ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Ποιοι κλάδοι της ναυτιλίας βγαίνουν από την τρικυμία το 2021

Η Fitch αναβάθμισε σε «σταθερή» την προοπτική της ναυτιλίας, αλλά την καλύτερη πορεία θα έχουν ξηρό φορτία και εμπορευματοκιβώτια, ενώ θα συνεχιστούν οι πιέσεις στα δεξαμενόπλοια.

Σε αναβάθμιση των προβλέψεών της για την πορεία της παγκόσμιας ναυτιλίας, προχώρησε πριν από  λίγες ημέρες η Fitch Ratings, καθώς προβλέπει αύξηση της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές το προσεχές διάστημα. Ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης ανέφερε στην σχετική ανάλυσή του, ότι η ορθολογική διαχείριση της μεταφορικής ικανότητας του υφιστάμενου στόλου, ιδίως στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων, θα επιτρέψει στις ναυτιλιακές εταιρείες να επωφεληθούν από την μερική ανάκαμψη της ζήτησης στις επιμέρους κατηγορίες φορτίων κατά την διάρκεια του 2021.

Γι’ αυτόν τον λόγο, η Fitch αναβαθμίζει την πρόβλεψή της για τον κλάδο σε «σταθερή». Ωστόσο, δεν θα επωφεληθούν όλοι οι κλάδοι το ίδιο. Για παράδειγμα, οι αναλυτές αναφέρουν ότι οι προοπτικές του ξηρού φορτίου, αλλά και του κλάδου των εμπορευματοκιβωτίων θα καταγράψουν κέρδη κατά την διάρκεια του 2021. Ωστόσο, δεν θα συμβεί το ίδιο και με τον τομέα των δεξαμενόπλοιων (υγρό φορτίο), όπου η κατάσταση θα εξακολουθήσει να παρουσιάζει προκλήσεις και η ναυλαγορά θα παραμείνει αδύναμη. Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή αναμενόταν βελτίωση και στα δεξαμενόπλοια, η αναβάθμιση της Fitch θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη.

«Η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας είναι κλειδί για την απορρόφηση της ήπιας αύξησης της προσφοράς, που αναμένουμε σε όλους τους επιμέρους τομείς της ναυτιλίας. Βασικοί παράγοντες κινδύνου για τον κλάδο είναι μια πιθανή υστέρηση της ζήτησης, ως αποτέλεσμα μιας νέας έξαρσης της πανδημίας, μιας μείωσης στα κυβερνητικά πακέτα οικονομικής στήριξης, ή μιας νέας αύξησης των προστατευτικών εμπορικών μέτρων», τονίζεται στην έκθεση της Fitch.

Για παράδειγμα, η ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, θα μπορούσε να δεχθεί πιέσεις, από μια πιθανή αύξηση των μέτρων προστασίας του εμπορίου, κατά την διάρκεια της περιόδου ανάκαμψης από την πανδημίας και το αποτέλεσμα (ή την έλλειψή του) των συζητήσεων για το Brexit. Αν η Βρετανία και η Ε.Ε. δεν καταλήξουν σε συμφωνία, είναι προφανές ότι θα υπάρξει πλήγμα και στην εμπορική κίνηση ανάμεσα στις δύο πλευρές. Υπενθυμίζεται ότι η ανάπτυξη του παγκοσμίου εμπορίου συνιστά έναν σημαντικό παράγοντα για την τόνωση της ζήτησης στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αντίστοιχα, η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας, αποτελεί τον κινητήριο μοχλό για τις εισαγωγές πρώτων υλών και συνολικά του ξηρού φορτίου, ευνοώντας αντίστοιχα την ζήτηση για φορτηγά πλοία.

Όσον αφορά το ζήτημα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τους κανονισμούς για την μείωσή τους, η Fitch αναμένει την εντατικοποίηση των κανονιστικών μέτρων το 2021, καθώς πλησιάζει η προθεσμία που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας (ΙΜΟ) το 2023 για την εισαγωγή βραχυπρόθεσμων κανόνων, αλλά και την αναθεώρηση της υφιστάμενης στρατηγικής για το θέμα των ρύπων που εκπέμπει η παγκόσμια ναυτιλία. Σύμφωνα με την Fitch, «αν και θα απαιτηθούν χρόνια έως ότου εφαρμοστούν οι νέοι κανονισμοί, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μια, έστω κατεύθυνση, για τα σχέδια ανάπτυξης του στόλου της νέας γενιάς».

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, οι οποίες ωφέλησαν τις ναυτιλιακές εταιρείες φέτος, παραμένοντας σε χαμηλό επίπεδο, η Fitch σημειώνει ότι θα εξακολουθήσουν να ακολουθούν τις τιμές του πετρελαίου. Μια πιθανή ανάκαμψη της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, θα αποσαφηνίσει και θα θέσει στην σωστή του βάση και τον πραγματικό οικονομικό αντίκτυπο των βραχυπρόθεσμων μέτρων του IMO, καθώς το σημερινό περιβάλλον χαμηλών τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων, λειτουργεί ως αντικίνητρο σε κάθε κίνηση μείωσης της κατανάλωσης και συνεπώς και των εκπεμπόμενων ρύπων. Στην ουσία, δεν είναι οικονομικά βιώσιμη η μετάβαση ενός πλοίου σε νέες τεχνολογίες και νέα, οικολογικότερα καύσιμα, καθώς δεν μπορεί να γίνει απόσβεση, όσο οι τιμές των συμβατικών καυσίμων είναι τόσο χαμηλές. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 148 δισ. έφερε στην Ελλάδα η ναυτιλία μέσα σε μια δεκαετία

Διατηρεί την ηγετική θέση παγκοσμίως η ελληνόκτητη ναυτιλία, προβληματίζει η μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία κατά 25% σε μια δεκαετία. Η άμεση και η συνολική συνεισφορά στην οικονομία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
Russia, Rossia, Sanctions, Kiroseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπλόκο από την ΕΕ στα τάνκερ που σπάνε το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Θα αποκλείονται πλήρως από τα ευρωπαϊκά λιμάνια όσα τάνκερ μεταφορτώνουν ρωσικά πετρέλαιο από άλλα πλοία για να σπάσουν το εμπάργκο στην Ευρώπη ή για να το διακινήσουν σε τρίτες χώρες σε τιμή άνω των 60 δολ.. το βαρέλι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Απ. Βακάκης, η Jumbo και η εκτόξευση στα κόστη μεταφοράς container

Έντονη ανησυχία ακόμη και για αθέμιτες πρακτικές στις θαλάσσιες μεταφορές εκφράζει ο επικεφαλής της Jumbo, καθώς τα κόστη αυξάνονται ακόμη και κατά 800%. Διεθνής προβληματισμός, δυσμενείς προβλέψεις των αναλυτών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόταση για νέο φόρο - σοκ στη ναυτιλία από τον κολοσσό της Maersk

Βαρύ περιβαλλοντικό φόρο στα καύσιμα προτείνει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές «παίζουν άμυνα» στις προτάσεις της Κομισιόν για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα δικαιωμάτων Co2.