«Ηλεκτροκίνητο» είναι το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας παγκοσμίως με αύξηση στις πωλήσεις που καταγράφει τριψήφιο ποσοστό το 2021 ενώ η αξία συνολικά της αγοράς θα ξεπεράσει σε αύξηση το 60% μέσα στην επόμενη τριετία. Την ίδια ώρα, η Ελλάδα ακολουθεί την τάση αυτή «ασθμαίνοντας» με το πρόγραμμα του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης να μην έχει αποδώσει τα μέγιστα έως σήμερα ενώ η πορεία της δημιουργίας δημόσιων σταθμών φόρτισης παραμένει αργή.
Ειδικότερα, το 2o εξάμηνο του 2021, διατέθηκαν παγκοσμίως 2,6 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα, καταγράφοντας αύξηση 160% σε ετήσια βάση σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Τη μερίδα του λέοντος κατέχει η Κίνα με πωλήσεις που έφτασαν το 1,1 εκατ. το 1ο εξάμηνο του 2021, ποσοστό που φτάνει στο 12% όλων των επιβατικών αυτοκινήτων, που διατέθηκαν στη χώρα. Με μικρή διαφορά ακολουθεί η Ευρώπη με πωλήσεις 1 εκατ. που αντιπροσωπεύσουν το 15% των νέων αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις δύο αγορές αντιπροσώπευαν το 87% όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Πρωταθλήτρια παραμένει και φέτος η Νορβηγία με πάνω από το 80% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
Η περιβαλλοντική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημιουργεί ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Η μείωση των εκπομπών ρύπων αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα. Με τη χρήση των σύγχρονων ηλεκτροκινητήρων, η μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθούν σε μεγάλο βαθμό και το ενεργειακό αποτύπωμα της ηλεκτρικής ενέργειας που χρειάζεται το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα είναι πολύ λιγότερο από το αποτύπωμα που αφήνουν τα καύσιμα.
Η συνολική αξία της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2020 έφθασε στα 23,33 δισ. δολάρια, ενώ σύμφωνα με αναλυτές της Research and Markets, ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί στα 37,22 δισ. το 2023, καταγράφοντας αύξηση 60% σε μόλις τρία χρόνια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά της ηλεκτροκίνησης αποδείχθηκε ιδιαίτερα ανθεκτική στην πανδημία, η οποία επηρέασε αρνητικά τους περισσότερους κλάδους της οικονομίας. Παρά τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζει να αυξάνεται και αυτό οφείλεται όχι μόνο στην καινοτομία των λύσεων, αλλά και στην αυξανόμενη ευαισθητοποίηση του κοινού για την κλιματική αλλαγή, καθώς την ανάπτυξη της «ηλεκτρικής» κινητικότητας, που μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη για τον περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων του ανθρώπου στο περιβάλλον.
Η αργή πορεία της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα
Παρά την παγκόσμια άνοδο, στη χώρα μας, αν και υπάρχει μία στροφή των καταναλωτών στην ηλεκτροκίνηση μεγαλύτερη απ’ ότι στο παρελθόν, η αγορά συνεχίζει αν κινείται σε μικρά επίπεδα. Το πρόγραμμα του ΥΠΕΝ, «Κινούμαι Ηλεκτρικά» δεν έχει βοηθήσει έως τώρα στο βαθμό που ενδεχομένως αναμενόταν.
Ειδικότερα, περίπου ένα χρόνο μετά την εκκίνησή του και ενώ είχε τεθεί στόχος να διατεθούν επιδοτήσεις 100 εκατ. ευρώ ως το τέλος του 2021, έχουν πληρωθεί έως τώρα μόνο 1,46 εκατ. ευρώ.
Σχετικά στατιστικά στοιχεία έως τον Αύγουστο δείχνουν ότι είχαν υποβληθεί συνολικά 14.990 αιτήσεις. Από αυτές είχαν ελεγχθεί 14.005 αιτήσεις, ενώ είχε εγκριθεί η επιδότηση για 11.002 αιτήσεις (ποσοστό 78,5% του συνόλου). Όμως, μόνο 4.650 αιτήσεις είχαν φθάσει στο στάδιο ολοκλήρωσης, εκ των οποίων 2.500 είχαν ολοκληρωθεί επιτυχώς.
Από αυτά, μόνο σε 1.430 περιπτώσεις είχε πληρωθεί η επιδότηση, με το συνολικό ποσό των πληρωμένων επιδοτήσεων να ανέρχεται σε ποσό μόλις 1,46 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο σημειώνει ότι «είναι προς υπογραφή νέα Απόφαση πληρωμής, η οποία αφορά σε 336 αιτήσεις συνολικού ποσού επιδότησης 353.355,65€». Ακόμη και με αυτή την πληρωμή, το ποσό των επιδοτήσεων που έχουν εκταμιευθεί θα είναι της τάξεως των 1,8 εκατ. ευρώ και θα εξακολουθεί να απέχει πολύ από τους στόχους.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, με βάση τον αριθμό των αιτήσεων για τις οποίες έχει εγκριθεί η επιδότηση (11.002) και με βάση τον δεσμευμένο με σχετική υπουργική απόφαση προϋπολογισμό ύψους 45 εκατ. ευρώ, σήμερα η απορρόφηση των αιτημάτων που έχουν υπαχθεί στη δράση φθάνει τα 13.941.070 ευρώ, ή ποσοστό 31% επί του προϋπολογισμού.
Παράλληλα, πιο πίσω πάει η δημιουργία δημόσιων σταθμών φόρτισης. Χτες, έγινε γνωστό πως παίρνει παράταση έως το τέλος του χρόνου η υποχρεωτική εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) από τους δήμους. Πρόκειται για τα απαραίτητα σχέδια από τον κάθε δήμο ώστε μετά να ξεκινήσει σε επόμενη φάση και η κατασκευή τους. Τα σχέδια χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο και στα τέλη του επόμενου μήνα αναμένεται να υπάρξει και νέα πρόσκληση για την εκπόνηση ΣΦΗΟ σε 62 δήμους κάτω των 10.000 κατοίκων.