ΓΔ: 1471.26 0.63% Τζίρος: 142.71 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
digital skills-ekpaideusi
Φώτο: Shutterstock

Χάνει η Ελλάδα τον ευρωπαϊκό στόχο για ψηφιακό μετασχηματισμό των ΜμΕ

Ποιος είναι ο στόχος που έχει θέσει η ΕΕ για το 2030 και γιατί είναι απίθανο να τον πετύχουν οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αξιοποιούν μόνο το 50% των διαθέσιμων ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών.

Κινδυνεύει να εκτροχιαστεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, αν δεν αντιμετωπιστούν οι σοβαρές προκλήσεις που υπάρχουν. Χρηματοδότηση και εκπαίδευση, αποτελούν τα μεγαλύτερα ζητήματα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αυξάνουν την χρήση ψηφιακών εργαλείων, αλλά υστερούν στην αξιοποίησή τους.

Την πεποίθηση πως δεν πρόκειται η Ελλάδα να πιάσει τους ψηφιακούς στόχους που έχουν τεθεί για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την ΕΕ, εξέφρασε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), κ. Γιώργος Δουκίδης και υπογράμμισε ότι «πρέπει να γίνουν άμεσα πράγματα».

Ο καθηγητής του ΟΠΑ ανέφερε ότι η Ευρώπη έχει θέσει ως στόχο για το 2030, το 90% των ΜμΕ να βρίσκονται σε ένα ελάχιστο επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας. «Είμαστε πολύ μακριά από τον στόχο και από τα στοιχεία που έχουμε δει, δεν πρόκειται να τον πιάσουμε», τόνισε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι είναι ο πιο σημαντικός στόχος που έχει τεθεί από την ΕΕ για την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών.

Όπως επισημάνθηκε κατά την παρουσίαση της έρευνας «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα», που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με την COSMOTE, οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι ουραγοί, καθώς βρίσκονται στην τρίτη θέση από το τέλος στην ψηφιακή ωριμότητα σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό δείκτη DESI, παρά τη σημαντική πρόοδο που έχουν καταγράψει την τελευταία τετραετία.

Ο κ. Δουκίδης τόνισε ότι ακόμα και η υποχρεωτικότητα κάποιων μέτρων, όπως η ηλεκτρονική τιμολόγηση και οι υπηρεσίες CRM, ουσιαστικά δεν μειώνουν την ψαλίδα αντιθέτως την μεγαλώνουν, καθώς οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται να τα υιοθετήσουν. Στο πλαίσιο αυτό προτάθηκε να υπάρξουν πιο απλά εργαλεία για τις μικρές επιχειρήσεις με χαμηλότερο κόστος ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν και να συνεχίσουν να είναι ανταγωνιστικές.

Πρόοδος αλλά και σημαντικές προκλήσεις

Σύμφωνα με την έρευνα, για ακόμη μια χρονιά καταγράφεται η αύξηση της ψηφιακής ετοιμότητας των μικρομεσαίων κατά 29% από το 2020. Ωστόσο παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει σημειώσει η ψηφιακή αναβάθμιση των μικρομεσαίων και παρά τον τριπλασιασμό των επιχειρήσεων που βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα ψηφιακής ωριμότητας, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν μόλις τα μισά από τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία και τεχνολογίες, αντανακλώντας τα περιθώρια για περαιτέρω ενίσχυση της ψηφιακής υιοθέτησης.

Σύμφωνα με τις ελληνικές ΜμΕ, τα κύρια εμπόδια στην αξιοποίηση και χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών είναι η έλλειψη χρηματοοικονομικών πόρων (44%), η ελλιπής υποστήριξη από τους προμηθευτές τεχνολογίας (36%), η έλλειψη ενημέρωσης (34%), και η ελλιπής εκπαίδευση του προσωπικού (27%). Εντούτοις, παρά το γεγονός ότι ο κύριος ανασταλτικός παράγοντας στη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών είναι οι χρηματοοικονομικοί πόροι, μόνο το 25% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αξιοποίησε τις σχετικές επιχορηγήσεις/επιδοτήσεις.

Αναφορικά με τις ψηφιακές δεξιότητες, ενώ το 50% των ΜμΕ δηλώνουν ότι οι υπάλληλοι και ιδιοκτήτες δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις για τη σωστή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, μόνο το 30% δηλώνουν ότι παρακολουθούν σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Ενθαρρυντικό είναι πάντως το γεγονός ότι ένας στους δύο βάζει υψηλή προτεραιότητα στις ψηφιακές τεχνολογίες και υποστηρίζει τους εργαζόμενους στις τεχνολογικές αλλαγές.

Σημαντικά οφέλη από την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών

Αξίζει να σημειωθεί ότι το μέγεθος των επιχειρήσεων επηρεάζει θετικά την ψηφιακή τους ετοιμότητα αλλά δεν παίζει σημαντικό ρόλο στα επιχειρηματικά οφέλη από τις ψηφιακές τεχνολογίες. Άρα ακόμη και πολύ μικρές επιχειρήσεις (1-10 άτομα) μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία και την ανταγωνιστικότητά τους, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.

Ποσοτικά οφέλη και μάλιστα σε σημαντικά ποσοστά κατέγραψαν οι ΜμΕ από την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, με 7 στις 10 ΜμΕ να διαπιστώνουν αύξηση πωλήσεων (69%) και μείωση κόστους (58%). Επιπλέον, από το 69% των ΜμΕ που δήλωσαν ικανοποιητική αύξηση πωλήσεων, το 38% διαπίστωσαν αυξήσεις ακόμα και πάνω από 20% (31% αύξηση σε σχέση με το 2022). Αντίστοιχα από το 58% των ΜμΕ που δήλωσαν ικανοποιητική μείωση κόστους από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών, το 26% διαπίστωσαν μειώσεις ακόμα και πάνω από 20% (63% αύξηση σε σχέση με το 2022).

Όπως ανέδειξε η έρευνα, η βελτίωση της εμπειρίας των πελατών και η αυξημένη παραγωγικότητα αποτελούν τα κύρια επιτεύγματα των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες. Ο κ. Δουκίδης, δήλωσε ότι «τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν».

Ειδικότερα ο δείκτης ψηφιακής ετοιμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχει αυξηθεί κατά 17% κατά μέσο όρο σε σχέση με το 2022, έχοντας σημειώσει μια σημαντική μετακίνηση των μικρομεσαίων από τα πρώιμα στάδια στα πιο προχωρημένα. Συγκεκριμένα πλέον το 39% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να βρίσκεται στα πρώτα στάδια (Elementary και Basic), ενώ το 33% κατατάσσεται στα δύο προχωρημένα στάδια (Advanced και Ideal), με τις ΜμΕ που ανήκουν στo Advanced στάδιο να σημειώνουν αύξηση, από 18% το 2022 σε 32%, ενώ στο Ideal επίπεδο παρέμειναν σταθερά στο 1%.

Σημαντική παραμένει επίσης η παρουσία των ΜμΕ στο διαδίκτυο με 7 στις 10 να έχουν δημιουργήσει δικιά τους σελίδα, και αυξημένη είναι και η χρήση ψηφιακών καμπανιών, των social media, των εναλλακτικών μορφών επικοινωνίας με τους πελάτες. Αν και τα eshop έχουν παραμείνει σταθερά περίπου στο 40% των μικρομεσαίων, έχουν αυξηθεί κατά 37,5% εκείνα που πραγματοποιούν πάνω από το 10% των συνολικών πωλήσεων τους ηλεκτρονικά.

Σημαντική άνοδο κατέγραψε και η αξιοποίηση των υποδομών Cloud για τη χρήση διοικητικών συστημάτων διαχείρισης πόρων (ERP) ή διαχείρισης σχέσεων με πελάτες (CRM), ενώ έχουν αυξηθεί κατά 50% οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν συνδυαστικά ERP και CRM συστήματα. Καταγράφεται επίσης, σημαντική αύξηση στη χρήση και ενσωμάτωση προχωρημένων ψηφιακών τεχνολογιών (IoT, AI, Data Analytics), όμως η αξιοποίηση τους είναι ακόμη για απλές χρήσεις και αρκετά επιφανειακή.

Αντίθετα, περιορισμένη είναι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI), με 8 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις να δηλώνουν πρόθυμες να χρησιμοποιήσουν εργαλεία Generative AI στο μέλλον. Τέλος, αν και 8 στις 10 ΜμΕ χρησιμοποιούν λύσεις κυβερνοασφάλειας, η συντριπτική πλειοψηφία περιορίζεται σε βασικές λύσεις όπως antivirus.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

digital transformation-texnologia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κάτω από τη βάση στην ψηφιακή μετάβαση οι βαθμοί των μικρομεσαίων

Μόνο μία στις τέσσερις επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει e-shop, μειωμένη χρήση των social media. Βελτίωση του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας. Έρχονται ενισχύσεις από το Ταμείο Ανάπτυξης για την ψηφιακή μετάβαση.
viber
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε κομβικό ρόλο η Ελλάδα για την ανάπτυξη εφαρμογών της Viber

Σύμφωνα με στελέχη της Viber στην Ελλάδα υπάρχει έντονα το στοιχείο της επικοινωνίας, ενώ παράλληλα η γεωστρατηγική θέση της χώρας προσφέρει τη δυνατότητα για ανάπτυξη των υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή.