Υποτονική παραμένει η κίνηση στην αγορά, με τους εκπροσώπους του εμπορίου να προσδοκούν τη βελτίωση της ζήτησης μέχρι το Μεγάλο Σάββατο, προκειμένου να κινηθούν τα ανοιξιάτικα εμπορεύματα. Ο κρύος και βροχερός καιρός που επικράτησε από την Κυριακή, οπότε και τα εμπορικά καταστήματα παρέμεναν ανοιχτά, έως και σήμερα δεν βοήθησε την κατάσταση, και πλέον οι έμποροι προσδοκούν σε αγορές της τελευταίας στιγμής, κι αφού θα έχει καταβληθεί το δώρο του Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα.
Όπως σημειώνει στο BD, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Σταύρος Καφούνης, τα αυξημένα κόστη ενέργειας που πλήττουν τους καταναλωτές, σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία δημιουργούν αρνητικό κλίμα στην αγορά και ενισχύουν την αβεβαιότητα για τους εμπόρους. Η ελπίδα ωστόσο παραμένει για την ανάκαμψη της αγοραστικής κίνησης και σε αγορές της επαρχίας, καθώς αναμένεται μαζική έξοδος από τα αστικά κέντρα την φετινή πασχαλινή περίοδο μετά από δύο έτη περιορισμών.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η τρέχουσα περίοδος είναι αρκετά κρίσιμη για το λιανεμπόριο, καθώς έχει προηγηθεί ένα πολύ απογοητευτικό διάστημα τον Μάρτιο, κατά το οποίο διαφορετικές κατηγορίες ειδών είδαν τον τζίρο τους να βυθίζεται μεταξύ 25% και 35%. Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΣΑ, από την αρχή του έτους η κατάσταση είναι δύσκολη για το λιανεμπόριο, όπως προκύπτει και από τον δείκτη λιανικής που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία. Ο συγκεκριμένος δείκτης αναφέρεται στα στοιχεία πωλήσεων λιανικής χωρίς τους κλάδους τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων, και κατέγραψε πτώση κατά 11,8% μόνο κατά τον περασμένο Ιανουάριο συγκριτικά με πέρσι, αναδεικνύοντας την δυσμενή κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, μετά από δύο έτη πανδημίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι απογοητευτική ήταν η αγοραστική κίνηση και στο διάστημα των φετινών χειμερινών εκπτώσεων, με τις εμπορικές επιχειρήσεις να εκτελούν ασκήσεις ισορροπίας μεταξύ της υποτονικής ζήτησης και της εκτόξευσης των κοστολογίων. Μόνη κατηγορία που δείχνει να κινείται σχετικά ενθαρρυντικά αυτήν την περίοδο είναι τα είδη που απευθύνονται στα παιδιά -παιχνίδια και παιδικά είδη- καθώς πρόκειται για ανελαστικές δαπάνες με έντονο συγκυριακό χαρακτήρα.
Εν κατακλείδι, οι καταναλωτές δείχνουν να έχουν κατηγοριοποιήσει τις αναγκαίες αγορές σε σχήμα πυραμίδας, με τις απολύτως αναγκαίες δαπάνες, όπως η ενέργεια και τα τρόφιμα να αποτελούν την βάση, και τα υπόλοιπα, μη αναγκαία είδη να κατανέμονται αναλόγως του διαθέσιμου εισοδήματος.