Το κοινοβούλιο της Βολιβίας ενέκρινε νομοσχέδιο που επιτρέπει, για διάστημα τριών μηνών, την εισαγωγή καυσίμων από ιδιώτες. Η απόφαση αυτή ελήφθη ως απάντηση στην έντονη έλλειψη καυσίμων, η οποία έχει οδηγήσει σε μεγάλες ουρές αναμονής στα πρατήρια της χώρας.
Μέχρι σήμερα, οι εισαγωγές καυσίμων πραγματοποιούνταν αποκλειστικά από τη δημόσια εταιρεία πετρελαίου YPFB. Η YPFB αγόραζε καύσιμα σε διεθνείς τιμές και τα διένειμε στην εσωτερική αγορά με επιδότηση.
Ωστόσο, η πολιτική επιδότησης των καυσίμων οδήγησε σε σχεδόν εξάντληση των αποθεμάτων σε δολάρια, σύμφωνα με την κυβέρνηση του προέδρου Λουίς Άρσε, ο οποίος αναμένεται να αποχωρήσει από την εξουσία στις 8 Νοεμβρίου. Η έλλειψη συναλλάγματος είχε ως αποτέλεσμα την ακανόνιστη τροφοδοσία της αγοράς.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Βουλής, ο νέος νόμος προβλέπει "μέτρα κατ’ εξαίρεση" που επιτρέπουν για τρεις μήνες την εισαγωγή και διανομή ντίζελ, βενζίνης και υγραερίου πετρελαίου (GPL) από ιδιωτικούς φορείς, με στόχο να διασφαλιστεί "ο εθνικός εφοδιασμός" σε αυτή την "κατάσταση έκτακτης ανάγκης".
Το νομοσχέδιο προτάθηκε από οργανώσεις πολιτών και του κλάδου των καυσίμων, αξιοποιώντας τον μηχανισμό πολιτικής πρωτοβουλίας. Οι εταιρείες και οι ιδιώτες θα μπορούν να εισάγουν καύσιμα χωρίς φόρους, υπό κρατική εποπτεία, και να τα διανέμουν στις τιμές της αγοράς, εφόσον το δημόσιο δεν καλύπτει τη συνολική ζήτηση.
Η Βολιβία βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρή οικονομική κρίση, η οποία αποδίδεται κυρίως στην επιδοτούμενη πολιτική τιμών. Ο πληθωρισμός ξεπέρασε το 23% τον Σεπτέμβριο σε ετήσια βάση, ενώ η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας έως τουλάχιστον το 2027.
Ο εκλεγμένος πρόεδρος, Ροδρίγο Πας, έχει δηλώσει προεκλογικά ότι σκοπεύει να μειώσει τις επιδοτήσεις στα καύσιμα κατά τουλάχιστον 50%. Το κόστος των επιδοτήσεων για το δημόσιο ανέρχεται σε 2,17 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό του 2025. Ο Πας δεσμεύτηκε να διατηρήσει χαμηλές τιμές καυσίμων για τις εταιρείες δημόσιων συγκοινωνιών.