Παρατείνεται η περίοδος υποβολής αιτήσεων για τα τρία προγράμματα της δράσης ύψους 442 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με το ενδιαφέρον να είναι πολύ μεγάλο, ενώ υπάρχει ενδεχόμενο να υπάρξει και νέα δράση το 2023.
Η περίοδος υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης για το Πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία ΜΜΕ» και για τις κατηγορίες αιτήσεων 1, 2 και 3 του Προγράμματος «Ψηφιακές Συναλλαγές» παρατείνεται έως τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022. Επίσης η περίοδος υποβολής Αιτήσεων Χρηματοδότησης για το Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών» παρατείνεται έως το Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2022.
«Η δράση παρά το γεγονός ότι ξεκίνησε στα τέλη Ιουνίου πηγαίνει ανέλπιστα καλά και υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις», δηλώνουν στο BD πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που σημειώνουν ότι οι αιτήσεις μέχρι στιγμής φτάνουν τις 50.000, με 35.445 είναι ολοκληρωμένες και περίπου 14.500 βρίσκονται υπό επεξεργασία.
Τον Ιούλιο υποβλήθηκαν περισσότερες από 20.000 αιτήσεις, με την αγορά να ζητά παράταση της δράσης καθώς πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν γνώριζαν ότι δικαιούνται το voucher, με στέλεχος του υπουργείου να υπογραμμίζει την ανάγκη πως «πρέπει η χώρα να δείξει ότι απορροφά γρήγορα τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, γιατί συγκρίνεται με την υπόλοιπη Ευρώπη».
Στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως η δράση έπρεπε να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο όπου οι επιχειρήσεις πραγματοποιούν τον προγραμματισμό τους, καθώς η έναρξη στα τέλη Ιουνίου πέτυχε την οικονομία σε περίοδο διακοπών. Ωστόσο από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σημειώνουν πως η δράση έπρεπε να ξεκινήσει μέχρι τέλος Ιουνίου εξαιτίας των δεσμεύσεων στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Τι περιλαμβάνει η δράση του ψηφιακού μετασχηματισμού
Η δράση ενίσχυσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την αγορά/αξιοποίηση ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και τη γενικότερη υποστήριξή τους για τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό κατανέμεται σε τρία (3) επιμέρους Προγράμματα Κρατικών Ενισχύσεων:
- Πρόγραμμα Ι: «Ψηφιακά Εργαλεία MME»,
- Πρόγραμμα ΙΙ: «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών»,
- Πρόγραμμα IΙΙ: «Ψηφιακές Συναλλαγές».
Το Πρόγραμμα I «Ψηφιακά Εργαλεία MME» παρέχει επιταγές (vouchers) που θα διατεθούν για την απόκτηση, μέσω αγοράς ή μίσθωσης, νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, με σκοπό την ενίσχυση της ψηφιακής ωριμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) της χώρας, μέσα από τη χρήση διαφόρων ψηφιακών εργαλείων.
Μέσω του Προγράμματος II «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών», προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, θα επιδοτηθούν ψηφιακές επενδύσεις, με την μορφή μη επιστρεπτέας επιχορήγησης, ύψους από 200.000 ως 2 εκατ. ευρώ, για την ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών cloud.
Τέλος, το Πρόγραμμα III «Ψηφιακές Συναλλαγές», που και αυτό θα έχει τη μορφή περιλαμβάνει την αναβάθμιση ή αντικατάσταση ταμειακών μηχανών, καθώς και στην αντικατάσταση παλαιών μηχανημάτων POS.
Απαραίτητη η ψηφιακή επιτάχυνση των μικρομεσαίων
Αν και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις των μικρομεσαίων στην Ελλάδα ξεπερνούν τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών, ωστόσο προκαλεί προβληματισμό το γεγονός ότι υστερούν σημαντικά στη ψηφιακή ετοιμότητα δηλαδή την ευρύτερη ικανότητά τους στην υιοθέτηση και χρήση σημαντικών ψηφιακών εφαρμογών και υποδομών, όσον αφορά στην ψηφιακή παρουσία και επικοινωνία, τις ψηφιακές συναλλαγές και προωθήσεις, τα διοικητικά συστήματα διαχείρισης πόρων και τις ψηφιακές υποδομές.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η έκθεση DESI της Κομισιόν για την ψηφιακή ετοιμότητα των κρατών μελών, η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο της ΕΕ στις πωλήσεις που πραγματοποιούν μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μέσω διαδικτύου με το ποσοστό αυτό να είναι στο 20% έναντι 18%.
Παράλληλα η χώρα έχει σημειώσει επίσης πρόοδο όσον αφορά τον πληθυσμό που διαθέτει τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες και με ποσοστό 52% πλησιάζει πολύ κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι στο 54%.
Ωστόσο μόλις το 39% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα παρουσιάζουν τουλάχιστον βασικό επίπεδο ψηφιακής έντασης έναντι 55% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνονται οι ηλεκτρονικές πωλήσεις εκτός συνόρων για τις ευρωπαϊκές μικρομεσαίες.
Η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης, πόρων και δεξιοτήτων φαίνεται να είναι τα βασικά εμπόδια στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πάντως οι ελληνικές μικρομεσαίες έχουν την ευκαιρία να καλύψουν το ψηφιακό χάσμα που τις χωρίζει με τους μεγάλους παίκτες μέσω των κονδυλίων από τις δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης για την ψηφιακή μετάβαση που θα φτάσουν τα 445 εκατ. ευρώ.
Παρά την πρόοδο που έχει καταγράψει η χώρα όσον αφορά τον πληθυσμό που διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητες, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης DESI, οι Έλληνες μικρομεσαίοι επιχειρηματίες μένουν πίσω στην ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών. Μόλις το 39% των ΜμΕ παρουσιάζουν τουλάχιστον βασικό επίπεδο ψηφιακής έντασης.
Κάτι που είχε υποδείξει και η έρευνα του ELTRUN, αναφέροντας ότι καταγράφονται μεν αυξητικές τάσεις στην ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων με μόλις το 19% να βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο, με την πρόοδο να είναι αρκετά χαμηλότερη από αυτή που προβλεπόταν πριν από τα δύο χρόνια της πανδημίας.
Η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης, πόρων και δεξιοτήτων φαίνεται να είναι τα βασικά εμπόδια στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με την έκθεση να επισημαίνει ότι οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες ήταν σε ευνοϊκότερη θέση για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσε ο COVID, καθώς χρησιμοποίησαν περισσότερο -και συνδυαστικά- τις διαθέσιμες τεχνολογίες. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην προγενέστερη κατάσταση και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά.
Η έρευνα σημείωνε πως το 78% των μικρομεσαίων διαθέτουν ηλεκτρονική σελίδα, με την ανάπτυξη των eshop να υπάρχει αλλά να είναι μικρή καθώς από το 17% του 2020 είχε ανέλθει στο 24%, με το 7% να βρίσκεται σε ηλεκτρονικό marketplace. Ανησυχητικό γεγονός αποτελεί ωστόσο πως το 70% των μικρομεσαίων δεν σχεδιάζουν καν την δημιουργία e-shop ενώ μόλις το 6% δεν αποκλείει αυτή την πιθανότητα.
Επιπλέον 7 στις 10 είχαν αναφέρει πως θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες που αξιοποίησαν για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες της πανδημίας. Το 75% των επιχειρήσεων παρατήρησαν αύξηση στην κίνηση του ηλεκτρονικού τους καταστήματος, ενώ αυξημένα είναι επίσης τα ποσοστά στις τηλεφωνικές πωλήσεις (53%), στις ψηφιακές προωθητικές ενέργειες (66%), την τηλεργασία (52%) και τις τηλεδιασκέψεις (88%).