Ηλεκτρονικά διόδια χωρίς μπάρες, με χρέωση βάση της χιλιομετρικής απόστασης που διανύει ο χρήστης θα εγκατασταθούν στον αυτοκινητόδρομο του ΒΟΑΚ Χανιά-Χερσόνησος Ηρακλείου μήκους 157,5 χλμ που θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης.
Αυτό προκύπτει από τα τεύχη δημοπράτησης που έλαβαν πρόσφατα οι κατασκευαστικοί όμιλοι που έχουν προεπιλεγεί για το έργο. Σήμερα, διόδια που χρεώνονται βάσει της χιλιομετρικής απόστασης έχουμε στην Ολυμπία Οδό αλλά μόνο με συνδρομητές με πομποδέκτη, ενώ στο τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Χερσόνησος Ηρακλείου η χιλιομετρική χρέωση θα ισχύει για όλους.
Αυτός ο τύπος διοδίων έχει δυο μεγάλα πλεονεκτήματα: Πρώτον, τα οχήματα δεν θα χρειάζεται να σταματήσουν για τη συναλλαγή διοδίων. Η ελεύθερη αυτή ροή (free flow) θα εξαλείψει τον χρόνο αναμονής των οδηγών και θα βελτιώσει τους χρόνους του ταξιδιού.
Δεύτερον, θα περιοριστεί η οικονομική επιβάρυνση, αφού οι χρήστες θα χρεώνονται ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουν και όχι όπως σήμερα που ένας χρήστης, για παράδειγμα της Αττικής Οδού, πληρώνει 2,8 ευρώ, είτε διανύσει τα 72 χλμ του αυτοκινητόδρομου, είτε βγει στον αμέσως επόμενο κόμβο σε σχέση με τον κόμβο που εισήλθε στον δρόμο.
Το ύψος της χρέωσης θα αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των προεπιλεγέντων για το έργο εργολάβων. Σήμερα υπάρχει ένα σημείο αναφοράς, αυτό της μέσης χιλιομετρικής απόστασης που ισχύει για όλους τους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδος, ασχέτως αν οι χρήστες πληρώνουν ενιαίο τέλος διοδίου.
Η χρέωση και η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τους παραβάτες
Η ακριβής διαδρομή που θα διανύει ένας χρήστης στον οδικό άξονα Χανιά-Χερσόνσησος θα πιστοποιείται με τη χρήση κάμερας κατά την είσοδο και έξοδο του δρόμου.
Η χρέωση στο εξωτερικό όπου ισχύει το μέτρο έρχεται αργότερα στους χρήστες. Ο τρόπος της χρέωσης θα καθοριστεί στην πορεία. Επίσης, σύμφωνα με τις πρώτες παρατηρήσεις των εταιρειών που θα διεκδικήσουν την παραχώρηση, απαιτείται και αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Και αυτό επειδή ο δρόμος δεν θα έχει μπαριέρες, εκτιμάται ότι θα υπάρξει πρόβλημα συλλογής διοδίων από παραβάτες, για αυτό και θα πρέπει να δημιουργηθεί βάση δεδομένων με πινακίδες ώστε να μπορούν να εντοπιστούν.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο προϋπολογισμού 1,3 δισ που θα φτάσει στο 1,5 δισ. όταν προστεθεί και το τμήμα Κίσσαμος - Χανιά έχει προκαλέσει ενδιαφέρον των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων. Το διεκδικούν οι εταιρείες: Άκτωρ, Τέρνα, Άβαξ, Vinci και Μυτιληναίος μαζί με την Intertoll. Θεωρείται σίγουρο πως στην πορεία θα υπάρξουν συμπράξεις και το έργο θα διεκδικηθεί από δύο έως τρία σχήματα.
Για το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, που είναι το Χανιά -Χερσόνησος, θα χρειαστούν 2-3 χρόνια για το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας και 4-5 χρόνια για την κατασκευή. Δηλαδή ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2030, ενώ τα άλλα δύο τμήματα, Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος - Νεάπολη, που θα κατασκευαστούν ως δημόσιο έργο και με τη μέθοδο ΣΔΙΤ αντίστοιχα θα παραδοθούν αρκετά νωρίτερα, το 2025 και 2026.