Αμεσότητα, ευκολία, χαμηλό κόστος και πλήρης αποδοχή είναι τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να διαθέτει ένα μέσο πληρωμών προκειμένου να γίνει συνήθεια κάθε Ευρωπαίου πολίτη. Αυτό ανέδειξε πανευρωπαϊκή έρευνα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στο ευρύ κοινό, αλλά και σε μυημένους της τεχνολογίας, σε μια προσπάθεια να διερευνήσει τις συναλλακτικές προτιμήσεις των πολιτών αλλά και τις νέες τάσεις πληρωμών στις χώρες του ευρώ, ενόψει του σχεδιασμού για το ψηφιακό ευρώ.
Κοινό χαρακτηριστικό στις απαντήσεις των ερωτηθέντων ήταν η ανάγκη για απλοποίηση των μεθόδων πληρωμής, ώστε πολλαπλές μέθοδοι να ενοποιούνται σε μια κοινή εφαρμογή, η οποία θα γίνεται αποδεκτή από όλους τους εμπόρους, είτε πρόκειται για ηλεκτρονικό, είτε για φυσικό κατάστημα, και θα μπορεί κανείς να τη χρησιμοποιήσει ανεξαρτήτως χώρας, συσκευής, τράπεζας κ.λπ.
Μεγάλη βαρύτητα δίνουν οι Ευρωπαίοι, επίσης, στην ασφάλεια των συναλλαγών, η οποία δεν εξαντλείται μόνο στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, αλλά και στην αλάνθαστη ταυτοποίηση χρήστη. Στο σημείο αυτό, εκδηλώθηκε από τους ερωτηθέντες προτίμηση για εφαρμογές που χρησιμοποιούν βιομετρικά στοιχεία, όπως την ίριδα του ματιού.
Ειδικά για τα ψηφιακά πορτοφόλια, οι Ευρωπαίοι ζητούν η εμπειρία της εγγραφής στην εφαρμογή να είναι εύχρηστη, γρήγορη και απλή. Το «πορτοφόλι» είναι σημαντικό, επίσης, να είναι συμβατό με όλες τις συσκευές και τα λειτουργικά συστήματα, ώστε να απολαμβάνει ευρείας αποδοχής. Οι πιο «μυημένοι» ερωτηθέντες υπογράμμισαν, επίσης, την ανάγκη να υπάρχει εμφανής η επιλογή ρύθμισης των επιλογών που αφορούν στην πολιτική απορρήτου ώστε να διασφαλίζει ο χρήστης εξατομικευμένη παραμετροποίηση της χρήσης της εφαρμογής.
Το ναυάγιο του ευρωπαϊκού σχήματος καρτών
Όνειρο θερινής νυκτός αποδείχθηκε η ευρωπαϊκή φιλοδοξία να δημιουργηθεί το «αντίπαλο δέος» των αμερικανικών σχημάτων καρτών, δηλαδή της Visa και της Mastercard, γνωστό ως EPI (European Payments Initiative. Παρά την ανάγκη των Ευρωπαίων για ενιαίες λύσεις πληρωμών με καθολική αποδοχή, όπως αποτυπώνεται στην προαναφερθείσα έρευνα, τα σχέδια για μια κάρτα made in Europe δεν ευδοκίμησαν.
Στα τέλη Μαρτίου έγινε γνωστό ότι αποχώρησαν οι 20 από τις 31 τράπεζες του σχήματος (από Ισπανία, Γερμανία, Φινλανδία και Πολωνία), μετά τις δυσκολίες χρηματοδότησης του project. Ήταν εμφανές ότι ούτε οι τράπεζες ούτε οι έμποροι ήταν διατεθειμένοι να υποστηρίξουν έμπρακτα την ευρωπαϊκή φιλοδοξία, εγκαταλείποντας την εδραιωμένη σχέση τους με τα αμερικανικά σχήματα. Σύμφωνα με τους ιδρυτές του EPI, πάντως, το όνειρο δεν έχει εγκαταλειφθεί, απλώς έχει αλλάξει η στόχευση. Ο στόχος πλέον δεν είναι να δημιουργηθεί ένα «πλαστικό» με τα χρώματα της Ευρώπης, αλλά ένα ψηφιακό πορτοφόλι.
Πώς άλλαξαν συνήθειες (και) οι Έλληνες
Η πανδημική κρίση έχει εκτοξεύσει τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και η στροφή αυτή ήρθε για να μείνει. Την τάση αυτή αποτυπώνουν με σαφήνεια τα στοιχεία συναλλαγών της ΔΙΑΣ για το πρώτο τρίμηνο του έτους. Συγκεκριμένα, τους μήνες Ιανουάριος-Μάρτιος εκκαθαρίστηκαν μέσω της ΔΙΑΣ 82 εκατ. διατραπεζικές συναλλαγές αξίας 88 δισ. ευρώ. Τα μεγέθη αυτό υποδηλώνουν διατήρηση του υψηλού όγκου συναλλαγών στα περυσινά επίπεδα (αύξηση 3% περίπου σε ετήσια βάση), αλλά σημαντική αύξηση στην αξία των συναλλαγών λόγω του κύματος ακρίβειας που πλήττει την Ευρώπη τους τελευταίους μήνες.
Ενδιαφέρον στοιχείο είναι, επίσης, ότι το αντίστοιχο τρίμηνο πέρυσι καταγράφηκε αύξηση 26%, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πανδημία και τη στροφή των καταναλωτών/πολιτών στα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΙΑΣ, οι χρήστες προτιμούν ολοένα περισσότερο τις πληρωμές από το κινητό τους τηλέφωνο με κωδικό RF ή με σάρωση κωδικού QR. Ιδιαίτερη προτίμηση δείχνουν, επίσης, οι Έλληνες στη μεταφορά χρημάτων μεταξύ φίλων εύκολα και άμεσα με την εφαρμογή IRIS.