Την ώρα που η Ελλάδα παρακολουθεί με... το κιάλι την πρόοδο της Ευρώπης προς την καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ανοίξει, τις επόμενες ημέρες, ένα αρκετά ευρύ φορολογικό «παράθυρο» για να αυξηθούν από το 2020 οι αγορές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ενώ από τον επόμενο χρόνο θα σχεδιαστεί ευρύτερη παρέμβαση για τη διευκόλυνση της αντικατάστασης ρυπογόνων οχημάτων με ηλεκτρικά.
Στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα δοθεί σε διαβούλευση την επόμενη Τετάρτη, ώστε να έχει εγκριθεί από τη Βουλή μέσα στον Νοέμβριο, η κυβέρνηση θα κάνει ένα σημαντικό βήμα για την ενθάρρυνση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθιερώνοντας μια νέα φορολογική ελάφρυνση για τις εταιρείες που θα προχωρούν σε αγορές τέτοιων, «καθαρών» αυτοκινήτων για τους εταιρικούς στόλους τους.
Προς το παρόν, το υπουργείο Οικονομικών κρατά «κλειστά χαρτιά» για το περιεχόμενο της ρύθμισης, που προαναγγέλθηκε από τον Χρήστο Σταϊκούρα (στη συνέντευξη που παραχώρησε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ). Όμως, πρόκειται για μια ρύθμιση που μπορεί να δώσει ισχυρή ώθηση στις αγορές ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ιδιαίτερα αν την αξιοποιήσουν οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων για την ανανέωση των στόλων τους.
Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα αυτή την στιγμή ισχύει η κατάργηση του ειδικού τέλους ταξινόμησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η μείωσή του κατά 50% για τα υβριδικά. Το τελευταίο διάστημα κυκλοφορούσαν πολλά σενάρια για κάποιου είδους νέα «απόσυρση», δηλαδή για καθιέρωση ειδικών κινήτρων αντικατάστασης παλαιών οχημάτων με ηλεκτροκίνητα. Ο υπουργός Οικονομικών έδωσε τέλος στη σεναριολογία αυτή, διευκρινίζοντας ότι σχετική πρωτοβουλία από την κυβέρνηση θα εξεταστεί το 2020.
Όπως τόνισε, υπάρχει κοινοτική οδηγία σχετικά με την αύξηση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που πρέπει να ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία και γενικότερος στόχος είναι να ανανεωθεί ο στόλος και να αυξηθεί το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από το 1%, προς το 7%, που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη.
Από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτροκίνητα
Ήταν 1886 όταν ο Γερμανός Καρλ Μπεντς κατοχύρωνε το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας του Benz Patent Motorwagen θέτοντας το πρωτο βήμα για την παγκόσμια επανάσταση που θα ξεκινούσε. Το 1908 από τα πρώτα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ήταν το Model T από την Ford αλλάζοντας τα πάντα στον πλανήτη.
Μετά από 133 χρόνια, οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για το 72% των εκπομπών του συνολικού κλάδου των Μεταφορών στην Ευρώπη, ενώ στη χρήση Ι.Χ. οχημάτων και ελαφρών φορτηγών αποδίδεται περίπου το 12% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ΕΕ. Μια νέα επανάσταση που θα σηματοδότησει ένα βιώσιμο μέλλον είναι πλέον απαραίτητη και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι ο «πολιορκητικός κριός» της επόμενης ημέρας για τον πλανήτη μας.
Η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνεται και η τεχνολογία τους αναπτύσσεται ραγδαία καθώς όλο και περισσότερες εταιρείες αποφασίζουν να επενδύσουν δυναμικά με νέα μοντέλα, με τις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να αναμένεται να αυξηθούν ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία εφευρέθηκαν νωρίς στην ιστορία του αυτοκινήτου, έγιναν εμπορικά διαθέσιμα στη δεκαετία του 2000 και προβλέπεται να κοστίζουν λιγότερα από ότι τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πριν το 2025.
Τα αυστηρά όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που έχει θεσπίσει η ΕΕ ορίζουν οτι ο μέσος όρος εκπομπής CO2 της γκάμας των μοντέλων κάθε κατασκευαστή δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 95 γρ./χλμ. Και από το 2021 κάθε κατασκευαστής που υπερβαίνει το όριο θα υποχρεούται να πληρώνει πρόστιμο 95€ για κάθε επιπλέον γραμμάριο CO2 πάνω από τα 95 της οδηγίας, για κάθε αυτοκίνητο που ταξινομεί, κάτι που αναμένεται να δώσει τεράστια ώθηση στην αγορά της ηλεκτροκίνησης.
Ουραγός των εξελίξεων η Ελλάδα
Η Ελλάδα μπροστά στη νέα αυτή εποχή, παραμένει ουραγός των εξελίξεων στην Ευρώπη, με τα αποτελέσματα έρευνας του ΙΟΒΕ για τη διείσδυση οχημάτων χαμηλών εκπομπών ρύπων να να δείχνει ότι βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, παρόλο που αναμένεται μέχρι τέλος του 2020 να υποδεχθεί η αγορά περίπου 20 νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, δείγμα του αυξημένου ενδιαφέροντος του κόσμου.
Το ζήτημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας είναι έντονο, εξαιτίας του υψηλού μέσου όρου ηλικίας των ΙΧ οχημάτων που φτάνουν τα 15,4 έτη, με τα μισά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν να ξεπερνάνε τα 16 έτη κυκλοφορίας και να έχουν ξεπερασμένη αντιρρυπαντική τεχνολογία.
Με μόλις το 0,3% του συνολικού στόλου να είναι χαμηλών ρύπων, η χώρα στοχεύει να πετύχει διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο 1% της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων μέχρι το 2021 και περίπου 10% το 2030. Ο πήχης παραμένει ιδιαίτερα χαμηλός, καθώς μέχρι το τέλος του 2018, λιγότερα από 300 ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν στην χώρα, ενώ οι σταθμοί φόρτισης που υπάρχουν σε όλη την χώρα είναι ελάχιστοι, καθώς αγγίζουν τους 70 με 80. Στην Ελλάδα οι ρυθμοί εισόδου οχημάτων χαμηλών ρύπων είναι 0,5 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη οι ρυθμοί αυτοί αντιστοιχούν σε 2,2 οχήματα.
Όπως αναφέρει η μελέτη του ΙΟΒΕ για να επιτευχθεί η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα, απαιτούνται μια σειρά από αλλαγές σε υποδομές, χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας και τη διάρθρωση της αγοράς.
Οι κυβερνήσεις των ισχυρών χωρών της ΕΕ δίνουν σημαντικά κίνητρα στους πολίτες και τους επαγγελματίες για να κάνουν την μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Eυρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, το πρώτο εξάμηνο του 2019 τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 35,6% σε σχέση με το 2018 και έφτασαν συνολικά στα 98.553.