ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Ekptoseis, Discounts, Sales
Φωτο: Shutterstock

Υπό πίεση η αγορά, κάμψη τζίρου για 1 στους 2 εμπόρους το φετινό καλοκαίρι

Σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες στην εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας ανέφεραν κάμψη τζίρου κατά την θερινή εκπτωτική περίοδο συγκριτικά με πέρσι. Ο τουρισμός δεν έσωσε την παρτίδα.

Δεν επαληθεύθηκαν τελικά οι προσδοκίες των εμπόρων -τουλάχιστον της Αθήνας- για ενίσχυση του τζίρου των καταστημάτων στην διάρκεια των φετινών θερινών εκπτώσεων.

Σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ένας στους δύο εμπόρους είχε μείωση τζίρου φέτος συγκριτικά με πέρσι, ενώ σχεδόν για το μισό δείγμα των ερωτηθέντων ο τουρισμός δεν είχε καμία συμβολή στην εξέλιξη των εσόδων τους.

Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΣΑ, κ. Σταύρος Καφούνης, οι υπέρογκες τραπεζικές χρεώσεις στις συναλλαγές, σε συνδυασμό με το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων καταναλωτών αλλά και αστάθμητους παράγοντες όπως ο παρατεταμένος καύσωνας του Ιουλίου, αποτέλεσαν τις βασικές παραμέτρους οι οποίες διαμόρφωσαν την κατώτερη των αναμενομένων εικόνα στους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας. Ο ίδιος μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ίσως “έχει έρθει η ώρα για την δημιουργία του καλαθιού των τραπεζών, μήπως μπει τελικά ένα φρένο στα υπέρογκα κόστη που βαρύνουν την πραγματική οικονομία” και δοθεί μία ανάσα η οποία θα επιτρέψει στην υγιή επιχειρηματικότητα να αναπτυχθεί ισχυρά.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα του ΕΣΑ, το 49,2% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι είχε χειρότερο τζίρο φέτος συγκριτικά με πέρσι, με το 20,3% μάλιστα να αναφέρει κάμψη που αγγίζει ακόμη και το 25%. Καλύτερο τζίρο είχε μόλις το 18,3% του δείγματος και σταθερές πωλήσεις κατέγραψε μία στις τρεις επιχειρήσεις. Ως προς την εξέλιξη της αγοραστικής κίνησης το επόμενο εξάμηνο, η εικόνα είναι μοιρασμένη, με το 37,2% των εμπόρων να εκτιμούν ότι οι πωλήσεις τους θα μείνουν σταθερές, ενώ το 26,8% αναμένει μείωση, και το 26,5% αύξηση τζίρου. Από το συγκεκριμένο ερώτημα προκύπτει και ο δείκτης αισιοδοξίας που καταρτίζει ο ΕΣΑ και ο οποίος εμφανίζει μεγάλη κάμψη το φετινό καλοκαίρι, υποχωρώντας σε 37,2% στο τέλος των θερινών εκπτώσεων, έναντι 61,4% που ήταν τον περασμένο Φεβρουάριο, στο τέλος των χειμερινών εκπτώσεων, οπότε υπήρχε η προσδοκία της έλευσης της τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα με τον ΕΣΑ, τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν τουλάχιστον προβληματισμό και αναμονή καθώς η περιρρέουσα διεθνής οικονομική συγκυρία παραμένει ακόμη μη προβλέψιμη.

Ως προς τις τουριστικές ροές, τα στοιχεία της έρευνας πιστοποιούν ότι, οι αυξημένες αφίξεις ξένων επισκεπτών τελικώς δεν μεταφράζονται σε αύξηση τζίρου στην αγορά, εκτός των εμπορικών επιχειρήσεων που βρίσκονται στις αμιγώς τουριστικές περιοχές όπως η Πλάκα. Ειδικότερα, το 49,5% ανέφερε μηδενική συμβολή του τουρισμού στον φετινό τζίρο, ενώ έως 10% ανέφερε ένας στους τέσσερις (25%).

Για περίπου μία στις δέκα επιχειρήσεις οι τουρίστες συνεισέφεραν μεταξύ 11% και 25% των πωλήσεων τους, ενώ έως 50% του τζίρου τους εισέπραξε από ξένους επισκέπτες μόλις το 5,8% του δείγματος. Πάντως, η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων -ποσοστό 70.3%- διαθέτουν πλέον ηλεκτρονικό κατάστημα, κι εξ αυτών, το 59,6% αντλεί περί το 10% του τζίρου του από το e-shop, ενώ για το 27,7% το ποσοστό κυμαίνεται μεταξύ 11% και 25%.

Ως προς τα κόστη λειτουργίας, η αύξηση των επιτοκίων και οι προμήθειες των τραπεζών προβληματίζουν μεγάλο μέρος των εμπόρων, σε ποσοστό 21% και 19% αντίστοιχα, ενώ ακολουθούν τα ενοίκια, που προβληματίζουν επίσης το 19% και τα κόστη μεταφορών και ενέργειας, που αναφέρονται από του 16,8% του δείγματος. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν για τον Εμπορικό Σύλλογο την ανάγκη εξορθολογισμού του τραπεζικού συστήματος, ώστε να μπορέσει να στηρίξει τις δημιουργικές κι εξωστρεφείς εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Καφούνης, τώρα είναι στιγμή για δράση, με ισχυρές παρεμβάσεις, στήριξη των εισοδημάτων, λελογισμένες αυξήσεις οι οποίες θα τονώσουν το διαθέσιμο εισόδημα και με ταυτόχρονη περαιτέρω μείωση των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

Σημειώνεται ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 400 εμπορικών επιχειρήσεων, στα όρια του δήμου Αθηναίων αλλά και σε τουριστικές περιοχές της πρωτεύουσας, με 6 στις 10 επιχειρήσεις να ανήκουν στην κατηγορία ένδυση/υπόδηση/αξεσουάρ. Η έρευνα διενεργήθηκε το διάστημα μεταξύ 24 και 30 Αυγούστου 2023 και στο δείγμα συμπεριλαμβάνονται αυτοαπασχολούμενοι, μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, αλυσίδες καταστημάτων καθώς και αρκετά καταστήματα εντός εμπορικών κέντρων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ekptoseis, Sales, Discounts
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση τζίρου για 7 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας

Σχεδόν ένας στους δύο εμπόρους εκφράζει αισιοδοξία για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο εξάμηνο, ενώ προβληματισμό προκαλεί η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας αλλά και διασύνδεση POS με την ΑΑΔΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διψήφια αύξηση τζίρου στο εμπόριο το δ' τρίμηνο, έπιασε τα 11 δισ. ευρώ

Ρεαλιστική κρίνεται από τους εμπόρους η αύξηση του φετινού τζίρου τελευταίου τριμήνου κατά 1 δισ. με ώθηση από την περίοδο των εορτών. Συγκρατημένη αισιοδοξία εκφράζεται για την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου τη Δευτέρα.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρενάρουν» τις τιμές οι έμποροι για να δώσουν ώθηση στη ζήτηση

Στην πλειονότητά τους οι καταναλωτές αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις ή αναβάλλουν τις αγορές τους. Οι έμποροι των μη βασικών αγαθών συγκρατούν τις τιμές και «ποντάρουν» στον τουρισμό.