Λίγες ημέρες πριν την επανέναρξη λειτουργίας των μικρών εμπορικών καταστημάτων, οι επιχειρηματίες εκφράζουν την αγωνία τους για την επόμενη ημέρα, διαβλέποντας ότι στην εποχή της κοινωνικής αποστασιοποίησης τίποτα δεν θα είναι το ίδιο στο λιανεμπόριο.
Ήδη, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών προτείνει την μετατόπιση προσωρινά της ώρας έναρξης λειτουργίας των καταστημάτων από τις 9 πμ στις 10 πμ έως το τέλος του Μαΐου και στην συνέχεια την επανεξέταση του μέτρου, ενώ ζητείται επίσης η μετατόπιση της έναρξης των θερινών εκπτώσεων κατά 15 ημέρες, δηλαδή στις αρχές Αυγούστου, με ταυτόχρονη κατάργηση του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Τα ερωτηματικά ωστόσο παραμένουν, τόσο σε ότι αφορά τον αριθμό των πελατών αλλά και τον τρόπο εξυπηρέτησης τους, μέσα σε ένα κατάστημα λίγων τετραγωνικών. Πολλές είναι οι ασάφειες και σε ότι αφορά την δοκιμή των ρούχων, πριν την αγορά, με τους εμπόρους να αναμένουν ξεκάθαρες οδηγίες από τους ειδικούς λοιμοξιολόγους.
Οι πρακτικές που ακολουθούνται στο εξωτερικό πάντως υποδεικνύουν μία οδό, με τον Εμπορικό Σύλλογο της Βρετανίας (British Retail Consortium) να προτείνει στα μέλη του να μην επιτρέπουν τη δοκιμή ρούχων μέσα στα καταστήματα, καθώς και τη διατήρηση της παρουσίας του προσωπικού ώστε να εξασφαλίζεται η τήρηση των κανόνων υγιεινής. Παράλληλα, οι καταναλωτές παρακινούνται να κάνουν τις αγορές τους μόνοι, ενώ οι υπάλληλοι των καταστημάτων καλούνται να απολυμαίνουν τακτικά πόμολα, χερούλια, κάγκελα και πόρτες ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος διασποράς του ιού.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες αρκετοί έμποροι θεωρούν αναγκαίο να διαθέτουν προστατευτικές μάσκες και για τους πελάτες μέσα στα καταστήματα τους, με στόχο να πειστούν ακόμη κι οι πιο δύσπιστοι καταναλωτές να τις χρησιμοποιήσουν, ενώ άλλοι προσανατολίζονται στην τοποθέτηση plexiglass στα ταμεία για την προστασία πελατών κι εργαζομένων.
Άλλες επιχειρήσεις φαίνεται να προκρίνουν το κλείσιμο ραντεβού με τους πελάτες εκ των προτέρων, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός πάση θυσία, έστω κι αν κάτι τέτοιο έχει σαφείς αρνητικές συνέπειες στις εισπράξεις τους, ενώ κατά άλλους κρίνεται αναγκαία ακόμη και η θερμομέτρηση των πελατών στην είσοδο του καταστήματος. Επιπλέον, ειδικά για τα καταστήματα καλλυντικών, παρελθόν αναμένεται να αποτελέσει η διάθεση συσκευασιών tester γαλακτωμάτων και ειδών μακιγιάζ για δοκιμαστική χρήση από τους πελάτες πριν την αγορά τους.
Φορολογία και χρηματοδότηση
Καθώς η λειτουργία των μικρών εμπορικών καταστημάτων δρομολογείται από την ερχόμενη εβδομάδα στη χώρα μας, όλες αυτές οι παράμετροι αναμένεται να ρυθμιστούν, εισάγοντας καταναλωτές κι εργαζόμενους σε μία νέα κανονικότητα. Για τους εμπόρους ωστόσο τα ζητήματα της φορολογίας και της χρηματοδότησης παραμένουν κορυφαίες προτεραιότητες.
Ήδη, ο ΕΣΑ απέστειλε επιστολή στον πρωθυπουργό, παραθέτοντας σειρά αιτημάτων με στόχο οι εμπορικές επιχειρήσεις να παραμείνουν ισχυρές οικονομικές οντότητες που θα μπορέσουν να αναπτυχθούν στο μέλλον, συμπαρασύροντας στην ευημερία το σύνολο της κοινωνίας.
Μεταξύ άλλων, ο ΕΣΑ ζητάει την πλήρη κατάργηση της προκαταβολής φόρου για φέτος, τη μόνιμη κατάργηση του έκτακτου τέλους επιτηδεύματος, αλλά και την δημιουργία ενός δανείου covid-19, πενταετούς διάρκειας, με τα συνολικά ποσά χρηματοδότησης να συνδέονται με τον ετήσιο κύκλο εργασιών του προηγούμενου έτους και την μισθοδοσία της επιχείρησης, καθώς επίσης και τη νομοθέτηση μικροπιστώσεων, ποσών έως 25.000 ευρώ.
Επιπλέον, ζητείται μεταξύ άλλων η επιδότηση κατά 50% των εργοδοτικών εισφορών αλλά και των εισφορών των εργαζομένων, η διατήρηση των τρεχόντων κανόνων υπερωριών και εκ περιτροπής εργασίας, αλλά και ο έλεγχος της αδήλωτης εργασίας.
Τέλος, από το υπουργείο Ανάπτυξης, ο Εμπορικός Σύλλογος ζητά μεταξύ άλλων την απλοποίηση των όρων εκταμίευσης πόρων ΕΣΠΑ και την συμμετοχή του σε όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα προκύψουν λόγω covid-19, με στόχο την αύξηση των κονδυλίων προς μόχλευση αλλά και την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών τους.