Συγκρατημένη αισιοδοξία για αυξημένο αγοραστικό ενδιαφέρον κατά την φετινή εκπτωτική περίοδο της Black Friday εκφράζουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου. Αν και το λιανεμπόριο βρίσκεται αντιμέτωπο με το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών, οι προωθητικές ενέργειες έχουν τον πρώτο λόγο σε όλη την διάρκεια του Νοεμβρίου, προκειμένου να υπάρξει ενδιαφέρον.
Όπως σημειώνει στο BD ο κ. Νίκος Κογιουμτσής, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, υπάρχουν ενθαρρυντικά μηνύματα από την αγορά το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, που για πολλούς εμπόρους ήταν καλύτερο και από το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου.
«Αν και οι καιρικές συνθήκες ήταν ασυνήθιστα ζεστές τους πρώτους μήνες του φθινοπώρου, πιέζοντας ιδιαίτερα τις επιχειρήσεις που διαθέτουν ενδύματα και υποδήματα, άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων είχαν σημαντική κινητικότητα, καθώς υπήρξε σημαντική εισροή τουριστών υψηλής ποιότητας», τονίζει ο κ. Κογιουμτσής. Ο ίδιος επισημαίνει ότι το γεγονός ότι η τουριστική σεζόν έχει πλέον επεκταθεί σε δωδεκάμηνο -τουλάχιστον για την πρωτεύουσα- είναι μόνο θετικό και για τον εμπορικό κόσμο στο κέντρο της Αθήνας, έστω κι αν η μέση δαπάνη των ξένων επισκεπτών είναι μειωμένη σε σχέση με την περίοδο προ πανδημίας.
Ο κ. Κογιουμτσής υπογραμμίζει μάλιστα ότι από περίπου 35 ευρώ ανά άτομο ημερήσια δαπάνη το 2019, το ποσό αυτό έχει υποχωρήσει σχεδόν στα επίπεδα των 20 ευρώ φέτος. Οι μειωμένες εξάλλου τουριστικές δαπάνες το τρέχον έτος πιστοποιούνται και από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία κατέγραψαν αυξημένες αφίξεις μεν αλλά μειωμένες εισπράξεις περί του 6% το φετινό καλοκαίρι σε σχέση με πέρσι.
Οι τουρίστες πάντως συνεισφέρουν στον τζίρο των εμπορικών καταστημάτων, κυρίως όσων βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, σε αντίθεση με τους Έλληνες καταναλωτές για τους οποίους το διαθέσιμο εισόδημα για αυθόρμητες αγορές περιορίζεται εδώ και καιρό από τις αυξημένες τιμές των τροφίμων αλλά και τους λογαριασμούς ενέργειας. Σε κάθε περίπτωση, προαπαιτείται έρευνα αγοράς, προκειμένου οι καταναλωτές να εντοπίσουν τις πιο συμφέρουσες προσφορές.
Οι επιχειρήσεις από την πλευρά τους προετοιμάζονται ήδη για τη φετινή Black Friday, προαναγγέλοντας προωθητικές ενέργειες εν όψει του φετινού τετραημέρου της «Μαύρης Παρασκευής» και της Cyber Monday, μεταξύ 29 Νοεμβρίου και 2 Δεκεμβρίου. Στόχο αποτελεί η τόνωση της ζήτησης σε μία σχετικά δυσκίνητη αγορά. Ήδη, η αλυσίδα Public προσφέρει στους πελάτες της τη δυνατότητα εγγραφής προκειμένου να ενημερωθούν έγκαιρα για τις καλύτερες προσφορές σε μία σειρά από κατηγορίες προϊόντων, από είδη τεχνολογίας μέχρι οικιακές συσκευές, ενώ κ άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και καταστήματα επενδύουν στην προώθηση των εκπτώσεων του τελευταίου Σαββατοκύριακου του Νοεμβρίου.
Διεθνώς πάντως, οι αναλυτές αναμένουν αυξημένο ενδιαφέρον για τη φετινή Black Friday, με πρόσφατη έρευνα της Bain & Company να προβλέπει αύξηση 5% στις φετινές δαπάνες των Αμερικανών καταναλωτών σε σχέση με πέρσι, και την αξία τους να αγγίζει τα 75 δισ δολάρια, σε μία πρωτοφανή άνοδο. Εκτιμάται ότι το 42% των ερωτηθέντων Αμερικανών θα κάνουν αγορές τη φετινή Black Friday, το 33% ενδιαφέρεται να δαπανήσει την Cyber Monday, ενώ περιορίζεται σε μόλις 15% το ποσοστο όσων θα κάνουν τις αγορές τους αποκλειστικά στα φυσικά καταστήματα.
Σχετικά αισιόδοξοι είναι οι έμποροι και στη βρετανική αγορά, παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές παραμένουν προσεκτικοί στις δαπάνες τους. Έρευνα της Deloitte διπιαστώνει αύξηση των καταναλωτικών δαπανών το τρέχον διάστημα, για πρώτη φορά από το τρίτο τρίμηνο του 2023, ενώ και οι αναλυτές της PWC διαπιστώνουν καλύτερη ψυχολογία των Βρετανών καταναλωτών, χάριν στην μείωση του πληθωρισμού και την αύξηση των επιτοκίων στις καταθέσεις.