Αντιφατικές τάσεις καταγράφουν οι εξαγωγές εγχώριων προϊόντων της κατηγορίας των τροφίμων και ποτών κατά την περίοδο της πανδημίας, με τις βιομηχανίες να προσπαθούν να ισορροπήσουν στο νέο καθεστώς που διαμορφώνεται, ενώ την ίδια στιγμή όλη αυτή η αναταραχή μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τα εγχειρήματα εισόδου στα διεθνή ράφια των καινοτόμων start up του κλάδου.
Ειδικότερα, όσες εγχώριες βιομηχανίες στηρίζουν το τζίρο της εξωστρέφειάς τους στο κανάλι της HoReCA, έχουν υποστεί σημαντικές απώλειες από το lock down που υιοθετήθηκε από μεγάλη μερίδα αγορών εντός και εντός ευρωπαϊκού εδάφους.
Ειδικά προϊόντα premium όπως πχ το αυγοτάραχο ή τα σαλιγκάρια που «ταξίδευαν» με προορισμό κυρίως τα διεθνή εστιατόρια βρέθηκαν εν μια νυκτί αντιμέτωπα με μηδενικές πωλήσεις, ενώ σε κάποιες κατηγορίες η απώλεια είναι μεγαλύτερη εάν συνυπολογιστεί και η αδυναμία αποθεματοποίησής τους για πολλές ημέρες.
Όπως ενδεικτικά σημειώνει ο κ. Ζαφείρης Τρικαλινός επικεφαλής της Trikalinos με ειδικότητα στο αυγοτάραχο, αναφερόμενος στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα προϊόν προστιθέμενης αξίας και ευαίσθητο ως προς την διατηρησιμότητά του όπως το δικό του, στις εξαγωγές «από 12 Μαρτίου έως και τέλος Μαρτίου η πτώση πωλήσεων ανήλθε σε 74%. Εν τέλει, καθότι κινηθήκαμε πολύ δυναμικά τις πρώτες ημέρες του μήνα, ισοσκελίσαμε στο 48%. Ο Απρίλιος κινήθηκε στο -30% του τζίρου και ο Μάιος επίσης δεν δείχνει θετικά δείγματα, αφού στέλνουμε μόλις το 1/5 των εξαγωγών μας σε σχέση με πριν». Ο ίδιος στέκεται αρκετά στο βεβαρημένο μεταφορικό κόστος.
«Στείλαμε στη Φλόριντα προϊόντα μας, καταβάλλοντας διπλάσια μεταφορικά έξοδα σε σχέση με πριν. Κάναμε μία εξαγωγή προς Ιαπωνία τον Απρίλιο, και μας παρακάλεσαν να τα στείλουμε μέσω Ιταλίας, καθότι τα προϊόντα μας έρχονται πιο φθηνά. Πρόσφατα στείλαμε στην Ταϊβάν, μέσω Γαλλίας». Αντίστοιχα, χαμένη χρονιά είναι η φετινή για τα προϊόντα που κατευθύνονται στα αεροπορικά ή άλλα εξειδικευμένα catering και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει εάν και πότε αυτό το κανάλι θα ανακάμψει.
Στον αντίποδα, η παγκόσμια στροφή στην κατ’οίκον κατανάλωση που ενισχύθηκε σημαντικά κατά την περίοδο της καραντίνας οδήγησε σε υψηλές πωλήσεις τυποποιημένων προϊόντων που φιγουράρουν στα ράφια των αλυσίδων. Μετά το πρώτο κύμα της κατανάλωσης που εστίασε σε βασικά είδη προστασίας έναντι του κορονοϊού, αλλά και σε αποθεματοποίηση κάποιον κωδικών όπως ζυμαρικά, κονσέρβες, αλεύρι κτλ , οι καταναλωτές άρχισαν να αναζητούν περισσότερες γευστικές εναλλακτικές. Πολλά νοικοκυριά πειραματίστηκαν με νέες συνταγές ενώ η μεσογειακή κουζίνα προσέλκυσε ακόμα περισσότερο, στο πλαίσιο και της προσπάθειας για μια πιο υγιεινή διατροφή.
«Οι σειρές μπαλσάμικο κατέγραψαν σημαντικά ενισχυμένες επιδόσεις στην Τσεχία και την Φινλανδία σε σχέση με αυτές που είχαμε συνηθίσει» αναφέρει ο κ. Χρήστος Παπαδημητρίου, επικεφαλής της Kalamata Papadimitriou, εξηγώντας ότι «αυτή η εξέλιξη μελλοντικά θα μας βοηθήσει, γιατί θέλουμε το επώνυμο ελληνικό τρόφιμο να μεγαλώσει την διεθνή του παρουσία».
Η παγκόσμια στροφή στην κατ’οίκον κατανάλωση, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, αποτελεί μια τάση που ήρθε για να μείνει. Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθεί και η στρατηγική των αλυσίδων το επόμενο διάστημα, οι οποίες θα επιδιώξουν να εμπλουτίσουν το κωδικολόγιό τους, γεγονός που δύναται να «πριμοδοτήσει» καινοτόμες εγχώριες προτάσεις που αναζητούν τρόπο να διεισδύσουν στα ξένα ράφια. Οι νεοεισερχόμενοι στον κλάδο έχουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που αφορά στην καινοτομία, η οποία ειδικά σε γευστικό επίπεδο προσελκύει πολύ το ενδιαφέρον των καταναλωτών, μεγάλη μερίδα των οποίων εμφανίζεται πρόθυμο να διατηρήσει την τάση να αναζητά νέες γεύσεις και προϊόντα από διεθνείς κουζίνες.