ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Έρχονται τα νέα ηλεκτρονικά διόδια με 5G για «έξυπνη οδήγηση»

Το έργο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και αναζητείται χρηματοοικονομικός σύμβουλος, ενώ θα συνδεθεί με το έργο "5G Corridors" για την εγκατάσταση υποδομής κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς στο εθνικό οδικό δίκτυο.

Με την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα προτείνει τα πιθανά μοντέλα χρηματοδότησης άρχισε η προετοιμασία του διαγωνισμού για το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων που προωθεί το υπουργείο Υποδομών.

Το έργο έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με 65 εκατ. ευρώ, με στόχο, όπως αναφέρεται στο σχετικό κείμενο, την «ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων στην Ελλάδα». Το σύστημα «θα διασφαλίζει τη διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές, έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης διοδίων, βελτιωμένη ροή οχημάτων και θέτει τα θεμέλια για ενισχυμένες υπηρεσίες και διαλειτουργικότητα με άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

Στη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπεται πως η σύμβαση για το νέο διαλειτουργικό σύστημα διοδίων θα έχει ανατεθεί μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Αυτή την περίοδο, όμως, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ώστε το έργο να ενοποιηθεί με τον διαγωνισμό για την εγκατάσταση υποδομής κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G) στο εθνικό οδικό δίκτυο.

Το έργο «5G Corridors», που χρηματοδοτείται με περίπου 120 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα υλοποιηθεί με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Θα εγκατασταθεί υποδομή 5G στους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας που θα υποστηρίζει τη λεγόμενη «έξυπνη οδήγηση». Η έξυπνη οδήγηση προβλέπεται ότι θα μειώσει τον χρόνο, το κόστος και τις εκπομπές CO2 που σχετίζονται με τις μεταφορές βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Το σχέδιο Σπίρτζη που ακυρώθηκε

Η σημερινή κυβέρνηση ακύρωσε, καθώς υπήρχαν και προσφυγές, τον προηγούμενο διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών, επί Χρ. Σπίρτζη, για την εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος δορυφορικών, αναλογικών, διοδίων, κόστους άνω των 400 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα στον συγκεκριμένο διαγωνισμό είχε επιλεγεί και προσωρινός ανάδοχος, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – Intrakat – Intrasoft International – Autostrade Tech. Στην τελική φάση του διαγωνισμού είχε περάσει και η κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την ουγγρική Nusz η οποία, όμως, συγκέντρωσε χαμηλότερη βαθμολογία. Τελικά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε. 

Με το σύστημα που προωθούσε το υπουργείο στον προηγούμενο διαγωνισμό θα γίνονταν ηλεκτρονικά η χρέωση της διανυθείσας απόστασης και μόνο, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας-Ακτίου. Και στα τρία τελευταία τμήματα θα υπήρχε ηλεκτρονική χρέωση αλλά όχι ανάλογα με την απόσταση.

Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα είχαν εγκατεστημένη μια Εποχούμενη Συσκευή (On Board Unit - OBU) που θα επέτρεπε την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία GNSS). Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονταν αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου θα επιβάλλονταν τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading - ANPR).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μειώνονται τα διόδια Μαλιακός-Κλειδί για τους χρήστες ΙΧ από τις 1/10

«Το όφελος που εξασφαλίσαμε για το Δημόσιο εγκρίνοντας την αναχρηματοδότηση του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, επιστρέφει στην ελληνική κοινωνία μέσω σημαντικής και οριζόντιας μείωσης του κόστους διοδίων» επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διόδια: Στον ορίζοντα αυξήσεις 6-8%, συμφωνία κυβέρνησης - εταιρειών

Αποκλείστηκε το ενδεχόμενο αθροιστικής αύξησης που μπορούσε να ξεπεράσει το 14% στις συζητήσεις μεταξύ των παραχωρησιούχων και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις αυξήσεις στα διόδια του 2024.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προς συμφωνία για τις αυξήσεις στα διόδια: Το παρασκήνιο των συζητήσεων

Το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι καταλήγουν σε συμφωνία για να αποφευχθεί αύξηση με βάση τον πληθωρισμό 2022 που είχε εκτιναχτεί στο 12%. Οι αντιπαραθέσεις του καλοκαιριού και η χθεσινή συνάντηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση των διοδίων ζητούν οι παραχωρησιούχοι, αντίδραση από υπ. Υποδομών

Οι παραχωρησιούχοι ζήτησαν συνάντηση με θέμα την αναπροσαρμογή διοδίων τελών για το έτος 2023. Θα εξαντληθεί κάθε δυνατότητα για να βρεθεί μια ρεαλιστική λύση χωρίς να επιβαρυνθούν οι πολίτες ανέφερε το υπουργείο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καραμανλής: Δεν θα αυξηθούν τα διόδια, θα πάμε σε χιλιομετρική χρέωση

«Θα πάμε σε μία διαδικασία όπου σιγά-σιγά θα μπαίνουν χιλιομετρικές χρεώσεις. Αυτό είναι το δίκαιο. Αυτό συμβαίνει και στις άλλες χώρες της Ευρώπης», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο πρώτος δρόμος με διόδια χωρίς μπάρες και με χιλιομετρική χρέωση για όλους

Οι καινοτομίες για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης: τι προβλέπεται στα τεύχη δημοπράτησης του μεγάλου έργου παραχώρησης Χανιά - Χερσόνησος Ηρακλείου. Μικραίνει ο χρόνος ταξιδιού και το κόστος για τον χρήστη, τι θα γίνεται με τους παραβάτες.