τις 6 ως τις 12 Απριλίου 2023 σε 968 ερωτηθέντες καταναλωτές, ο κ. Γιώργος Μπάλτας, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών και παρουσίασε στο τελευταίο συνέδριο του ECR στην Αθήνα.

Σε δήλωση του, εξάλλου, προς το BD ο κ. Μπάλτας επισημαίνει ότι «έχουμε εξακριβώσει με αξιόπιστες μετρήσεις και διαδοχικές έρευνες ότι η πλειονότητα των καταναλωτών έχει αλλάξει αγοραστικές συμπεριφορές προσπαθώντας να προσαρμοστεί στις πληθωριστικές συνθήκες».

Και προσθέτει πως «οι αλλαγές που προκαλεί το υψηλότερο κόστος βασικών καταναλωτικών προϊόντων περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη μείωση της κατανάλωσης, την προτίμηση σε φθηνότερες αγοραστικές επιλογές και τη συστηματική αναζήτηση προσφορών και εκπτώσεων για την αγορά ενός προϊόντος». Και καταλήγει λέγοντας πως «οι έρευνες αναδεικνύουν ότι οι τιμές και οι προσφορές είναι σήμερα κυρίαρχα κριτήρια στις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών στον κλάδο των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων».

Αξίζει να σημειωθεί ότι μεταξύ των ευρημάτων της ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσας έρευνας προκύπτει ότι λόγω των ανατιμήσεων και της γενικότερης πληθωριστικής κρίσης το 48,3% των καταναλωτών περιόρισε τα έτοιμα γεύματα, το 41,1% τις αγορές κρασιών, μπύρας και οινοπνευματωδών ποτών, το 34,1% τα αλμυρά και γλυκά σνακ, το 33,5% τα βιολογικά προϊόντα και το 36,7% τα plant-based ροφήματα.

Αντιθέτως, τα φθηνότερα προϊόντα επιλέγει το 29,6% των καταναλωτών, από την κατηγορία των χαρτικών, το 24,5% από την κατηγορία των ειδών νοικοκυριού, το 24,1% από τα συσκευασμένα τρόφιμα, το 23,9% από τα γαλακτοκομικά (γάλα, γιαούρτι και τυριά), το 23,7% από τα κατεψυγμένα λαχανικά και τρόφιμα και το 23% των καταναλωτών επιλέγει τα φθηνότερα προϊόντα από την  κατηγορία των απορρυπαντικών και των ειδών καθαρισμού σπιτιού.

Επίσης έχει έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι το 58,3% των καταναλωτών επιλέγει μόνο τις προσφορές στις κατηγορίες των απορρυπαντικών και ειδών καθαρισμού, το 56,1% στις κατηγορίες των ειδών προσωπικής καθαριότητας και φροντίδας, το 46,5% στην κατηγορία των χαρτικών, το 45,1% στα είδη νοικοκυριού, το 41,% στα συσκευασμένα προϊόντα νοικοκυριού, το 38% στον καφέ, το 36,9% επιλέγει μόνο τις προσφορές στα συσκευασμένα τυποποιημένα τρόφιμα, το 34% στα κατεψυγμένα λαχανικά, το 33,2% στα κατεψυγμένα τρόφιμα και το 31% επιλέγει μόνο τις προσφορές στα αναψυκτικά, στους χυμούς και στα εμφιαλωμένα νερά. Αντιθέτως το 52% δεν αλλάζει συνήθειες στην αγορά φρέσκων φρούτων και λαχανικών, το 37,4% στην αγορά προϊόντων ειδικής διατροφής, το 37,3% στην αγορά ψωμιού και αρτοσκευασμάτων, το 35,5% στην αγορά κρεάτων και προϊόντων κρέατος και το 33,9% στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας μόνο το 4,5% των ερωτηθέντων επιλέγει το ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ το 69,3% επιλέγει το φυσικό κατάστημα και το 26,2% κάνει και τις δύο επιλογές. Επισημαίνεται ότι μεταξύ των καταναλωτών π[ου επιλέγουν το ηλεκτρονικό κατάστημα τα τρία βασικά κριτήρια επιλογής είναι οι καλύτερες τιμές, η μεγαλύτερη ποικιλία και η υψηλότερη ποιότητα.

Στην ερώτηση «τι αλλαγές κάνατε στην αγοραστική συμπεριφορά σας για να αντιμετωπίσετε τις ανατιμήσεις και την πληθωριστική κρίση», οι απαντήσεις είναι λίγο – πολύ αναμενόμενες, αλλά έτσι κι αλλιώς έχουν ενδιαφέρον. Οι καταναλωτές, λοιπόν, απάντησαν πως δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, ιεραρχούν πιο πολύ τις ανάγκες τους και δίνουν προτεραιότητα στις πιο σημαντικές αγορές και συγκρίνουν περισσότερο τις τιμές στο ράφι.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τελειώνουν τον Ιούνιο το «καλάθι» και το πλαφόν περιθωρίου κέρδους

Διαβεβαιώσεις από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης στις βιομηχανίες τροφίμων ότι η αγορά θα επανέλθει το καλοκαίρι στην κανονικότητα μετά την τελευταία, τρίμηνη παράταση στο «καλάθι του νοικοκυριού».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπαράζ προσφορών και μείωσης τιμών τα Χριστούγεννα στα σούπερ μάρκετ

Με χαμηλές τιμές προσπαθούν να προσελκύσουν τους καταναλωτές οι αλυσίδες και οι προμηθευτές τους, σε μια περίοδο συμπίεσης των εισοδημάτων. Υποτονική η κίνηση στα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα.