Επιταχύνεται η μετάβαση του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας από το αέριο αγωγών στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) με την ολοκλήρωση της νέας υπερσύγχρονης υποδομής φόρτωσης βυτιοφόρων στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα. Πρόκειται για ένα έργο που θα επιτρέψει την αποτελεσματικότερη μεταφορά LNG από τους αποθηκευτικούς χώρους στα σημεία χρήσης, σε μια περίοδο όπου το LNG κυριαρχεί στο ενεργειακό μείγμα της χώρας και δημιουργούνται μεγάλες προκλήσεις στην αποθήκευση και μεταφορά του.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι έχουν αρχίσει και κατοχυρώνουν χρονοθυρίδες για τα επόμενα χρόνια, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες η Μytilineos έχει κλείσει δέκα χρονοθυρίδες (φορτία) για το 2023, η Elpedison έχει κλείσει πέντε και η Motor Oil τρεις. Παράλληλα, όπως αποκάλυψαν χθες στελέχη του ομίλου ΔΕΣΦΑ, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης των εγκαινίων του νέου Σταθμού LNG Truck Loading στη νήσο Ρεβυθούσα, θα ανοίξουν νέες χρονοθυρίδες έως το 2027, κάτι που πιστοποιεί το momentum που έχει ο συγκεκριμένος τομέας.
Στη συγκεκριμένη περιοχή βρίσκονται οι αποθήκες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) του ΔΕΣΦΑ, ενώ χθες εγκαινιάστηκε η νέα υπερσύγχρονη υποδομή φόρτωσης βυτιοφόρων που θα μεταφέρουν το καύσιμο στα σημεία χρήσης, η οποία είναι η πρώτη τέτοια εγκατάσταση στη Nοτιοανατολική Ευρώπη, καθιστώντας την Ελλάδα κόμβο ανεφοδιασμού και διανομής για την ευρύτερη περιοχή.
Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ισχυρό δίκτυο αλυσίδας μεταφοράς LNG όπου θα προστεθούν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου Κρήτης, όπου με ειδικά σχεδιασμένα φορτηγά κορυφαίας ασφάλειας αλλά και τις υποδομές που θα γίνουν στα λιμάνια, θα μπορούν να τροφοδοτούνται όλες οι περιοχές της Ελλάδας, αλλά και να πραγματοποιούνται εξαγωγές στα Βαλκάνια. Τα έργα στα συγκεκριμένα λιμάνια κομβικής σημασίας είναι αρκετά ώριμα και έως το 2024 θα μπορούν να υποστηρίξουν τέτοιες μεταφορές.
Ο νέος σταθμός που εγκαινιάστηκε αποτελεί επένδυση 7,5 εκατ. ευρώ και ολοκληρώθηκε σε είκοσι μήνες μέσα στην πανδημία, ενώ μέσω αυτού πλέον ακόμη και αστικές περιοχές και βιομηχανίες που βρίσκονται μακρυά από τα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου αποκτούν πρόσβαση στο συγκεκριμένο καύσιμο με τη νέα δυνατότητα μεταφοράς σε υγροποιημένη μορφή, μέσω βυτιοφόρων.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, ανέφερε ότι μέχρι το Σεπτέμβριο είχαν έλθει στη Ρεβυθούσα 60 φορτία ΥΦΑ, μέγεθος – ρεκόρ όλων των εποχών, που αντιπροσωπεύουν άνω του 40% των συνολικών εισαγωγών ενώ εξυπηρέτησαν και τη ζήτηση από γειτονικές χώρες.
Παράλληλα, γνωστοποίησε πως η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου σε ετήσια βάση μειώθηκε κατά 15%, ωστόσο η χρήση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας είναι αυξημένη για την κάλυψη των αναγκών των γειτονικών χωρών. Μάλιστα, γνωστοποίησε πως το 43% της συνολικής ποσότητας φυσικού αερίου που εισάγει η χώρα «περνάει» μέσα από τις υποδομές της Ρεβυθούσας.
Ήδη υπάρχουν χώρες που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την παροχή LNG, μεταξύ των οποίων οι Ουκρανία, Ρουμανία, Μολδαβία, ενώ η Βουλγαρία ήδη προμηθεύεται. Παράλληλα, οι πρώτες ελληνικές εταιρείες που έχουν κλείσει φορτία είναι η Χαρτοποιία Φθιώτιδας και η γαλακτοβιομηχανία Κολιός στο Κιλκίς.
Επίσης, σύντομα θα εγκαινιαστεί το νέο λιμάνι που θα μπορεί να τροφοδοτεί μικρότερα πλοία, ενώ τονίστηκε πως η χρήση του ΥΦΑ μειώνει κατά 90% το διοξείδιο του αζώτου και κατά 30% το διοξείδιο του άνθρακα.
Στην τελετή εγκαινίων το «παρών» έδωσαν ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Τσακίρης, ο επικεφαλής της μονάδας Ελλάδα – Κύπρος, Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής & Αστικής Πολιτικής (DG Regio) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κάρστεν Ράσμουσεν και άλλοι παράγοντες και επιχειρηματίες του κλάδου της ενέργειας.
Όπως τόνισε ο κ. Ράσμουσεν, «τον τελευταίο μήνα είδαμε ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο αναφορικά με την ασφάλεια των αγωγών μεταφοράς αερίου, άρα είναι εξαιρετικά σημαντικές οι λύσεις μεταφοράς ενέργειας χωρίς τη μεσολάβηση κάποιου αγωγού. Από τον νέο σταθμό της Ρεβυθούσας θα περνούν έως δέκα φορτηγά την ημέρα, όμως κάθε τέτοιο φορτηγό ισοδυναμεί με φορτίο που θα μετέφεραν 600 κοινά φορτηγά, άρα μιλάμε για 4-5.000 φορτηγά την ημέρα».
Επίσης, ο κ. Ράσμουσεν, υπογράμμισε πως «η αύξηση της δυναμικότητας LNG θα μας επιτρέψει επίσης να ολοκληρώσουμε και να διαφοροποιήσουμε το ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας, στο πλαίσιο της συνολικότερης μετάβασης σε μηδενικές εκπομπές ρύπων». Παράλληλα, τόνισε πως η Ε.Ε. θα συνεχίσει να επενδύει σε παρόμοια ενεργειακά projects στην Ελλάδα, συμμετέχοντας και στα υπόλοιπα έργα που δρομολογούνται σε λιμάνια και άλλες τέτοιες υποδομές.
Η χρηματοδότηση του έργου
Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε με 3,16 εκατ. ευρώ από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε. στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 και του προγράμματος POSEIDON MED II) και συντελεί σημαντικά στη λειτουργική ευελιξία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Η ολοκλήρωση και παράδοση προς χρήση του σταθμού βυτιοφόρων LNG αποτελεί υποέργο του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, μια από τις σημαντικότερες ενεργειακές υποδομές της χώρας. Εξασφαλίζεται έτσι η επάρκεια φυσικού αερίου μακροπρόθεσμα αλλά και για την αντιμετώπιση του δύσκολου χειμώνα λόγω της ενεργειακής κρίσης, ενώ ταυτόχρονα επιτυγχάνεται και η δραστική μείωση στις εκπομπές CO2, με την αντικατάσταση ρυπογόνων καυσίμων όπως το πετρέλαιο.
Η υλοποίηση των κρίσιμων έργων του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 250 εκατ. ευρώ, έχει συγχρηματοδοτηθεί με 65 εκατ. ευρώ από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ε.Ε.
Γ. Πλακιωτάκης: Η ελληνική ναυτιλία ελέγχει το 25% των «δρόμων» του LNG
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ανέφερε ότι η επένδυση θα καλύψει μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλίας και των νησιών ενώ θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου σε νέες εφαρμογές. «Η χώρα μας», τόνισε, «είναι σε πολύ καλύτερο σημείο από άλλες χώρες σε επίπεδο ενεργειακής ασφάλειας. Και ο ρόλος της Ελλάδας στη μεταφορά και αποθήκευση ΥΦΑ είναι πρωταγωνιστικός καθώς χάρη στη διορατικότητα της πλοιοκτησίας η ελληνική ναυτιλία ελέγχει το 25% του στόλου των LNG carriers.
O νέος τερματικός σταθμός θα αναβαθμίσει σημαντικά και την ενεργειακή αυτονομία, την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας αλλά και ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης, θα δώσει τη δυνατότητα για νέες χρήσεις του φυσικού αερίου σε νέες εφαρμογές και θα αναβαθμίσει τον ρόλο της Ελλάδας στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη αλλά και στην ευρύτερη περιοχή».
Οι τεχνικές δυνατότητες της μονάδας ανεφοδιασμού
Όπως τονίστηκε χθες, οι δυνατότητες ανεφοδιασμού που έχει ο νέος σταθμός είναι 100 κυβικά ανά ώρα, άρα μισή ώρα το κάθε βυτίο. Το μάξιμουμ φορτίο που παίρνει το κάθε βυτίο είναι 49 κυβικά, ήτοι έως 42 τόνους βάρος. Σημειώνεται πως η μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσα σε αυτά τα φορτηγά, γίνεται στους μείον 180 βαθμούς Κελσίου!
Τα ειδικά βυτία έχουν μήκος 16 μέτρα και δυόμισι μέτρα πλάτος, ενώ έχουν ειδικό σχεδιασμό διπλών τοιχωμάτων, για λόγους ασφαλείας. Όπως ελέχθη, θεωρητικά η Ελλάδα μπορεί να «στείλει» φορτίο (οδικώς) έως και 1.000 ή 1.500 χιλιόμετρα μακριά, απόσταση που να παραμένει συμφέρουσα η μεταφορά.
Η κατασκευαστή του σταθμού LNG Truck Loading έγινε κατά 80% από Σουηδούς που έχουν εξειδίκευση, ενώ με περίπου 20% συμμετείχε ο όμιλος Τέρνα. Στις υπόλοιπες εγκαταστάσεις αποθήκευσης της Ρεβυθούσας, ο όμιλος Τέρνα έχει κατασκευάσει το 70% των υποδομών.