Την παραδοχή πως τα έως τώρα δεδομένα στις βασικές τουριστικές δεξαμενές της χώρας μας καθιστούν τον στόχο του 50% των εσόδων του 2019 για φέτος εξαιρετικά δύσκολο έκανε χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος κατά τη διάρκεια της 29ης γενικής συνέλευσης.
Συνάμα όμως, ο κ. Ρέτσος τόνισε πως «αν δεν υπάρξουν υγειονομικές επιβαρύνσεις, το ισχυρό brand που έχει δημιουργήσει η χώρα μας, ο τρόπος που διαχειρίστηκε την πανδημία ως σήμερα, αλλά και η αξία του τουριστικού μας προϊόντος, μπορούν να οδηγήσουν σ’ ένα ανέλπιστα καλό 2ο εξάμηνο».
Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Ρέτσος μίλησε για μια ολιστική προσέγγιση στο τουριστικό προϊόν και για ένα νέο εθνικό σχέδιο στον τουρισμό που θα οριοθετήσει την πορεία της μεγάλης αυτής «βιομηχανίας» παράλληλα με την πορεία ανάπτυξης της χώρας τις επόμενες δεκαετίες.
Μιλώντας για ένα νέο θετικό σχέδιο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ τόνισε πως «το momentum είναι ιδανικό, όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο αυτή τη στιγμή»! Εξηγώντας τη σκέψη του σημείωσε πως «η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα πολύ σύντομα, το αμέσως επόμενο διάστημα, να μπει σε μια σταθερή τροχιά ανάκαμψης, σε ένα νέο δημιουργικό κύκλο ανάπτυξης. Αφήνοντας πίσω της οριστικά τη μεγάλη οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας και τη μεγάλη υγειονομική κρίση της πανδημίας. Ξεπερνώντας παράλληλα, πολλές από τις παθογένειες του παρελθόντος. Ο τουρισμός, σε αυτή τη μεγάλη εθνική προσπάθεια, μπορεί και πρέπει να είναι πρωταγωνιστής. Ο καταλύτης της ανάπτυξης, ο φορέας της εξωστρέφειας για μια Ελλάδα που αλλάζει».
Οι νέες μεγάλες προκλήσεις φέτος αλλά και στο μέλλον
Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή στην προσφορά του τουρισμού τη δεκαετία της κρίσης, ο κ. Ρέτσος τόνισε πως «ο τουρισμός στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής κρίσης της δεκαετίας του ’10, αποτέλεσε το κλειδί της ανάκαμψης. Στήριξε εισοδήματα, δημιούργησε θέσεις εργασίας, κράτησε νέους ανθρώπους στην πατρίδα, συνέβαλε καθοριστικά στην κοινωνική συνοχή της περιφέρειας».
Για το υπόλοιπο του 2021 επισήμανε πως «η χώρα μας πολύ σωστά και πολύ έγκαιρα, έθεσε την ημερομηνία και τους κανόνες του ανοίγματος. Και η ορθότητα του χειρισμού αποδείχθηκε στην πορεία, ενόσω οι βασικοί μας ανταγωνιστές είτε παρέμεναν κλειστοί, είτε αναθεωρούσαν και συνεχίζουν να αναθεωρούν τους κανόνες εισόδου στις χώρες τους. Όμως η χρονιά δε θα κριθεί μόνο από δικούς μας χειρισμούς. Θα κριθεί από την πανδημία, τις μεταλλάξεις και τους εμβολιασμούς. Και αυτοί οι παράγοντες θα καθορίσουν πότε θα ανοίξει η Βρετανία, η Ρωσία, η Σκανδιναβία και άλλες μεγάλες αγορές».
Επισήμανε την ανάγκη να ξεκινήσει η λειτουργία του ψηφιακού ευρωπαϊκού πιστοποιητικού εμβολιασμού, το οποίο θα προσφέρει ασφάλεια και περιβάλλον σταθερότητας. Παράλληλα, τόνισε πως στον 21ο αιώνα που διανύουμε, ήδη έχουμε αντιμετωπίσει πέντε μεγάλες πανδημίες, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. «Χωρίς διάθεση υπερβολής, η χώρα μας, μέσα από ένα ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα εμβολιασμού, κατάφερε να κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση», σημείωσε.
Ο επικεφαλής του ΣΕΤΕ αναφέρθηκε και στις εφτά προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο ελληνικός τουρισμός:
- Η υγειονομική πρόκληση
- Η συνέχιση της στήριξης από πλευράς της Πολιτείας
- Το Ταμείο Ανάκαμψης
- Υποδομές
- Ψηφιακός μετασχηματισμός του ελληνικού τουρισμού
- Στρατηγικές συνεργασίες ιδιωτικού και δημόσιου φορέα
- Το πλέγμα που αφορά το περιβάλλον, την πράσινη ανάπτυξη, την κλιματική αλλαγή, την αειφορία.
Αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, τόνισε πως τα κονδύλια που πρόκειται να διοχετευθούν στην ελληνική οικονομία θα δημιουργήσουν πολλαπλασιαστικά θετικό αποτέλεσμα στην αναπτυξιακή διαδικασία. Θα δώσουν νέα ώθηση στον ελληνικό τουρισμό, στην ελληνική οικονομία σε ολόκληρη της Ελλάδα. Μπορούν μέσα σε λίγα χρόνια να αλλάξουν την εικόνα της χώρας και να την καταστήσουν σύγχρονη, ανταγωνιστική, με ένα νέο εμπλουτισμένο τουριστικό προϊόν που θα ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις.
Αναφορικά με τις υποδομές, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ έκανε λόγο για την ανάγκη δημοσίων έργων και υποδομών σε ολόκληρη την Ελλάδα. Τόνισε πως οι δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές στοχεύουν στην ενίσχυση της συνδεσιμότητας, στην προσέλκυση νέων επισκεπτών, στη βελτίωση της τουριστικής εμπειρίας στον προορισμό, στη δημιουργία νέων εμπειριών, στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, σε έργα με μεγάλη και πολλαπλασιαστική επίδραση.
Σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού τουρισμού υποστήριξε πως «και σε αυτόν τον τομέα η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής. Η ανάγκη για ψηφιακό μετασχηματισμό αυξήθηκε κατακόρυφα. Ήδη 95% των εταιρειών τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, προσπαθούν να εισαγάγουν νέες τεχνολογίες για να αντιμετωπίσουν το καινούργιο περιβάλλον, να ικανοποιήσουν τις αναδυόμενες ανάγκες, να δημιουργήσουν μια καινοτόμο βάση ανταγωνιστικότητας.
Αξιοποιώντας τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, οι τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν το άλμα από τη βασική ψηφιοποίηση, στην ευφυή χρήση των δεδομένων, για τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό είναι εφικτό μέσα από τεχνολογίες που μεταμορφώνουν τον τουριστικό τομέα, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η βιομετρική, το blockchain, το cloud και πολλές άλλες ακόμα. Και σε αυτόν το τομέα παρουσιάσαμε πρόσφατα μελέτη που περιλαμβάνει πέντε βασικούς πυλώνες και 12 στρατηγικές δράσεις για την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του τουριστικού τομέα».
Στρατηγικές συνεργασίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα
Εκτενή αναφορά έκανε ο κ. Ρέτσος στην ανάγκη πλήρους συνεργασίας όλων των φορέων του τουρισμού με την πολιτεία, για μια συντονισμένη, οργανωμένη και αποτελεσματική διαχείριση και δράση. Μίλησε για την ανάγκη ξεκάθαρης και σταθερής συνεργασίας του ΣΕΤΕ και της Marketing Greece με το υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ.
Και σημείωσε: «Η Ελλάδα είναι ένα ισχυρό brand που οφείλουμε να προστατεύουμε και να εξελίσσουμε διαρκώς. Με συνταγές από το μέλλον και όχι με στερεότυπα από το παρελθόν. Οι δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες που ζούμε, απαιτούν ακόμα περισσότερο συνένωση δυνάμεων, συνεργασία όλων των φορέων του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Οι μοναχικές πορείες δεν ωφελούν κανέναν».
Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη μεγάλη πρόκληση που αφορά το περιβάλλον, την πράσινη ανάπτυξη, την κλιματική αλλαγή, την αειφορία. «Ένα τεράστιο κεφάλαιο, μια κορυφαία πρόκληση που ξεκινάει από τους επιμέρους προορισμούς με την ορθή διαχείριση απορριμμάτων και υγρών αποβλήτων, επεκτείνεται στην ενεργειακή και υδατική επάρκεια, και καταλήγει στην προστασία του περιβάλλοντος ως μείζονα προϋπόθεση τουριστικής ανάπτυξης. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε την άμεση ανάγκη να βάλουμε στην εξίσωση των αλλαγών μας και την κλιματική αλλαγή. Είναι εδώ, παρούσα, ήδη επηρεάζει τον παγκόσμιο τουρισμό και θα τον επηρεάσει καθολικά το επόμενο διάστημα».