Αναστάτωση επικρατεί στα επιτελεία των βιομηχανικών, εισαγωγικών και λιανεμπορικών επιχειρήσεων, μετά την ανακοίνωση, την περασμένη εβδομάδα, των νέων μέτρων για την ακρίβεια. Ιδιαίτερα τα τμήματα αγορών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, αλλά και τα εμπορικά τμήματα των προμηθευτικών επιχειρήσεων αναζητούν τρόπους εφαρμογής των νέων μέτρων και εκτιμούν τις συνέπειες που θα έχουν στις μεταξύ τους σχέσεις. Παράλληλα κυριαρχεί μία «κυκλοθυμική κατάσταση» στις διοικήσεις των επιχειρήσεων ένθεν κακείθεν της αγοράς, που κινείται από το «μούδιασμα» στον φόβο και τανάπαλιν.
Οι λιανέμποροι ήδη έχουν ζητήσει από τους προμηθευτές τους που εμπίπτουν στα τελευταία μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας να υποβάλουν νέους τιμοκαταλόγους την 1η Μαρτίου και τα στελέχη τους να προσέλθουν για νέες ετήσιες συμφωνίες, με βάση τα νέα δεδομένα που διαμορφώνουν οι ρυθμίσεις.
Από τα τέσσερα μέτρα που πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή, για τα δύο από αυτά δεν υπάρχει –όπως λένε πηγές της αγοράς– κανένα πρόβλημα. Πρόκειται για την απαγόρευση προσφορών για ένα τρίμηνο στα προϊόντα που ανατιμώνται και για τις «καθαρές τιμές» στα οπωροκηπευτικά και στο κρέας.
Όμως, υπάρχει φόβος ότι η περίπτωση της «διατίμησης» του βρεφικού γάλακτος -με επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους- πιθανόν να λειτουργεί και σαν «πιλότος» για την επέκταση του μέτρου και σε άλλα ευαίσθητα προϊόντα τροφίμων. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, το πλαφόν καθορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και δεν επιτρέπεται εμπορικό κέρδος μεγαλύτερο από 7% -για τον υπολογισμό θα ληφθεί υπόψη το λειτουργικό κόστος του 2023.
«Πονοκέφαλος» η μείωση στις παροχές
Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα, όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD αφορά στη μείωση του 30% στις συνολικές παροχές του προμηθευτή προς τον λιανέμπορο. Οι παροχές του προμηθευτή προς τον λιανέμπορο είναι δύο κατηγοριών: η πρώτη είναι παροχή επί του τιμοκαταλόγου, που αφορά στο μικτό κέρδος που αποσπά ο λιανέμπορος για να πουλήσει τα συγκεκριμένα προϊόντα. Η δεύτερη κατηγορία είναι οι πάσης φύσεως προσφορές που ο προμηθευτής έχει σχεδιάσει να κάνει στη συγκεκριμένη λιανεμπορική επιχείρηση.
Αν υποθέσουμε ότι η πρώτη κατηγορία είναι 20% και η δεύτερη κατηγορία 19%, τότε η μείωση του 30% είναι 13%. Στην προκειμένη όμως περίπτωση, στις συζητήσεις που είχε ο κ. Σκρέκας με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ) όταν οι εκπρόσωποι της δεύτερης έθεσαν το θέμα ότι δεν θέλουν να μειωθεί το δικό τους ποσοστό επί του τιμοκαταλόγου ο κ. Σκρέκας συμφώνησε, διότι στόχος του είναι ένα τμήμα των προσφορών να ενσωματωθεί στην τελική τιμή του προϊόντος.
Ως εκ τούτου και με βάση το προαναφερόμενο παράδειγμα, το 13% θα αφαιρεθεί από το 19%. Μετά από την αφαίρεση, η προμηθευτική επιχείρηση πρέπει να εκδώσει νέο τιμοκατάλογο. Όμως το 20% επί του τιμοκαταλόγου που είναι το μικτό ποσοστό κέρδους του λιανέμπορου θα πρέπει να μειωθεί, εφόσον η βάση υπολογισμού είναι μικρότερη. Σ' αυτή την περίπτωση επηρεάζεται η μικτή κερδοφορία της λιανεμπορικής επιχείρησης. Πηγές του λιανεμπορίου έλεγαν πως αυτό είναι επικίνδυνο διότι θα επηρεάσει την τελευταία γραμμή του του ισολογισμού, δηλαδή την καθαρή κερδοφορία.
Και τέτοια περιθώρια, όπως λένε οι λιανέμποροι, δεν υπάρχουν. Υπενθυμίζεται σύμφωνα με την επεξεργασία των ισολογισμών του κλάδου το καθαρό περιθώριο κέρδους προ φόρων το 2022 ήταν 1,5% και μετά από φόρους ήταν περίπου 1,17%, το χαμηλότερο ή από τα χαμηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τι μπορεί να συμβεί σ' αυτή την περίπτωση; Οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι για να διατηρηθεί στο ίδιο ποσοστό το μικτό περιθώριο κέρδους οι αλυσίδες ίσως επιβάλουν markup, δηλαδή θα αναπροσαρμόσουν το περιθώριο κέρδους τους στο ύψος της απώλειας που θα έχουν.
Δεδομένου μάλιστα ότι η εν λόγω ρύθμιση αφορά σε έξι κατηγορίες προϊόντων (στα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά σπιτιού, τις οδοντόκρεμες, τα αφρόλουτρα, τα σαμπουάν και τις βρεφικές πάνες) οι επιχειρήσεις που ανήκουν σ' αυτές ήδη ανασχεδιάζουν τους τιμοκαταλόγους τους και ετοιμάζονται να προσέλθουν για νέες ετήσιες συμφωνίες, έχοντας βέβαια υπόψη τους τα όσα προαναφέρθηκαν για την επιβολή markup από τα σούπερ μάρκετ.