Υβριδικό σχήμα στις αστικές συγκοινωνίες, με διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και εμπλοκή ιδιωτών σε συγκεκριμένα δρομολόγια είναι το σχέδιο της κυβέρνησης για την αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ). Και το προωθεί σιγά – σιγά, επικαλούμενη την πανδημία, όπως συμβαίνει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Όμως, προκαλεί θόρυβο η εκκίνηση των δρομολογίων των ΚΤΕΛ στην Αττική, χωρίς να έχουν ανακοινωθεί οι προβλέψεις της σύμβασης που υπέγραψε ο ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ και χωρίς να προχωράει κάποιο ουσιαστικό σχέδιο αναδιάταξης του κρατικού οργανισμού. Όχι μόνο από εκπροσώπους κλάδων όπως τα τουριστικά λεωφορεία ή ξένων ομίλων, που θα ήθελαν να εμπλακούν σε αστικά δρομολόγια, αλλά και από όσους θεωρούν πως η μεταρρυθμιστική διάθεση του υπουργείου Υποδομών περιορίζεται σε μια προνομιούχο σύμβαση.
Η οποία αναφέρει, ώστε να καμφθούν οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών, πως «η παρούσα σύμβαση δεν μπορεί να προκαλέσει και δεν προκαλεί καμία βλάβη στους εργαζόμενους του ΟΑΣΑ, ούτε μισθολογική, ούτε οργανική, ούτε απώλειες θέσεων εργασίας, ούτε οποιαδήποτε άλλη δυσμενή γι' αυτούς μεταβολή του εργασιακού τους καθεστώτος».
Ήδη τα πρώτα λεωφορεία των ΚΤΕΛ Αττικής και των άλλων συνεργαζόμενων ΚΤΕΛ έχουν κάνει την εμφάνισή τους στους δρόμους της Αθήνας. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής έχει υποστηρίξει πως το κόστος ανά χιλιόμετρο για τον ΟΑΣΑ σήμερα στην Αθήνα είναι περίπου τρία ευρώ, όταν τα ΚΤΕΛ θα πληρώνονται λιγότερο από τα μισά, δηλαδη 1,41 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Στόχος να μπουν σε κυκλοφορία 200 λεωφορεία των ΚΤΕΛ μέχρι το τέλος του μήνα, ενώ εντός τετραμήνου θα κυκλοφορήσουν και άλλα 300 λεωφορεία που προμηθεύεται ο ΟΑΣΑ με τριετή σύμβαση leasing έναντι περίπου 30 εκατ. ευρώ.
Η κυβέρνηση επικαλέστηκε τις «έκτακτες συνθήκες» της πανδημίας και σχετικές προβλέψεις νόμου του ΣΥΡΙΖΑ που επιτρέπει την ανάθεση συγκοινωνιακού έργου που εκτελεί ο ΟΑΣΘ, στην Θεσσαλονίκη, για να προχωρήσει εκεί στην απευθείας ανάθεση μιας διετούς σύμβασης με συνολικό κόστος κοντά στα 18 εκατ. ευρώ. Τις ίδιες «έκτακτες συνθήκες» επικαλείται ώστε να αναθέσει απευθείας στα ΚΤΕΛ και συγκοινωνιακό έργο που εκτελεί, με τις γνωστές συνθήκες, ο ΟΑΣΑ στην Αθήνα.
Μόνο που στην Θεσσαλονίκη γνωρίζουμε τη διάρκεια της σύμβασης, το αρχικό κόστος ανά χιλιόμετρο διαδρομής, το πρόσθετο κόστος για την πληρωμή προσωπικού και το κόστος ανταλλακτικών, κ.α. Ακριβώς 25.000 ετησίως για κάθε υπάλληλο πληρώνει το δημόσιο στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, ανεξάρτητα από το αν τα τελευταία πληρώνουν αυτό το ποσό στον εργαζόμενο! Για την Αθήνα παραμένουν άγνωστα τα στοιχεία μιας σύμβασης που ήδη υλοποιείται ενώ στο υπουργείο λένε πως θα δημοσιοποιηθεί σύντομα. «Όπως φαίνεται, φοβούνται περισσότερο τους συνδικαλιστές του ΟΑΣΑ σε σχέση με τον ΟΑΣΘ», λένε στελέχη των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Οσο για τα ΚΤΕΛ, παρά τις προβλέψεις του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, που εγκρίθηκε το περασμένο καλοκαίρι και λίγο πριν τις βουλευτικές εκλογές και τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δηλαδή των κοινοτικών οδηγιών για την αγορά υπεραστικών συγκοινωνιών, μένουν στο απυρόβλητο.