Στην ψηφιακή εποχή περνάει η ελληνική ναυτιλία, καθώς λεπτομέρειες απομένουν για να κλείσει τις επόμενες ημέρες το έργο της ψηφιοποίησης του αρχείου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, ενώ παράλληλα δημιουργούνται και νέα ψηφιακά εργαλεία για την εξυπηρέτηση ναυτικών και λιμανιών.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθεί ο ανάδοχος του έργου «Ψηφιοποίηση Αρχείου Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» που έχει προϋπολογισμό 6.250.580,35 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) που θα είναι ο ΟΤΕ. Το έργο που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, αφορά στην ψηφιοποίηση μέρους του αρχείου του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π) & παροχή συστήματος ηλεκτρονικής διαχείρισης εγγράφων για τα ψηφιοποιημένα αρχεία, με το σύνολο των σελίδων που θα περάσουν σε ψηφιακή μορφή να ανέρχεται σε 8.431.174.
Για το συγκεκριμένο έργο μόνο ο ΟΤΕ έχει κάνει προσφορά και απομένουν κάποιες τελευταίες διαδικαστικές λεπτομέρειες να τακτοποιηθούν ώστε να ανακοινωθεί η ανάθεσή του.
Τι αφορά το έργο
Οι Διευθύνσεις των οποίων τα αρχεία θα ψηφιοποιηθούν είναι: Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας (Δ.Π.Ν.) & συγκεκριμένα τα τμήματα που αφορούν την εποπτεία των νηολογίων του κεντρικού Λιμεναρχείου του Πειραιά, τα Μητρώα Πλοίων & τα Μητρώα Ναυτικών Εταιρειών & Αλλοδαπών Ναυτιλιακών Εταιρειών & η Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ναυτικών (Δ.Ε.Κ.Ν.) & συγκεκριμένα το τμήμα Αποδεικτικών Ναυτικής Ικανότητας.
Επίσης στο έργο περιλαμβάνεται, η προμήθεια, εγκατάσταση και παραμετροποίηση συστήματος διαχείρισης του ψηφιοποιημένου αρχείου, καθώς και η παροχή λοιπών υπηρεσιών: ελέγχου, διαχωρισμού, καταλογογράφησης, κατηγοριοποίησης, καταχώρησης, καταστροφής και εγκιβωτισμού και μεταφοράς όπου χρειαστεί του φυσικού αρχείου, καθώς και λοιπές υπηρεσίες ψηφιακής διαχείρισης αρχείου που έχει ψηφιοποιεί, όπως ενδεικτικά διαχωρισμός ψηφιακών εγγράφων, αυτόματο indexing εγγράφων, άντληση δεδομένων από έγραφα.
Κύριος στόχος του έργου είναι ο εκσυγχρονισμός και βελτίωση των υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με άμεσα ωφελούμενο πληθυσμό τους ναυτικούς και το προσωπικό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιώτικης πολιτικής που απασχολείται με τη διεκπεραίωση, έλεγχο και παρακολούθηση αιτημάτων αλλά και οι ναυτιλιακές εταιρείες και συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, που θα μπορούν να αξιοποιούν τα αρχεία για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση αιτημάτων τους.
Η υλοποίηση του έργου θα συμβάλλει καθοριστικά στον ανασχεδιασμό του τρόπου εσωτερικής οργάνωσης της εργασίας και στη βελτίωση της παραγωγικότητας του οργανισμού, ενώ ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναμένεται να βελτιώσει την εσωτερική οργάνωση και διενέργεια των εργασιών του Υπουργείου αλλά και να διευκολύνει τους άμεσα ενδιαφερόμενους, όπως για παράδειγμα τους ναυτικούς, τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους συνεργαζόμενους επαγγελματίες στην εκτέλεση των αιτημάτων τους.
Παράλληλα, αναμένεται να επιφέρει περαιτέρω μείωση της διακίνησης φυσικών εγγράφων εξοικονομώντας με αυτό τον τρόπο οικονομικούς και φυσικούς πόρους.
Δημιουργία νέων ψηφιακών εργαλείων για τη ναυτιλία
Στη δημιουργία τριών νέων ψηφιακών εργαλείων, που αφορούν την καταγραφή λιμενικών υποδομών στα νησιά, αλλά και την καλύτερη εξυπηρέτηση ναυτικών και πολιτών χωρίς φυσική παρουσία θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα το υπουργείο Ναυτιλίας.
Οι νέες δράσεις περιλαμβάνονται στο πλαίσιο της προγραμματικής συμφωνίας που είχε υπογραφεί το 2021 μεταξύ των τότε υπουργών Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη και περιελάμβανε επτά πυλώνες: ναυτιλία, λιμάνια, θαλάσσιος τουρισμός, ακτοπλοΐα, Λιμενικό Σώμα, Νησιωτική Πολιτική, Ναυτική Εκπαίδευση.
Ήδη δύο ηλεκτρονικές εφαρμογές, η μία αφορά την έκδοση ναυτικού φυλλαδίου και η άλλη τον προγραμματισμού ραντεβού για την διεκπεραίωση υποθέσεων φυσικών και νομικών προσώπων, αναρτήθηκαν στην «Διαύγεια». Στόχος της απόφασης για την ηλεκτρονική εφαρμογή «e-Θυρίδα Ναυτικού», είναι η απλούστευση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών για τη διευκόλυνση των Ελλήνων ναυτικών και των ναυτιλιακών εταιρειών στις συναλλαγές τους με το υπουργείο Ναυτιλίας.
Οι ναυτικοί μέσω ηλεκτρονικής αίτησης μπορούν να ζητούν την Έκδοση Ναυτικού Φυλλαδίου, την επανεγγραφή του Ναυτικού, την έκδοση αντιγράφου λόγω κλοπής - απώλειας, φθοράς ή συμπλήρωσής του ή λόγω αλλαγής από περιορισμένης χρήσης σε όλους τους κλάδους και αντίθετα. Επίσης θα υπάρχει η δυνατότητα εκτύπωσης της αίτησης - υπεύθυνη δήλωση με τον μοναδικό αριθμό αναφοράς της. Η εφαρμογή θα είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης gov.gr ενώ για την είσοδό της οι ναυτικοί θα εισέρχονται με τους κωδικούς TAXISnet.
Αρμόδιες Υπηρεσίες για την πρόσβαση και τη χρήση των στοιχείων που καταχωρίζονται στην εφαρμογή από τους χρήστες, κατά λόγο αρμοδιότητας, ορίζονται η Διεύθυνση Ναυτικής Εργασίας του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και οι απογράφουσες Λιμενικές Αρχές.
Η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας υλοποιείται από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και λειτουργεί με ευθύνη της διεύθυνσης ναυτικής εργασίας, ενώ το υπουργείο μπορεί να αναθέτει σε ιδιώτες, το σύνολο ή τμήμα της ανάπτυξης και της τεχνικής υλοποίησης του έργου, της εποπτείας, της αναβάθμισης και της υποστήριξης της εφαρμογής κατά τη λειτουργία της και της επικαιροποίησης των λειτουργικών απαιτήσεων της εφαρμογής.
Στο Διαύγεια αναρτήθηκε και η «Δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας προγραμματισμού ραντεβού» με την κωδική ονομασία «myNAFTILIA.live.gov.gr» για την παροχή υπηρεσιών διεκπεραίωσης υποθέσεων φυσικών η νομικών προσώπων. Μέσω αυτής θα δίνεται η δυνατότητα σε φυσικά πρόσωπα, εξουσιοδοτημένους εκπροσώπους αυτών καθώς και σε εκπροσώπους των νομικών προσώπων η δυνατότητα προγραμματισμού εξυπηρέτησης με φυσική παρουσία ή με τηλεδιάσκεψη από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ο κάθε ενδιαφερόμενος δύναται να αιτηθεί ραντεβού για την εξυπηρέτησή του, επιλέγοντας συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας που παρέχεται από την πλατφόρμα, προκειμένου να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία η τηλεδιάσκεψη (videoconference).
Στην περίπτωση εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης μέσω τηλεδιάσκεψης, απαιτείται συσκευή Η/Υ, έξυπνο τηλέφωνο/tablet με ενεργοποιημένη την κάμερα και το μικρόφωνο, προκειμένου να υπάρχει οπτική και ακουστική επαφή μεταξύ του συναλλασσόμενου και του αρμόδιου υπαλλήλου του Φορέα, καθώς και για την επίδειξη στην κάμερα των απαραίτητων στοιχείων ταυτοποίησης και νομιμοποίησης του συναλλασσόμενου και την εξακρίβωση ταυτοπροσωπίας από τον αρμόδιο υπάλληλο. Για την πρόσβαση των χρηστών στην πλατφόρμα θα απαιτείται η χρήση κωδικών TAXISnet.