Άλλες εποχές θυμίζουν οι καθυστερήσεις στις νέες συνδέσεις τηλεφώνου, καθώς ο μέσος χρόνος αναμονής ξεπερνάει τον ένα μήνα, ενώ αργοί είναι οι χρόνοι ανταπόκρισης των παρόχων και στα παράπονα για την ποιότητα των δικτύων και των υπηρεσιών τους.
Οι επικεφαλής των τηλεπικοινωνιακών παρόχων τονίζουν ότι η προσφορά ευρυζωνικών υπηρεσιών βρίσκεται σε πολύ καλά επίπεδα χάρη στις επενδύσεις στα δίκτυα νέας γενιάς και ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις να αυξηθεί και η ζήτηση. Εντούτοις, σύμφωνα με τους δείκτες ποιότητας που δημοσίευσε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για το α’ εξάμηνο του 2024, και οι τρεις τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι χρειάζονται πάνω από 33 ημέρες για να ενεργοποιήσουν μια νέα σύνδεση. Το 2022 οι καταναλωτές χρειάζονταν περίπου 25 ημέρες για μια σύνδεση ΟΤΕ ή Nova και περίπου 42 ημέρες για σύνδεση Vodafone.
Ειδικότερα, η Vodafone πραγματοποίησε 62.490 νέες συνδέσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2024 σε όλη την επικράτεια, με τον χρόνο στο 95% των περιπτώσεων να είναι στις 41 ημέρες και τη μέση τιμή να πέφτει στη μία εβδομάδα. Η Nova, έχοντας προσθέσει 38.851 νέες συνδέσεις, στο 95% των περιπτώσεων χρειάστηκε 32,33 ημέρες και τη μέση τιμή να είναι επίσης μια εβδομάδα. Ο ΟΤΕ, καταφέρνοντας να γράψει περισσότερες νέες συνδέσεις από τους άλλους δύο παρόχους μαζί, με 129.711 νέες συνδέσεις, έχει χρόνο σύνδεσης στο 95% των περιπτώσεων στις 38,56 ημέρες, με τη μέση τιμή να πέφτει στις 5,48 ημέρες.
Η Ελλάδα είναι εκ των ουραγών της Ευρώπης στις ευρυζωνικές ταχύτητες, με μεγάλες πόλεις της χώρας εκτός των αστικών κέντρων να βρίσκονται ακόμα στην εποχή του χαλκού, ενώ στα μεγάλα αστικά κέντρα μια νέα σύνδεση αποτελεί μια μικρή… «Οδύσσεια». Στην Αττική η Vodafone χρειάστηκε έως και 53 ημέρες, ο ΟΤΕ 44,63 ημέρες και η Nova 35,13 ημέρες. Καλύτερη η κατάσταση στην Κ. Μακεδονία όπου η Vodafone χρειάστηκε 35 ημέρες, ο ΟΤΕ 41,56 ημέρες και η Nova 29,68 ημέρες, ενώ στην Κρήτη για μια νέα σύνδεση Vodafone χρειάστηκαν έως και 28 ημέρες, για ΟΤΕ 26,47 ημέρες, ενώ η Nova χρειάστηκε 33,83 ημέρες.
Το πρόβλημα δεν φαίνεται ότι θα λυθεί σύντομα, με στελέχη του κλάδου να σημειώνουν στο BD πως οι καθυστερήσεις οφείλονται στην επιβάρυνση του κατασκευαστικού κλάδου αλλά και στην αύξηση της διείσδυσης της οπτικής ίνας. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά «η χώρα είναι ένα τεράστιο εργοτάξιο με τα έργα στο Ελληνικό, τις επενδύσεις, ακόμα και με την ανάπτυξη των δικτύων οπτικής ίνας. Υπάρχουν συγκεκριμένες δυνατότητες στην ελληνική αγορά, αλλά η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί μετά το 2027 που θα έχουν τελειώσει τα βαριά κατασκευαστικά έργα».
Τονίζουν επίσης πως η αύξηση της διείσδυσης των ευρυζωνικών συνδέσεων FTTH έχει επιβαρύνει την εικόνα, καθώς «πράγματι μια σύνδεση οπτικής ίνας χρειάζεται πολύ καιρό για να ολοκληρωθεί. Μέχρι να έρθει ο εργολάβος να κάνει την μελέτη και να γίνουν τα έργα και μέχρι την ενεργοποίηση της σύνδεσης, είναι μια διαδικασία που μπορεί να πάρει αρκετό καιρό». Σημειώνουν πως τα «δύσκολα» είναι για τους συνδρομητές που βρίσκονται σε πολυκατοικίες, καθώς δεν υπάρχει η υποδομή, ωστόσο στη συνέχεια οι χρόνοι μειώνονται σημαντικά για τους επόμενους συνδρομητές που θα θελήσουν να βάλουν FTTH σύνδεση.
Οι περιπέτειες με την ποιότητα των υπηρεσιών
Δεν είναι όμως μόνο οι νέες συνδέσεις που απαιτούν χρόνο να προχωρήσουν, καθώς οι καταναλωτές χρειάζονται πολλές φορές ακόμα και τον υπερδιπλάσιο χρόνο για να επιλύσουν σοβαρά προβλήματα που έχουν με τους παρόχους. Εκτός από τις καθυστερήσεις στην αποκατάσταση βλαβών και τα παράπονα για την ποιότητα του δικτύου, οι πάροχοι καταγράφουν πολύ αργούς χρόνους ανταπόκρισης και σε περιπτώσεις αμφισβήτησης πωλήσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ αν και η πλειοψηφία των παραπόνων επιλύονται εντός 10 ημερών, ο ΟΤΕ χρειάζεται από σχεδόν 4 ημέρες έως και περίπου 77 ημέρες για να λύσει ένα πρόβλημα αναφορικά με αμφισβήτηση πώλησης, με το 73,95% των περιπτώσεων να κλείνει στις πρώτες 10 μέρες. Η Nova χρειάζεται από 1,15 ημέρες έως και περίπου 8 ημέρες με το 97,35% των περιπτώσεων να επιλύεται εντός 10 ημερών, ενώ η Vodafone χρειάζεται από μία ημέρα έως και 12 ημέρες με το 94,55% να επιλύεται εντός 10 ημερών. Στις χρεώσεις, ο ΟΤΕ χρειάζεται έως και 19 ημέρες για να λύσει το πρόβλημα, με το 85% να επιλύεται εντός 10 ημερών, ενώ η Vodafone το λύνει σε 5,71 ημέρες και η Nova σε 5,61 ημέρες.
Με την... ησυχία τους ανταποκρίνονται οι πάροχοι και στα παράπονα που αφορούν την ποιότητα του δικτύου. Ο ΟΤΕ χρειάζεται έως και περίπου 97 ημέρες για να λύσει το πρόβλημα ενώ χρειάζεται περίπου 17 ημέρες για να επιλυθεί ένα παράπονο σχετικά με την ποιότητα τηλεφωνίας, αν και το 69,47% και 85,28% αντίστοιχα επιλύονται εντός 10 ημερών. Η Vodafone χρειάζεται έως και 12 ημέρες για να λύσει το πρόβλημα ενώ χρειάζεται περίπου 23 ημέρες για να επιλυθεί ένα παράπονο σχετικά με την ποιότητα τηλεφωνίας, αν και το 93,63% και 83,71% αντίστοιχα επιλύονται εντός 10 ημερών. Αντιθέτως η Nova καταγράφει εντυπωσιακούς ρυθμούς απόκρισης με μηδενικές ημέρες αναμονής για την επίλυση παραπόνων αναφορικά με την ποιότητα του διαδικτύου ή της τηλεφωνίας.
Μεγαλύτερη ταλαιπωρία περιμένει πάντως τους καταναλωτές που αναφέρουν βλάβες, με τους χρόνους αποκατάστασης να διαφοροποιούνται σημαντικά μεταξύ των παρόχων, ενώ μεγάλες διαφορές καταγράφονται και στον αριθμό βλαβών που παρουσίασε κάθε δίκτυο. Ειδικότερα, Nova και Vodafone αναφέρουν πως προχωρούν σε αποκατάσταση βλάβης μέσα σε μία ημέρα, ενώ ο ΟΤΕ μπορεί να χρειαστεί έως και 101 ημέρες για την επίλυση του προβλήματος με το 85% των περιπτώσεων ωστόσο να επιλύεται σε διάστημα λιγότερο των 10 ημερών.
Ωστόσο ένας στους πέντε συνδρομητές της Nova αντιμετωπίζουν βλάβες στο δίκτυο τους, καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε 1.178.574 συνδέσεις σημειώθηκαν 237.913 βλάβες. Στη δεύτερη θέση με τις περισσότερες καταγεγραμμένες βλάβες στο δίκτυο της είναι η Vodafone όπου σε σύνολο 996.865 συνδέσεων κατέγραψε 164.422 βλάβες με το ποσοστό να είναι στο 16,5%, ενώ στο δίκτυο του ΟΤΕ που αριθμεί 2.670.596 συνδέσεις σημειώθηκαν 135.508 βλάβες που αντιστοιχεί σε 5,1%.