Εντός της τρέχουσας εβδομάδας θα εκδοθεί η υπουργική απόφαση που θα δώσει το «πράσινο φως» ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία ηλεκτρονικής μεταβίβασης ακινήτων, όπως επεσήμανε σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ, ο επικεφαλής της ΑΑΔΕ, κ. Γιώργος Πιτσιλής.
Ο κ. Πιτσιλής υπογράμμισε ότι τις επόμενες ημέρες θα τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα υποβολής των δηλώσεων που σχετίζονται με την απόκτηση περιουσίας, ανάφερε συμπληρώνοντας πως όλη η διαδικασία για την υποβολή της δήλωσης και την καταβολή του φόρου γίνεται από την αρχή έως το τέλος ψηφιακά χωρίς επίσκεψη του συμβολαιογράφου ή του πολίτη στη Δ.Ο.Υ.
«Δίνουμε έτσι τη δυνατότητα η σύνταξη του συμβολαίου να ολοκληρώνεται ακόμη και εντός της ημέρας γλιτώνοντας τις εκατοντάδες χιλιάδες επισκέψεις που απαιτούνται σήμερα για την ολοκλήρωση των συναλλαγών αυτών» υπογράμμισε προσθέτοντας ότι το σύνολο των δηλώσεων μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων θα γίνονται ηλεκτρονικά και το έργο θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις «Ξεκινάμε με την πλειονότητα των περιπτώσεων του φόρου μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας και μέσα στο 2021 φιλοδοξούμε να εντάξουμε στην πλατφόρμα και τις δηλώσεις δωρεών, γονικών παροχών, κληρονομιών και άλλες ειδικές περιπτώσεις», κατέληξε.
Όπως είχε επισημάνει σε άρθρο του το Business Daily σύμφωνα με τον σχεδιασμό για τις ψηφιακές μεταβιβάσεις ακινήτων:
- Τον Μάρτιο αναμένεται να ενεργοποιηθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου. Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, Δήμους, ΕΦΚΑ) θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά και θα καταχωρούνται στο φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.
- Η συλλογή θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι και αυτός με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης θα μπαίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα υποβάλει αίτημα σε κάθε φορέα για την ηλεκτρονική χορήγηση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων. Με αυτό τον τρόπο οι φορολογούμενοι θα απαλλαγούν από τις επισκέψεις και τις ουρές σε Εφορία, Δήμους, Πολεοδομία για την χορήγηση των απαραίτητων δικαιολογητικών και εγγράφων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα απαιτούνται τουλάχιστον 20 δικαιολογητικά για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου αφού το συμβόλαιο θα πρέπει να συνοδεύεται από φορολογική ενημερότητα, πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικό Δ.Ο.Υ. περί μη οφειλής φόρου κληρονομιάς - δωρεάς, πιστοποιητικό για μη οφειλή προς Ο.Τ.Α., βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας, βεβαίωση πολιτικού μηχανικού περί πολεοδομικής νομιμότητας, πιστοποιητικό ενεργειακού επιθεωρητή, έγγραφο περαίωσης διαδικασίας ρύθμισης ακινήτου κ.α.
- Μέχρι το καλοκαίρι, θα τεθεί σε εφαρμογή η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την ηλεκτρονική υποβολή όλων των δηλώσεων φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων καθώς και των δηλώσεων φορολογίας δωρεών, γονικών παροχών και κληρονομιών. Κάθε δήλωση θα συντάσσεται και θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά, στο TAXISnet. Στην συνέχεια θα γίνεται ηλεκτρονικά η διασταύρωση, ο έλεγχος και η επαλήθευση των δηλούμενων στοιχείων, θα βεβαιώνεται ο φόρος και θα εκδίδεται η Ταυτότητα Οφειλής (Τ.Ο.) για την καταβολή του από το φορολογούμενο.
- Με την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων θα ενεργοποιηθούν και οι διατάξεις που έχουν ανασταλεί και προβλέπουν:
- Αύξηση από 6 σε 9 μήνες της προθεσμίας υποβολής αρχικών ή νέων δηλώσεων φόρου κληρονομιών, υπό την προϋπόθεση ότι ο κληρονόμος απεβίωσε στην ημεδαπή.
- Τροποποίηση της διαδικασίας υποβολής δηλώσεων φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων για περιοχές στις οποίες δεν ισχύει το σύστημα των αντικειμενικών αξιών.