ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Οι επόμενες μεγάλες επενδύσεις μέσω ΕΣΠΑ στον τομέα των μεταφορών

Την Παρασκευή καταθέτει η κυβέρνηση στην Κομισιόν το νέο ΕΣΠΑ. Τι προβλέπει το Τομεακό Πρόγραμμα Μεταφορών για τις χερσαίες και θαλάσσιες μεταφορές, πώς αναβαθμίζονται τα αεροδρόμια.

Παρεμβάσεις στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και τις θαλάσσιες μεταφορές και τα αεροδρόμια, παράλληλα με σημαντικά έργα ψηφιοποιήσης εντάσσονται στο Τομεακό Πρόγραμμα Μεταφορών του νέου ΕΣΠΑ που αναμένεται να κατατεθεί την Παρασκευή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. 

Στις οδικές μεταφορές προτεραιότητα είναι η ολοκλήρωση ή αναβάθμιση αξόνων που περιλαμβάνονται στα διευρωπαϊκά δίκτυα, οι διαπεριφερειακές συνδέσεις, η ολοκλήρωση των διασυνοριακών συνδέσεων, η κατασκευή νέων οδικών αρτηριών αλλά και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας. 

Στις σιδηροδρομικές μεταφορές που αποτελούν προτεραιότητα της κυβέρνησης, επισημαίνεται πως το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας παρουσιάζει σημαντικά περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης, επηρεάζοντας αρνητικά την πολυτροπικότητα των μεταφορών, την κινητικότητα, το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων και τη συνολική ανταγωνιστικότητά του στο διεθνές εμπόριο.

Με την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου τμήματος του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη, Ειδομένη, Προμαχώνας) και σημαντικού τμήματος των κλάδων του, αναμένεται να επέλθει εκσυγχρονισμός και βελτίωση των υπηρεσιών του συστήματος μεταφορών με εφαρμογή σύγχρονων σιδηροδρομικών συστημάτων έλξης, διαχείρισης και ασφάλειας της κυκλοφορίας (ηλεκτροκίνηση, ERTMS (ETCS & GSM-R) κατά μήκος του κύριου σιδηροδρομικού άξονα, ενίσχυση της πολυτροπικότητας του συστήματος μεταφορών με παρεμβάσεις που συμβάλλουν στη σιδηροδρομική σύνδεση σημαντικών λιμένων και αερολιμένων.

Στις θαλάσσιες μεταφορές προωθείται η εξασφάλιση σταθερών, διαρκών και αξιόπιστων συνδέσεων για τις άγονες γραμμές, η εγκατάσταση συστημάτων και εφαρμογών για την ασφάλεια ναυσιπλοϊας και την εξυπηρέτηση επιβατών, η χρήση καθαρών καυσίμων και η εγκατάσταση τεχνολογικών συστημάτων. 

Στις αερομεταφορές οι κυριότερες ανάγκες συνοψίζονται στην ολοκλήρωση της βελτίωσης και αναβάθμισης των υποδομών αερολιμένων, την περαιτέρω αναβάθμιση και επέκταση των διαδρόμων προσαπογειώσεων ή/και των επιβατικών σταθμών των νησιωτικών αεροδρομίων των οποίων η λειτουργία δεν έχει παραχωρηθεί, για τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των μετακινούμενων από και προς τα νησιωτικά περιφερειακά αεροδρόμια. Προτεραιότητες είναι και η περαιτέρω αναβάθμιση των συστημάτων αεροναυτιλίας για τη βελτίωση της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας σε όλη τη χώρα καθώς και η ανάπτυξη υδατοδρομίων και βελτίωση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, προκειμένου να προωθηθεί η ανάπτυξη δικτύου μεταφορών με υδροπλάνα στη χώρα.

Καταλύτης της ανάπτυξης

Στο υπουργείο υποστηρίζουν πως οι υποδομές της χώρας έχουν καταλυτικό ρόλο για την οικονομική της ανάπτυξη. Για αυτόν τον λόγο, η συντήρηση και η ανάπτυξη των υποδομών, καθώς και η ολοκλήρωση όλων των υποδομών που βρίσκονται σε εξέλιξη, ασχέτως τρόπου χρηματοδότησης, αναδεικνύεται ως ένας από τους πέντε αναπτυξιακούς στόχους του υπουργείου αλλά και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης.

Στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης των εμπορευματικών ροών, χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των οδικών, σιδηροδρομικών και λιμενικών υποδομών που θα ενισχύσουν τη δυνατότητα να λειτουργήσει η χώρα ως βασική πύλη εισόδου για τα ασιατικά προϊόντα στην Ευρώπη. 

Σημαντική είναι η συμβολή στην κατασκευή των υποδομών των συμπράξεων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Στις προτεραιότητες του στόχου ανάπτυξης των υποδομών εντάσσονται και τα έργα οδικής ασφάλειας και αστικής κινητικότητας, κυρίως λόγω του υψηλού κοινωνικού αντίκτυπου που έχουν.

Σειρά έργων επικεντρώνονται στην ενίσχυση του ρόλου της χώρας μας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Σήμερα οι υποδομές logistics δεν συνδέονται αποτελεσματικά με τα κύρια μέσα μεταφοράς (λιμένες, σιδηρόδρομο), με αποτέλεσμα να παρεμποδίζονται ουσιαστικά οι συνδυασμένες μεταφορές και η δυνατότητα επιλογής του κατάλληλου μέσου μεταφοράς ανά περίπτωση εμπορευματικού όγκου και διανυόμενης απόστασης. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του Στρατηγικού Πλαισίου Επενδύσεων Μεταφορών, στο πλαίσιο των πεδίων προς βελτίωση που εντοπίστηκαν, σημειώθηκε πως η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός του κλάδου των logistics στην Ελλάδα αποτελεί μία από τις βασικότερες, αναπτυξιακού χαρακτήρα, προτεραιότητες, προκειμένου να καλυφθεί το αναπτυξιακό κενό.

Η επίτευξη των στόχων της συνδέεται με την αναβάθμιση του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και των λιμένων της χώρας, με σκοπό τη μείωση του κόστους και του χρόνου μεταφοράς των προϊόντων, την εξυπηρέτηση μεγαλύτερου όγκου εμπορευματικού φορτίου και την προώθηση της ασφάλειας των μεταφορών. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μένουν στα χαρτιά τα έργα στην Αττική, δυσφορία των τεχνικών εταιρειών

Δεν περιμένει άλλα δέκα χρόνια η Αττική για να τελειώσουν οι διαγωνισμοί για τα νέα έργα, τονίζουν προς την κυβέρνηση οι εκπρόσωποι των κατασκευαστικών εταιρειών. Μέσα στις γιορτές ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε μικρότερα έργα νέας γενιάς στρέφουν την προσοχή τους οι κατασκευαστές

Τη σκυτάλη από τα μεγάλα έργα που φτάνουν στην ολοκλήρωση, έχουν πάρει υποδομές νέας γενιάς, όπως η Γραμμή 4, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η επέκταση της Ιόνιας Οδού, αλλά και σειρά έργων ΣΔΙΤ.
businessdaily-Symfonia-Ergasia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απολογισμός στα προγράμματα ΕΣΠΑ: Τα θετικά σημεία και οι αδυναμίες

Μεγάλη συμμετοχή επιχειρήσεων στα προγράμματα Πράσινης Μετάβασης, μικρότερη στα προγράμματα Ψηφιακού Μετασχηματισμού. Οι καθυστερήσεις και τα προβλήματα στην αξιολόγηση αιτήσεων. Γράφει ο Κωνσταντίνος Παντελής*.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με «μνημόνιο» το επόμενο ΕΣΠΑ και με «ξαφνικό θάνατο» των κονδυλίων

Υπό την πίεση των χωρών του Βορρά, αλλάζουν οι κανόνες για το ΕΣΠΑ και θα εφαρμόζεται ό,τι ισχύει σήμερα για το Ταμείο Ανάκαμψης. Φόβοι για απώλεια πόρων για την Ελλάδα εξαιτίας της διεύρυνσης της Ε.Ε.