Στα 2,228 δισ. ευρώ ανήλθε στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2023 η αξία των πωλήσεων του λιανεμπορίου –μικρών και μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ– σημειώνοντας αύξηση κατά 8,6%, έναντι 2,051 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά βάση η αύξηση αυτή είναι πληθωριστική, δεδομένου ότι στο ίδιο διάστημα ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 1,3%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Market View της Circana (πρώην Iri). Και, παράλληλα, η μέση τιμή ανά προϊόν αυξήθηκε κατά 10%.
Αναλυτικότερα, στο πρώτο τρίμηνο του έτους έξι κατηγορίες είχαν μείωση του όγκου των πωλήσεων και πέντε κατηγορίες είχαν θετικό πρόσημο:
- Τα συσκευασμένα τρόφιμα (3,9%), τα γαλακτοκομικά (3,8%), τα κατεψυγμένα τρόφιμα (3,6%), τα δημητριακά (6,8%), τα είδη καθαρισμού σπιτιού (1%), αλλά και διάφορα άλλα είδη σπιτιού (0,7%) παρουσίασαν μείωση της κατανάλωσης.
- Αντιθέτως τα σνακ (3,1%), τα μη αλκοολούχα ποτά (2,4%), τα αλκοολούχα ποτά (1,7%), τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (1,6%) και τα είδη προσωπικής υγιεινής (3,4%) εμφάνισαν αύξηση της κατανάλωσης.
- Τη μεγαλύτερη αύξηση αξίας πωλήσεων παρουσίασαν τα είδη προσωπικής υγιεινής (14,9%), τα διάφορα είδη σπιτιού (14,1%) τα είδη καθαρισμού σπιτιού (13,2%), τα γαλακτοκομικά (12,1%) τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (10,8%) και τα σνακ (10,4%).
Στο ίδιο διάστημα, οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 19% και το μερίδιο τους διαμορφώθηκε στο 17,7% -κι όπως έχουν επισημάνει διάφοροι παράγοντες της αγοράς το «καλάθι του νοικοκυριού» επιτάχυνε την ανάπτυξη αυτής της κατηγορίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, στο σύνολο των καταναλωτικών προϊόντων, περισσότερα (27,1%) από ένα στα τέσσερα προϊόντα πωλούνταν με προσφορά. Το αντίστοιχο ποσοστό στην κατηγορία των τροφίμων ήταν 27,7%. Την υψηλότερη μέση αύξηση τιμών παρουσίασε η κατηγορία των προϊόντων σπιτιού και ανήλθε στο 14,5%.