ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: pixabay

Οργιάζουν λαθρεμπόριο - νοθεία καυσίμων, δεν αποδίδουν οι έλεγχοι

Έως 150 εκατ. ευρώ οι απώλειες του κράτους κάθε χρόνου, ενώ 90 εκατ. χάνουν οι καταναλωτές. Οι εταιρείες πετρελαιοειδών υπογραμμίζουν ότι δεν είναι πιστοποιημένα τα λογισμικά στα συστήματα εισροών - εκροών.

Για μεγάλα κενά ελέγχων που δημιουργούν απώλειες εκατομμυρίων για το κράτος και τους καταναλωτές κάνει λόγο ο ΣΕΕΠΕ ζητώντας άμεσες παρεμβάσεις. Ειδικότερα, με το νόμο του 2020 για την μείωση του λαθρεμπορίου να μην έχει τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και την μη πιστοποιημένη λειτουργία των λογισμικών των συστημάτων εισροών – εκροών των πρατηρίων, το Δημόσιο χάνει φορολογικά έσοδα έως και 150 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ οι η απώλεια αγοραστικής δύναμης στους καταναλωτές ανέρχεται έως και τα 90 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ Γιάννη Αληγιζάκη, έχουν περάσει πάνω από 10 χρόνια που εκκρεμούν αποφάσεις για την ολοκληρωμένη εφαρμογή και λειτουργία των μέτρων που είχαν για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας. Όπως σημείωσε, το σύστημα εισροών εκροών υγρών καυσίμων σε πρατήρια και αποθήκες καυσίμων δεν λειτουργεί αποτελεσματικά, καθώς δεν είναι πιστοποιημένα τα λογισμικά που χρησιμοποιύνται και η αντιπαραβολή των στοιχείων δεν γίνεται σε πραγματικό χρόνο.

Όπως σημειώθηκε στα επόμενα βήματα που κρίνονται ως απαραίτητα είναι η ψήφιση εκκρεμών ΚΥΑ που αφορούν την εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών και σε άλλα σημεία, π.χ. δεξαμενές ΚΤΕΛ, εργοτάξια. Ουσιαστικά σε όλους τους αποθηκευτικούς χώρους όλων των κατόχων του Ν. 3054 και η ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού της ΑΑΔΕ, Ελεγκτικών Υπηρεσιών και Γενικού Χημείου του Κράτους.

Ο ΣΕΕΠΕ κρίνει επίσης απαραίτητη την επίσπευση δικαστικών υποθέσεων και την τροποποίηση της νομοθεσίας, ώστε να σφραγίζονται τα πρατήρια που ελέγχονται για παραβατικότητα. Το σημαντικότερο ζητούμενο, ωστόσο όπως υπογραμμίζεται, είναι ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των Υπηρεσιών και των εμπλεκόμενων Υπουργείων, με τον ορισμό της ΑΑΔΕ ως Υπεύθυνου Φορέα, με αποφασιστικές αρμοδιότητες, για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική λειτουργία όλου του Έργου.

Επιτακτική κρίνεται, τέλος, και η ενσωμάτωση όλων των ποιοτικών ελέγχων που σήμερα γίνονται από το ΥΠΕΝ με τα ΚΕΔΑΚ και την ΑΑΔΕ (Δημόσια Τελωνεία- Γενικό Χημείο Κράτους), με την διατήρηση των αδειοδοτικών ελέγχων στο ΥΠΕΝ.

Ειδικότερα στο κομμάτι των ελέγχων, ο ΣΕΕΠΕ σημειώνει ότι μόλις τα μισά από τα δέκα ειδικά εξοπλισμένα οχήματα για διενέργεια επιτόπιων αναλύσεων, λειτουργούν σήμερα, ενώ οι έλεγχοι κατά κανόνα, γίνονται στα μεγάλα αστικά κέντρα και κυρίως στην Αθήνα. «Οι έλεγχοι πρέπει να επεκταθούν στην Περιφέρεια και τα νησιά. Τα αυτοκίνητα των ΚΕΔΑΚ πρέπει να έχουν πιστοποιημένο εξοπλισμό, ώστε να διενεργείται οριστικός έλεγχος των δειγμάτων. Και για να εφαρμόζονται οι ποινές, πρέπει να μην ισχύουν οι ίδιες κυρώσεις για ασφάλεια, αστοχία και δόλο» σημειώνει ο ΣΕΕΠΕ.

Σε σχέση με την πορεία της αγοράς, τονίστηκε ότι το πρώτο τετράμηνο του έτους καταγράφηκε μείωση λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν, αλλά στη συνέχεια η άρση τους και η καλή τουριστική σεζόν έφεραν θετικό πρόσημο. Συνολικά, στο 8μηνο η αγορά καυσίμων εμφανίζει πτώση 7%, αν και τα καύσιμα κίνησης κινούνται ανοδικά (βενζίνη +2%, πετρέλαιο κίνησης +6%), καθώς η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης είναι μειωμένη κατά 41%.

Ο ΣΕΕΠΕ ζητεί επέκταση του επιδόματος θέρμανσης στη συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών, δηλαδή να καταργηθούν τα εισοδηματικά κριτήρια ή να εξαιρεθεί το 5-10% των υψηλότερων εισοδημάτων, καθώς επικρατεί ανησυχία για τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης των τιμών στην καταναλωτική συμπεριφορά.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ οι προκλήσεις για το παρόν και το μέλλον του κλάδου είναι οι παρακάτω:

  • Η ύπαρξη του Κλάδου είναι αναγκαία για την ασφαλή μετάβαση της χώρας στη νέα ενεργειακή εποχή και ο ρόλος του είναι κομβικός στην αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων έως τον τελικό καταναλωτή. Το πλέον κρίσιμο ζήτημα τόσο για τη λειτουργία του Κλάδου, όσο για την προστασία του καταναλωτή και την θωράκιση των δημόσιων εσόδων είναι η παραβατικότητα.
  • Το δεύτερο ζήτημα που αφορά στο μέλλον του Κλάδου, είναι η ενεργειακή του μετεξέλιξη, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες ενεργειακές ανάγκες του καταναλωτή, αλλά και στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική αλλαγή και τη μηδενική εκπομπή ρύπων έως το 2050.
  • Τόσο για την καταπολέμηση της παραβατικότητας, όσο για την ενεργειακή μετεξέλιξη του Κλάδου απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις.
  • Καθοριστικής σημασίας είναι και η αλλαγή της εμπορικής στρατηγικής, ώστε ο κλάδος να στραφεί από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα στα «πράσινα» καύσιμα και τα καύσιμα νέας γενιάς.
  • Το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί και τα εξοντωτικά πρόστιμα απειλούν την βιωσιμότητα κάποιων Εταιριών του Κλάδου, καθώς αδυνατούν να υλοποιήσουν ορισμένα από τα μέτρα που τους επιβάλλονται.
  • Αναφορικά με τα Καθεστώτα Επιβολής και σε συνεργασία με την ηγεσία του ΥΠΕΝ, η Πολιτεία αποφάσισε τη λήψη μέτρων τα οποία κρίνονται ορθολογικά και ρεαλιστικά.
  • Επιπλέον ζητήματα που εκκρεμούν είναι η μείωση των ρύπων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στα καύσιμα μεταφορών, και η υποχρέωση των Εταιριών να τηρούν το απαιτούμενο ποσοστό βιοκαυσίμων στα καύσιμα.
  • Οι Εταιρίες Πετρελαιοειδών καλούνται να επιλέξουν βιοκαύσιμα υψηλής αειφορίας, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό λόγω του Καθεστώτος Κατανομής που ισχύει εδώ και χρόνια.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Διετή σφράγιση πρατηρίου για τον περιορισμό της νοθείας καυσίμων

Από τον έλεγχο των δειγμάτων που πραγματοποίησε η Χημική Υπηρεσία της ΑΑΔΕ, βρέθηκε ότι το δείγμα βενζίνης αμόλυβδης 95 οκτανίων είναι νοθευμένο σε ποσοστό 85%, με μείγμα ελαφρών λαδιών πετρελαίου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

E-mail σε πρατήρια καυσίμων για υποβολή αρχείων έστειλε η ΑΑΔΕ

Η ΑΑΔΕ ενημερώνει ότι, μέχρι τις 30 Απριλίου 2024, οι πρατηριούχοι πρέπει να υποβάλουν τις άδειες, τα πιστοποιητικά και τις δηλώσεις της εγκατάστασής τους, στα διυλιστήρια ή τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων, με τις οποίες συναλλάσσονται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Τα μέτρα που πρέπει να λάβουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών

Στην Απόφαση εξειδικεύονται η διαδικασία επιβολής κυρώσεων στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων και στα διυλιστήρια που δεν θα τηρήσουν τα μέτρα δέουσας επιμέλειας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενημέρωση από τις εταιρείες για τις παραβάσεις πρατηρίων απαιτεί η ΑΑΔΕ

Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων ή προϊόντων διυλιστηρίου υποχρεούνται να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ αν κάποιο πρατήριο έχει πραγματοποιήσει παραβάσεις. Η εντολή της ΑΑΔΕ προς τις εταιρείες.