Αργό και ακριβό παραμένει το ίντερνετ στην Ελλάδα, σε μια εποχή αυξημένων απαιτήσεων των καταναλωτών για την ποιότητα και το κόστος των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, λόγω της γενικευμένης εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης, αλλά και της τηλεργασίας, η οποία αναμένεται να διατηρηθεί και μετά τη λήξη της πανδημίας.
Όπως τόνισε πρόσφατα στη Βουλή ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, το 2020 ήταν αυξημένες κατά 15,7% οι αναφορές των καταναλωτών για προβλήματα στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Ο κ. Ζαγορίτης εμφανίστηκε ιδιαίτερα επικριτικός για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα, αναφέροντας πως παρά τα πακέτα που παρέχουν οι εταιρείες τηλεπικοινωνίας (σ.σ. και είναι πάρα πολλά), το ίντερνετ παραμένει ακριβό, ενώ υπογράμμισε ότι καταγράφονται προβλήματα στις συνδέσεις, με τους παρόχους να δίνουν τελικά χαμηλότερες ταχύτητες στους πελάτες.
Ωστόσο, όπως έχει γράψει το BusinessDaily, ακόμα και αν η ταχύτητα της σύνδεσης είναι 12 φορές χαμηλότερη από αυτή που αναφέρεται στο συμβόλαιο, οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες δεν υποχρεούνται να καταβάλλουν αποζημίωση, ακόμα και μετά την εφαρμογή πλέον του νέου Κώδικα.
Η πλειονότητα των καταγγελιών αφορούν τις ταχύτητες ίντερνετ αλλά και τις χρεώσεις των 5ψήφιων αριθμών, που αποτελούν «πληγή» για τις τσέπες των καταναλωτών, ενώ οι πάροχοι απολαμβάνουν τα επιπλέον έσοδα που δημιουργούνται, με τον κ. Ζαγαρίτη να καλεί την ΕΕΤΤ να αναλάβει δράση.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, Κωνσταντίνος Μασσέλος, σημείωσε πως «σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να πω ότι είμαι ευχαριστημένος από τα επίπεδα τιμών σε σχέση με την ποιότητα των υπηρεσιών. Δεν προσπαθώ να πω ότι είναι καλές οι τιμές», τονίζοντας ωστόσο πως η Ελλάδα το 2019 βρισκόταν «στο μέσο όρο τιμών ή λίγο χαμηλότερα ως προς τις χαμηλότερες ταχύτητες σταθερής σύνδεσης (έως 30 mb/sec)».
Για τις διακοπές συνδέσεων που σημειώθηκαν στην πρόσφατη κακοκαιρία «Μήδεια», ο κ. Μασσέλος τόνισε πως «στο πλαίσιο της υλοποίησης των έργων για τα δίκτυα νέας γενιάς έχουμε επιβάλει στους παρόχους να έχουν μπαταρίες στις υπαίθριες καμπίνες, ώστε να μην πέφτει η σύνδεση σε περίπτωση διακοπής ρεύματος».
Αυξημένες ανάγκες των καταναλωτών
Το θέμα της άμεσης, ισότιμης, οικονομικά προσιτής, επαρκούς και αποτελεσματικής ευρυζωνικής πρόσβασης στο διαδίκτυο σε όλη την επικράτεια έθεσε ο βοηθός Συνήγορος Καταναλωτή, Ευθύμιος Τσίγκας, υπογραμμίζοντας τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί λόγω της τηλεκπαίδευσης και της τηλεργασίας.
«Η νέα κατάσταση που δημιουργήθηκε λόγω της πανδημίας, ανέδειξε το πρόβλημα της τηλεργασίας σε σχέση με τις αυξημένες ανάγκες των καταναλωτών», ανέφερε χαρακτηριστικά και σημείωσε πως «πολλοί καταναλωτές που απευθύνθηκαν στους παρόχους, διαπίστωσαν προβλήματα. Το κρίσιμο είναι να υπάρχει ισότιμη αποτελεσματική πρόσβαση στην τηλεργασία. Πρέπει να ληφθούν αποφάσεις. Η τηλεργασία δεν θα μειωθεί, αλλά θα αυξηθεί -και οι δικές μας προσπάθειες είναι στη κατεύθυνση για ισότιμη πρόσβαση».
Ο κ. Ζαγαρίτης εμφανίστηκε αρκετά καυστικός προς την ΕΕΤΤ, καθώς τόνισε πως «πρέπει, χθες, η Εθνική Επιτροπή Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών, να είχε κάνει την εισήγησή της για την ευρυζωνική πρόσβαση στο διαδίκτυο, προς τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, ώστε να βγει η υπουργική απόφαση για να μην οχυρώνονται οι εταιρείες πίσω από τον υπουργό. Δεν υπάρχει χρόνος. Χρειαζόμαστε το ίντερνετ να είναι παντού, γρήγορο, αποτελεσματικό και σε προσιτές τιμές. Έχουμε το πιο ακριβό ίντερνετ, παρά τις διαβεβαιώσεις για διόρθωση σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Υπάρχουν πολλές αναφορές για το ίντερνετ. Δεν μπορεί, ενώ η εταιρία έχει την υποχρέωση να δίνει ταχύτητα 24 και να την πληρώνει ο καταναλωτής, να έχει 2. Θα πρέπει η ΕΕΤΤ να κάνει κάτι».
Τόνισε πως «χρειαζόμαστε ίντερνετ, προκειμένου να κάνουμε τη δουλειά μας για την εξ αποστάσεως εργασία, για την εκπαίδευση και αυτό να είναι παντού και να είναι καλό, δηλαδή, να τρέχει με ταχύτητες και όχι να σέρνεται σαν χελώνα και εννοείται να είναι σε προσιτές τιμές, γιατί, δυστυχώς, έχουμε ακριβό ιντερνετ. Τα πακέτα που δίνουνε οι εταιρείες, έχουν ακριβό ίντερνετ. Το σκέτο ιντερνετ το παίρνουμε φθηνά, αλλά πόσοι έχουνε σκέτο ίντερνετ; Μονάχα για συμπλήρωμα το αγοράζουμε φτηνά το ίντερνετ. Ό,τι ιντερνετ είναι μέσα στα πακέτα, το πληρώνουμε αρκετά ακριβά θα έλεγα, τουλάχιστον σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες».
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Circle Loop, για την ανταγωνιστικότητα των χωρών στην προσέλκυση ψηφιακών νομάδων, η χώρα μας είναι η 33η πιο ακριβή χώρα σε κόστος σύνδεσης, ενώ με ταχύτητα που φτάνει τα 31.89Mbps βρίσκεται στην 64η θέση γρήγορου ίντερνετ. Στην εποχή που η ταχύτητα σύνδεσης αποτελεί το βασικό στοιχείο για την προσέλκυση ψηφιακών εργαζομένων, η Ελλάδα βλέπει να την προσπερνάνε χώρες όπως η Ουγγαρία, η Πολωνία, ο Παναμάς, το Τρινιντάντ και Τομπάγκο, η Βουλγαρία, η Γκάνα και η Αλβανία.
«Πληγή» για τους καταναλωτές τα 5ψηφια
Κορυφαίο ζήτημα για το 2019 στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών ήταν τα πενταψήφια νούμερα. Το 2020 οι καταγγελίες από τους καταναλωτές αυξήθηκαν κατά 85% σε σχέση με το 2019, με τον Συνήγορο του Καταναλωτή να προτείνει συγκεκριμένες διατάξεις για την αυστηροποίηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου. Όπως αναφέρει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε αφού πλέον για να χρεωθούν οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν και να απαντήσουν θετικά σε γραπτό μήνυμα (sms), ώστε να εξασφαλίζεται η συναίνεσή τους στη λήψη και τη χρέωση των Υ.Π.Π.
Ο κ. Ζαγαρίτης υπογράμμισε τη δυσκολία συνεννόησης με την ΕΕΤΤ και ζήτησε να είναι υπόλογες και οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών που επέτρεπαν τη διαιώνιση τέτοιων πρακτικών. «Υπήρξε μεγάλη δυσκολία συνεννόησης με την ΕΕΤΤ. Αναρωτιόμουν γιατί δεν κλείνει μια εταιρία. Άλλαξε ο κώδικας δεοντολογίας μετά από πίεση δική μας, άλλαξε αναγκαστικά η νομοθεσία και έκλεισαν οι εταιρείες αυτές που έβγαζαν λεφτά σε ένα δωματιάκι, γιατί τους έδιναν στέγη οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών. Ζητήσαμε να γίνουν υπόλογες και οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Πώς μπορούσαν να παίρνουν τα ποσοστά τους αλλά να μην έχουν καμία ευθύνη;».