Συγκρατημένες προσδοκίες για την εξέλιξη της αγοραστικής κίνησης διατυπώνει ο εμπορικός κόσμος, καθώς η διασπορά του ιού φοβίζει εν πολλοίς τους καταναλωτές, ενώ και οι περιορισμοί εισόδου στα καταστήματα περικόπτουν περαιτέρω την δυναμική της συγκυρίας.
«Οι ελπίδες του λιανεμπορίου μεταφέρονται πλέον για τις εκπτώσεις που θα ξεκινήσουν με το νέο έτος», σημειώνει στο BD ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Σταύρος Καφούνης, δίνοντας την εικόνα της κατάστασης στην αγορά τις τελευταίες ημέρες του έτους. Ο ίδιος επισημαίνει ότι από το περασμένο Σάββατο, 18 Δεκεμβρίου, οπότε ουσιαστικά ξεκίνησε η εορταστική περίοδος για την αγορά, η κίνηση είναι αδιαμφισβήτητα μειωμένη σε σχέση με το 2019, με τον στόχο να καλυφθούν οι περσινές απώλειες να διαφεύγει. Η τρέχουσα εβδομάδα παραμένει φυσικά κρίσιμη, ωστόσο οι προηγούμενες ημέρες απέτυχαν να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, και πλέον εκφράζεται συγκρατημένη αισιοδοξία ως προς το ενδεχόμενο διόρθωσης στις λίγες ημέρες πριν την λήξη του έτους, δεδομένης της τρομακτικής διασποράς του ιού.
Ως εκ τούτου, στις επερχόμενες χειμερινές εκπτώσεις αναμένεται να γίνουν πολύ μεγάλες προσφορές, ώστε να δελεαστούν οι καταναλωτές αλλά και να ρευστοποιηθεί όλο το αδιάθετο εμπόρευμα που έχει συσσωρευτεί στην αγορά. Ο κ. Καφούνης εκφράζει επίσης στο BD την ικανοποίηση του για την κατάργηση πλέον των ενδιαμέσων εκπτώσεων, που αποφασίστηκε μετά την συνάντηση του ΕΣΑ με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, χαρακτηρίζοντας τον έναν παρωχημένο θεσμό, η κατάργηση του οποίου θα δώσει ώθηση στις επίσημες περιόδους προσφορών. Αχτίδα αισιοδοξίας συνιστά πάντως το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο ως ποσοστό επί του συνολικού τζίρου στο λιανεμπόριο δείχνει να παγιώνεται γύρω στο 16% για φέτος, σαφώς μειωμένο σε σχέση με τις περιόδους των lockdowns, ωστόσο σχετικά ενθαρρυντικό για το μέλλον.
Σύμφωνα πάντως με πηγές της αγοράς, η χρονιά θα κλείσει με μείωση τζίρου περί το 20% συγκριτικά με το 2019, με ορισμένες κατηγορίες ειδών να εμφανίζουν βαθύτερες απώλειες. Ειδικότερα, ένδυση και υπόδηση υπολογίζεται ότι έχουν μειωμένες πωλήσεις φέτος σε ποσοστό που αγγίζει ακόμη και το 35% συγκριτικά με το 2019, ενώ στον αντίποδα, τα παιχνίδια, που είναι το κατεξοχήν εποχιακό είδος, εμφανίζει σημάδια επαναφοράς στην κανονικότητα. Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Μουστάκα, πρόεδρο της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών, η αγοραστική κίνηση στα καταστήματα είναι αρκετά ικανοποιητική, οπωσδήποτε ανοδική σε σχέση με πέρσι που η αγορά λειτουργούσε με click away, κι αγγίζοντας τα επίπεδα του 2019. Τα επιτραπέζια παιχνίδια έχουν δώσει την θέση τους σε πιο κλασικές κατηγορίες παιχνιδιών πλέον, με τα παιχνίδια εξωτερικού χώρου να διατηρούν την ελκυστικότητά τους για γονείς και παιδιά που επισκέπτονται τα καταστήματα.
Σύμφωνα πάντως με πρόσφατα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας, η κατάσταση στην αγορά την φετινή εορταστική περίοδο αντικατοπτρίζει την οικονομική κατάσταση των ελληνικών νοικοκυριών, καθώς το 58% αυτών προτίθετο να μειώσει άνω του 50% τις φετινές εορταστικές δαπάνες. Επιπλέον, οι δαπάνες λογαριασμών ΔΕΚΟ πλέον αποσπούν το 30% του εισοδήματος των καταναλωτών, από 25% που ήταν τον περσινό Δεκέμβριο, με το 54% των ερωτηθέντων να αναμένει αύξηση των τιμών άνω του 10% στα προϊόντα λιανικής τους επόμενους μήνες, τάση που συμπιέζει περαιτέρω τις αυθόρμητες αγορές.