Την ώρα που η χώρα περιμένει με αγωνία τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, οι άνθρωποι της τουριστικής βιομηχανίας θεωρούν ήδη χαμένο τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού και… ποντάρουν τα ρέστα τους στο δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, επιδιώκοντας να μεγιστοποιήσουν τα έσοδα των δύο «χρυσών», κατά παράδοση, μηνών για τον ελληνικό τουρισμό, ενώ στο υπουργείο Οικονομικών υπολογίζουν ότι μόνο αν γίνει αυτό το μικρό θαύμα θα αποφύγει η χώρα να κινηθεί το ποσοστό της ύφεσης προς το 10%, ή και υψηλότερα.
Ο Ιούνιος, πρώτος μήνας του καλοκαιριού και τέταρτος καλύτερος σε έσοδα, μετά τον Ιούλιο, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, θεωρείται βέβαιο ότι θα χαθεί για την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Μιλώντας στο BBC, ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, τόνισε ότι αυτή την περίοδο γίνεται επεξεργασία των πρωτοκόλλων υγιεινής που θα υποβληθούν στην επιτροπή των ειδικών, ώστε να δώσουν τη συγκατάθεσή τους για το σταδιακό άνοιγμα του τουριστικού τομέα. «Στοχεύουμε να είμαστε έτοιμοι να ανοίξουμε σε κάποιο χρονικό σημείο του Ιουλίου», τόνισε ο κ. Θεοχάρης, αλλά έσπευσε να διευκρινίσει ότι αυτό δεν θα μπορέσει να γίνει για όλες τις χώρες από τις οποίες η Ελλάδα υποδέχεται τουρισμό, «αλλά τουλάχιστον θα ανοίξουν η διμερής επικοινωνία και τα ταξίδια με ορισμένες χώρες».
Ζητείται συντονισμός με τις Βρυξέλλες
Αυτό το πρόβλημα συντονισμού στο άνοιγμα των χωρών, πρωτίστως της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απασχολεί ιδιαίτερα την κυβέρνηση, καθώς γνωρίζει ότι ακόμη και αν η Ελλάδα έχει αναγνωρισθεί ως η χώρα με τις καλύτερες επιδόσεις στη διαχείριση της πανδημίας, λίγο νόημα θα έχει το άνοιγμα στον τουρισμό, εάν την ίδια ώρα απαγορεύονται οι εξερχόμενες πτήσεις από πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε επιτακτικά αυτό το θέμα στην τελευταία τηλεδιάσκεψη των Ευρωπαίων ηγετών και πρότεινε στον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, να ζητήσει από την Κομισιόν την επεξεργασία μιας πρότασης για την επανέναρξη των αεροπορικών συνδέσεων, το συντομότερο δυνατόν. Επεσήμανε, μάλιστα, ότι η Ενιαία Αγορά δεν υφίσταται μόνο για να υποστηρίζει την ελεύθερη διακίνηση αγαθών αλλά έχει ως πυλώνα και την ελεύθερη μετακίνηση προσώπων. Στο πλαίσιο αυτό, και δίνοντας έμφαση στον τουρισμό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε να υπάρξει το συντομότερο κοινή δράση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. «Όταν μιλάμε για ευρωπαϊκή στήριξη, μια χειροπιαστή απόδειξη θα ήταν να στηριχθεί ο τουρισμός στις χώρες του Νότου», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός και ζήτησε να δοθεί εγκαίρως ένα θετικό σήμα στην τουριστική αγορά, καλώντας όλες τις πλευρές να εργασθούν με ταχύτητα.
Το μικρό θαύμα
Δεδομένου ότι το άνοιγμα του τουριστικού τομέα τοποθετείται τον Ιούλιο, ενώ ο Σεπτέμβριος θεωρείται μήνας που καλύπτεται από αβεβαιότητα, καθώς δεν αποκλείεται νέα έξαρση της μετάδοσης του κορονοϊού, ο τουριστικός τομέας καλείται να επιτύχει ένα μικρό θαύμα για να σωθεί ο ίδιος και να υποστηριχθεί η οικονομία:
- Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει η Eurobank στο εβδομαδιαίο οικονομικό της δελτίο, το 2019, από τις συνολικές τουριστικές εισπράξεις που ανήλθαν σε 18,2 δισ. ευρώ, το «καυτό» καλοκαιρινό δίμηνο εισπράχθηκε το 43%, δηλαδή περίπου 7,8 δισ. ευρώ.
- Για να αποφευχθεί μια καταστροφική μείωση των τουριστικών εσόδων φέτος κατά 80 – 90%, την οποία έχουν προβλέψει αρκετοί παράγοντες του τουρισμού, και να περιορισθεί η πτώση στο 50% ή λιγότερο, θα χρειασθεί αυτό το δίμηνο ο ελληνικός τουρισμός να φέρει έσοδα τουλάχιστον 6 - 7 δισ. ευρώ στις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες της φετινής σεζόν.
Οι κινήσεις της κυβέρνησης
Για να επιτευχθεί ένας τόσο φιλόδοξος στόχος, η κυβέρνηση επιχειρεί να υποστηρίξει την τουριστική βιομηχανία της χώρας με κάθε τρόπο. Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη επαφές με κυβερνήσεις της ευρύτερης περιοχής, από την Βουλγαρία ως το Ισραήλ, που θα μπορούσαν να εισφέρουν αυξημένους επισκέπτες, ώστε να περιορισθεί σε κάποιο βαθμό η αναμενόμενη μείωση από παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης και όχι μόνο. Παράλληλα, γίνονται επαφές με μεγάλους tour operators, με στόχο να κλείσουν κεντρικά κάποιες συμφωνίες, καθώς η Ελλάδα «πουλάει» πλέον εκτός από ένα ισχυρό τουριστικό brand και την καλή φήμη μιας χώρας με επιτυχή διαχείριση της πανδημίας, με πολύ λίγα κρούσματα και θανάτους.
Η άγρια πίεση των tour operators
Πάντως, οι δυνάμεις που αναπτύσσονται στη διεθνή τουριστική αγορά μόνο ευνοϊκές δεν είναι για τη σχέση του ελληνικού τουρισμού με τους μεγάλους tour operators, που δέχονται και οι ίδιοι τεράστια οικονομική πίεση και τις μεταφέρουν στον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο. Ενδεικτική αυτών των προβλημάτων είναι η αγωνιώδης έκκληση προς την κυβέρνηση από τον Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων να παρέμβει προς τους tour operators για να μετριαστεί η επιθετικότητα που δείχνουν στις διαπραγματεύσεις για τα πακέτα του 2020.
Όπως αναφέρουν οι ξενοδόχοι σε σχετική επιστολή προς την κυβέρνηση, οι tour operators, λόγω της πανδημίας, έχουν σταματήσει να καταβάλουν πληρωμές για το early booking, ενώ προχωρούν και σε καταγγελίες συμβάσεων που έχουν υπογράψει με τα ξενοδοχεία, ακυρώνοντας εγγυημένα και μη συμβόλαια. Παράλληλα απαιτούν από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε σημαντικές εκπτώσεις για την τρέχουσα σεζόν και να τους παράσχουν πίστωση, καθώς δηλώνουν πως θα εξοφλούν τις σχετικές κρατήσεις εντός 60 ημερών από την αναχώρηση των πελατών. Τους όρους αυτούς επιδιώκουν να τους περιλάβουν και στα συμβόλαια που θα υπογραφούν για το έτος 2021.
«Οι όροι αυτοί είναι αντικειμενικά αδύνατον να εφαρμοστούν, πολύ περισσότερο εν μέσω της κρίσης που όλοι βιώνουμε, λαμβάνοντας υπόψη τα τεράστια οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν ήδη οι επιχειρήσεις μας και το αυξημένο λειτουργικό κόστος που θα έχουν από τα υγειονομικά μέτρα που θα κληθούν να εφαρμόσουν όταν επαναλειτουργήσουν», τονίζεται στην επιστολή.