Παρά το γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις δεν κατάφεραν να ανοίξουν τις πρώτες ημέρες επανεκκίνησης της εστίασης με δυο στις τρεις να «σηκώνουν ρολά», τα μηνύματα ήταν ενθαρρυντικά με την πληρότητα να κυμαίνεται στα αστικά κέντρα και στην περιφέρεια από 60%-90%, και σε παραθαλάσσιες περιοχές να φτάνει και το 100%.
«Η αγορά ξεκίνησε με πολύ καλούς ρυθμούς και ιδιαίτερα μεγάλη πληρότητα στις παραθαλάσσιες περιοχές της χώρας, καθώς ο καλός καιρός, οι αργίες, αλλά και οι διαδημοτικές μετακινήσεις επέτρεψαν στους καταναλωτές να επισκεφθούν καφέ και εστιατόρια», αναφέρει σε δήλωσή του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, Γιώργος Καββαθάς. «Ωστόσο, αρκετοί ήταν και επιχειρηματίες που επέλεξαν να καθυστερήσουν το άνοιγμα των μαγαζιών τους, και αυτό λόγω αδυναμίας εφοδιασμού με πρώτες ύλες και της έλλειψης ρευστότητας, ενώ θεωρώ ότι ένα μεγάλο ποσοστό, της τάξεως του 20%, δεν θα ανοίξει, λόγω της έλλειψης εξωτερικών χώρων για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΕ.
Πάντως σύμφωνα με ανακοίνωση της ομοσπονδίας, παρά το γεγονός ότι επαναλειτούργησε η εστίαση και οι πρώτες ημέρες ήταν ικανοποιητικές, παραμένουν σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και χρήζουν άμεσης επίλυσης, όπως:
- Το θέμα του ωραρίου λειτουργίας των επιχειρήσεων το οποίο θα πρέπει να επεκταθεί
- Η άρση της απαγόρευσης της μουσικής, αφού για ένα κομμάτι των επιχειρήσεών του κλάδου δημιουργεί προβλήματα στη βιωσιμότητά τους, καθώς αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό τους.
- Ζητήματα που αφορούν την λειτουργία σε εξωτερικούς χώρους των επιχειρήσεων, για τα οποία χρειάζονται διευκρινίσεις από το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης.
Μάλιστα, με επιστολή που έστειλε ο κ. Καββαθάς προς τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, και τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Παναγιώτη Σταμπουλίδη, ζητά να υπάρξει διευκρινιστική εγκύκλιος αναφορικά με τους εξωτερικούς χώρους λειτουργίας, καθώς υπήρξαν καταγγελίες επιχειρηματιών για προβλήματα που δημιουργήθηκαν κατά την διάρκεια ελέγχων.
Τέλος, η ΠΟΕΣΕ αναμένει την ενεργοποίηση, το αργότερο έως τις 10 Μαΐου, της ηλεκτρονικής πλατφόρμας μέσω της οποίας οι επιχειρηματίες του κλάδου θα υποβάλλουν αιτήσεις για την οικονομική ενίσχυση των 330 εκ. ευρώ και να γίνει δυνατή η εκταμίευσή της ως το τέλος του μήνα, καθώς θα βοηθήσει ιδιαίτερα επιχειρήσεις που δεν έχουν ταμειακά διαθέσιμα, ώστε να μπορέσουν να επαναδραστηριοποιηθούν.
Παράλληλα την ικανοποίηση του για το άνοιγμα της εστίασης εκφράζει και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ). Το Επιμελητήριο επισημαίνει σε ανακοίνωση του ότι «η εστίαση είναι ένας κλάδος που απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους στην Θεσσαλονίκη, ενώ αποτελεί επιχειρηματική δραστηριότητα επίσης για χιλιάδες επαγγελματίες» και προσθέτει ότι «με το άνοιγμά της και τα θετικά μηνύματα από την πληρότητα των καταστημάτων, μπαίνει τέλος σε μια περίοδο αβεβαιότητας σχεδόν έξι μηνών».
Τονίζει ότι «χρειάζεται μεγάλη προσοχή και αυστηρή τήρηση όλων των μέτρων κατά της πανδημίας, ώστε να μην υπάρξει αύξηση των κρουσμάτων, γεγονός που θα επαναφέρει στο τραπέζι της συζήτησης μεταξύ επιστημονικής επιτροπής και κυβέρνησης, το ενδεχόμενο νέου κλεισίματος του κλάδου». Ωστόσο, το ΕΕΘ εκφράζει έντονο προβληματισμό για όσα καταστήματα εστίασης δεν διαθέτουν εξωτερικό χώρο και δεν τους επετράπη να ανοίξουν, όπως και για εκείνα που λόγω έλλειψης ρευστότητας δεν μπόρεσαν να επαναλειτουργήσουν και επίσης παραμένουν κλειστά.
Όπως δηλώνει ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης «η απόφαση της κυβέρνησης για άνοιγμα της εστίασης είναι ένα θετικό βήμα, ωστόσο δεν θα πρέπει να αποσύρει την στήριξή της στον κλάδο και ειδικότερα σε όσους επιχειρηματίες παραμένουν κλειστοί. Το «πλήγμα» ήταν μεγάλο και η περίοδος «αποκατάστασης» επίσης πρέπει να είναι μεγάλη.